7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
Mijn bx TRD turbo
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 20 juli 2006 05:22 PM
  [ # 91 ]

Nou, ik heb toch maar beslotenom als eerste de thermostaat te vervangen.

De koppakking zal het niet zijn, kvs is tijdje geleden vervangen (paar weken) en als ik een koude start maak, borrelt het niet in het vat. Ook Verlies ik géén kvs!!!

Maar toen ik wou beginnen de thermostaat te vervangen, bleek dat een van de bouten, dat daar geen kop meer op zit Shocked  Of terwijl, die is een keer afgebroken, maar nooit gemaakt. Was mij ook nog nooit opgevallen, totdat ik die als tweede los wou maken, en ik zag dat er geen kop meer op zat.
Ik heb dus maar even een afspraak gemaakt bij de garage, waar hij morgen heengaat. Ik laat dan gelijk even kijken naar de airco, en afvullen. (tenzij er veel dure onderdelen kapot zijn, dan laat ik het lekker zitten) Dus nog even afwachten, ik kan morgen meer vertellen over hoe het er voorstaat.
Gelukkig heb ik nog een week, want ik verktrek pas voglende week zaterdag richting bergen Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2006 05:38 PM
  [ # 92 ]

@Bram: je punt was me al een hele tijd duidelijk. Maar je vergeet alleen dat een thermocontact (waar het in die discussie om ging) prima te diagnosticeren is in weinig tijd.

@Janneman. Afgebroken tapeind.. hmmm, lekte hij daar ook daadwerkelijk op? Je zou wel leksporen moeten kunnen zien. Al is het risico wel dat het ergens naar toe spuit waar je het niet meer terugvindt. Het geeft mogelijk wel aan dat er al meer aan gewerkt is. Ik hoop dat het vervangen van de thermostaat uitsluitsel biedt.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2006 06:04 PM
  [ # 93 ]
janneman schreef:

Maar toen ik wou beginnen de thermostaat te vervangen, bleek dat een van de bouten, dat daar geen kop meer op zit Shocked  Of terwijl, die is een keer afgebroken, maar nooit gemaakt. Was mij ook nog nooit opgevallen, totdat ik die als tweede los wou maken, en ik zag dat er geen kop meer op zat.
Ik heb dus maar even een afspraak gemaakt bij de garage, waar hij morgen heengaat.

Aiii…dat is niet zo mooi. Confused
Dat is Sohail en mij toendertijd niet opgevallen toen *Bergje* nog de eigenaar was en wij bij hem zijn wezen sleutelen (aan de B-pomp)....vermoedelijk heeft ‘‘men ?’’ al eerder geprobeert om de thermostaat te vervangen, maar lukte dat dus niet.  Confused
Nu maar hopen dat je garage dat kan oplossen en het restant van die bout eruit krijgt. Confused

Ik laat dan gelijk even kijken naar de airco, en afvullen. (tenzij er veel dure onderdelen kapot zijn, dan laat ik het lekker zitten)

Tsja….ik kan natuurlijk niks voorspellen, maar ik had ooit 1 BX tzd-turbo MET Airco (90’er) en daar moest zowel de defroster als de compressor en droger van vernieuwd worden, wat mij tegen de 600 euro ging kosten…en dat was nog zonder het vullen. Crying or Very sad
Die van jou is natuurlijk al zo’n 17 jaar oud….maar misschien heb je mazzel. Wink

Als de garage een STEK-certificaat heeft (officieel airo-specialist) zou hij hem eerst onder druk moeten zetten met stikstof en dan kijken of hij ergens lekt.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 20 juli 2006 08:00 PM
  [ # 94 ]

@ mpostma, Ik weet het niet, maar volgens mij heb jij ergens in je hoofd zitten dat hij lekt? Of vat ik dat verkeerd op? Omdat je het nu ook weer hebt over zoeken naar waar het naartoe gaat. Maar er is dus totaal geen sprake van Verlies van kvs. Het vat is altijd even vol, en ik verlies niets. Weet niet of dit iets is wat je dacht van wel, of dat je ergens anders op doelt?? Het is geen aanval, maar het viel mij even op, ik dacht voordat er misverstanden ontstaan.

