Het komt wel eens voor dat mijn achterkant in de stuiterstand blijft na een koude start. De remedie is dat ik de auto even moet laten zakken in de laagste stand. En soms duurt het een tijdje voordat de achterkant ook besluit te zakken. Daarna is er niets meer aan de hand en kan mijn rit écht beginnen. Blijkbaar dus iets met de hoogteregelaar. Maar is het nu iets inwendig of inwendig?
Verder valt het me op dat de pomp dezer dagen meer tikt na remmen en veel sturen (parkeren). Twee jaar geleden alles hervuld, dus het lijkt me sterk dat hervullen weer nodig is. Kan het zijn dat alleen de hoofdbol hervult moet worden. Ik denk er aan deze gewoon te vervangen.
En dan mijn laatste vraag