@ Bram, Ik ben idd ook bang dat het niet bij alleen afvullen blijft. Maargoed, ik weet ook niet hoelang het geleden is dat hij gewerkt heeft. En ze testen idd eerst of hij wel dicht is, zo niet, dan gaat het over tenzij het een onderdeel of slangetje is wat niet al te gek in de papieren gaat lopen.


En hoe het kan dat die bout afgebroken is?? Ik heb géén idee.. Ik neem aan dat ze hem bij de garage prima kunnen uitboren, en opnieuw tappen. Ze hebben laatst bij de auto van mn ouders zo ook een paar afgebrokenbouten er uit weten te krijgen. Dus neem aan dat dit ook wel gaat lukken Laughing

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2006 08:40 PM
  [ # 95 ]
janneman schreef:

@ mpostma, Ik weet het niet, maar volgens mij heb jij ergens in je hoofd zitten dat hij lekt? Of vat ik dat verkeerd op? Omdat je het nu ook weer hebt over zoeken naar waar het naartoe gaat. Maar er is dus totaal geen sprake van Verlies van kvs. Het vat is altijd even vol, en ik verlies niets. Weet niet of dit iets is wat je dacht van wel, of dat je ergens anders op doelt?? Het is geen aanval, maar het viel mij even op, ik dacht voordat er misverstanden ontstaan.

Eigenlijk hierom:

janneman schreef:

Mijn conclusie, hij is niet goed ontlucht

Dit kan alleen maar plausibel zijn nadat je hebt bijgevuld. wellicht omdat ie lekte of anderszins koelvloeistof eruit gooit. Maar ik begrijp dat je niet hoeft bij te vullen.

Vandaar.

Eigenlijk hoop ik dat een vorige eigenaar al eens geprobeerd heeft de thermostaat te vervangen en gestrand is en aangezien de boel blijkbaar niet lekte het maar heeft laten zitten. Het kan ook zijn dat de thermostaat wel is vervangen en dat ze de zaak met wat improvisatie weer lekvrij hebben dichtgemaakt (locktite ofzo). Dat hoop ik niet eigenlijk. Mocht de oude thermostaat goed gewerkt hebben, dan zul je verder moeten kijken. Dan worden radiateur en/of waterpomp toch verdacht.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 20 juli 2006 09:12 PM
  [ # 96 ]

Ohh oke, ik dacht eigenlijk, dat hij niet goed ontlucht was, door die rare verschijnselen, maar nou ik weet dat hij zich anders na een aantal ritten wel goed ontlucht heeft, kan dat het dus niet zijn. Maargoed, maakt niet uit, nou is er weer duidelijkheid Laughing

En ik denk dat ze bij het proberen te vervangen gewoon niet verder zijn gegaan. het is volgens mij onmogelijk om een bout zonder kop erin te krijgen. Ik zou nml niet weten hoe je de bout erin krijgt zonder een kop Confused: Want je ziet het restant bout gewoon wel zitten.

Ik heb even in de onderhoudshistorie gekeken (mooi dat dat erbij zat Wink ) En ik zie dat de radiateur vervangen is bij km-stand 280157. Aangezien hij nu op 349991 staat, is dat nog niet zo gek lang geleden.  (wat uiteraard niet wil zeggen dat hij niet kapot kan gaan.

Ik hoop dat morgen gewoon alles verholpen is, zo niet, laat ik de garage maar gelijk verder zoeken, ik denk dat ik er zelf anders niet meer uit ga komen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2006 09:19 PM
  [ # 97 ]
janneman schreef:

Ohh oke, ik dacht eigenlijk, dat hij niet goed ontlucht was, door die rare verschijnselen, maar nou ik weet dat hij zich anders na een aantal ritten wel goed ontlucht heeft, kan dat het dus niet zijn. Maargoed, maakt niet uit, nou is er weer duidelijkheid Laughing

En ik denk dat ze bij het proberen te vervangen gewoon niet verder zijn gegaan. het is volgens mij onmogelijk om een bout zonder kop erin te krijgen. Ik zou nml niet weten hoe je de bout erin krijgt zonder een kop Confused: Want je ziet het restant bout gewoon wel zitten.

Ik heb even in de onderhoudshistorie gekeken (mooi dat dat erbij zat Wink ) En ik zie dat de radiateur vervangen is bij km-stand 280157. Aangezien hij nu op 349991 staat, is dat nog niet zo gek lang geleden.  (wat uiteraard niet wil zeggen dat hij niet kapot kan gaan.

Ik hoop dat morgen gewoon alles verholpen is, zo niet, laat ik de garage maar gelijk verder zoeken, ik denk dat ik er zelf anders niet meer uit ga komen.

Hehe, radiateur al vervangen is een fijn punt.

Als de boutkop eraf gedraaid kun je in genoeg voorkomende gevallen wel hetgeen los halen dat er mee vast zat, mits dat niet hoeft te schuiven (en dan door het tapeind op zijn plek wordt gehouden). Laatst nog gehad met een uitlaatspruitstuk.

Maar goed, ik zou de garage wel duidelijk vertellen wat er allemaal al vervangen en wat je gedaan hebt zodat ze gericht verder kunnen zoeken mocht die thermostaat de zaak niet oplost. Verder veel succes ermee.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 21 juli 2006 08:47 PM
  [ # 98 ]

Zojuist de auto opgehaald van de garage.

Resultaat, ze hebben de boel getest, en de thermostaat was nog goed, ging op de goede mom enten open en dicht. Maar De fans daar zit een storing in, waardoor hij soms wel, soms niet zijn werk doet. Hij maakt kortsluiting regelmatig. Ook de bedrading naar de fans toe schijnt aardig wat in geprutst te zijn, dus er zijn eerder problemen geweest.
Nou ga ik dus even opzoek naar een nieuwe fan (fans) en laat die erin zetten, dan maken ze gelijk ook de bedrading even op orde, zoals het hoort.

We wachten dus nog maar eventjes af, eerst op zoek naar zo’n fan

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 juli 2006 11:00 PM
  [ # 99 ]
janneman schreef:

Resultaat, ze hebben de boel getest, en de thermostaat was nog goed, ging op de goede mom enten open en dicht.

HOE….hebben ze dat getest Confused:

Ze hebben hem er toch wel uitgehaald, mag ik aannemen….en er dus een nieuwe bout in gezet ?
D.m.v. het trucje met het steelpannetje…laten koken, evt themperatuurmeter in het water houden.
Ik had met de Xantia D van renz het ook zo gedaan, de oude en nieuwe tegelijk laten opwarmen en dan kijken welke er wanneer open gaat.
Toen bleek die oude gewoon dicht te blijven.

Je oude koelfan’s kun je zelf ook even checken hoor, door er direct 12V op te zetten (met startkabels bijvoorbeeld, want ze trekken behoorlijk wat Amp’s)...ik weet niet hoe ze bij die van jou lopen….de draden, maar je moet dan vanaf de koelfan(s) even kijken waar er een stekker zit.
Draaien ze goed, dan hoef je dat i.i.g. niet te vernieuwen. Cool

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 21 juli 2006 11:37 PM
  [ # 100 ]

Bram, hoe ze dat hebben getest, ik heb geen enkel benul, ze zeiden dat hij bij de juiste temperaturen open en dicht gingen, er zal neem ik aan ook een andere bout inzitten, heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Surprisedops:

Weet iemand toevallig of alle fans van alle type bxen hetzelfde zijn? of moet je specifiek fans van een turbodiesel hebben? Ik weet dat het er 2 zijn, en bij de meeste 1, maar ik wil kijken welke fans ik op de sloop mee zou kunnen nemen???

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juli 2006 12:28 AM
  [ # 101 ]
janneman schreef:

Bram, hoe ze dat hebben getest, ik heb geen enkel benul, ze zeiden dat hij bij de juiste temperaturen open en dicht gingen, er zal neem ik aan ook een andere bout inzitten, heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Surprisedops:

Weet je waarom ik dit schreef ?

Omdat ik het donkerbruine vermoeden heb dat ze de thermostaat er helemaal niet uitgehaald hebben, maar met *voelen aan de slang* hebben *geconstateerd* dat het wel goed zat. Rolling Eyes

Mocht het WEL zijn gebeurd (kun je simpelweg zien of die nieuwe bout erin zit of NIET) dan bij deze alvast mijn excuses voor je garage. Surprisedops:

Want ZEKER weten of de thermostaat goed is kun je zien als je hem in een pan met water laat opwarmen, niet als ie erin zit….ik heb tenminste nog nooit van een *kunstje* gehoord waarmee dat kan. Confused

Ik zeg dit maar even, om niet straks na je vakantie hier het verhaal te lezen dat het helemaal mis ging met je TRD-turbo. Crying or Very sad

Als jij nu eens goed kijkt of die oude bout er nog steeds in zit….dan lees ik het nog wel.

Je vraag over de Fans kan ik niet beantwoorden…ik weet niet welke types er nu wel of niet 2 koelvinnen hebben…wel zeker weet ik het van onze turbodiesels…die 1.9 TZI die ik hiervoor had….had er ook maar eentje.
En ik heb 1x een gewone TZD gehad met weer wel 2 koelvinnen. Neutral

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2006 02:35 AM
  [ # 102 ]
janneman schreef:

Bram, hoe ze dat hebben getest, ik heb geen enkel benul, ze zeiden dat hij bij de juiste temperaturen open en dicht gingen, er zal neem ik aan ook een andere bout inzitten, heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Surprisedops:

Weet iemand toevallig of alle fans van alle type bxen hetzelfde zijn? of moet je specifiek fans van een turbodiesel hebben? Ik weet dat het er 2 zijn, en bij de meeste 1, maar ik wil kijken welke fans ik op de sloop mee zou kunnen nemen???

Er is volgens mij maar 1 type; alleen het inbouwframe waar ie in past is anders voor een setup met 2 fans. Het slimst pak je er een van een ongeblazen diesel (slaat de fan bijna nooit van aan), of van een benzinebak met weinig kms.

Op de TZD Turbo’s zitten vlgs mij altijd 2 fans, net als op modellen met airco. Op de 19TGDs (en mogelijk anderen) was een optioneel setje te plaatsen voor de 2e fan, voor als je veel zware karren trok (ik heb ze nog nooit horen loeien als ik met normale belading reed).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 24 juli 2006 08:38 PM
  [ # 103 ]

Ben zojuist even bezig geweest. Hoorde namelijk vanmiddag van de dealer dat er een weerstand achter de bumper hoort te zitten. En als je met doorverbinden alleen de harde stand aangaat, en de trage overslaat (wat hij nu blijkt soms wel, en soms niet doet) is de weerstand kapot, maar volgens mij ontbreekt die weerstand bij mij helemaal Shocked
Als ik namelijk de bekabeling loshaal, dan zie ik dat daar 2 draadjes van de ene kant -Héél primitief- door zijn verbonden met eentje naar de andere kant, en nou vermoed ik dus dat daar die weerstand tussen hoorde te zitten.

Zou iemand mij een heel groot plezier willen doen??
Dat is bij zijn/haar turbodiesel, even de zwarte tussengrill er tussen weg halen, en daar even kijken of daar een langwerpige weerstand achter de bumper te zien is? En zo ja, hoeveel draden daar aan zitten?

Ik heb namelijk net even die dealer weer gebeld, en die wist zo niet hoeveel draden erop zaten, hij wist alleen nog dat het een stekker was.

Als iemand even zou willen kijken, en als het gevonden is voor de duidelijkheid een fototje zou willen plaatsen en/of mailen, zou ik daarvoor heel dankbaar zijn. Had ook wel bij een turbodiesel zelf willen kijken, maar ik weet er zo niet eentje hier in de buurt te staan Crying or Very sad

Alvast hartstikke bedankt!!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 24 juli 2006 09:17 PM
  [ # 104 ]

ik kan helaas niet voor je kijken, heb geen BX TurboD meer namelijk… Je kunt wel even naar garage Hesselink bellen, weet bijna zeker dat die ‘t wel weten (en zo niet, ze hebben nog een paar turbodiesels staan.)

http://www.hesselink.nu

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 24 juli 2006 09:44 PM
  [ # 105 ]

Heb zojuist even met Hesselink gebeld, en die weerstand blijkt dus inderdaad te missen. Dat is nu hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van alle ellende!!!
Nou zei hij er is dus een weerstand weer tussen te zetten, dan nog kan er een storing/kortsluiting in de bedrading zitten.

Als je dat wilt omzeilen, kan je het beste nieuwe draden trekken van de accu, via een relais en de thermocontact, naar de koelvinnen. Dan komt er als voordeel ook bij, dat de koeling doorgaat als je de motor van het contact afzet, dus dat de vinnen nog even na blijven draaien tot de juiste temp. bereikt is.

Wat is nu wijsheid?? Zal ik eerst proberen het op de officiele manier te doen, of maar gelijk de boel te omzeilen?

Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook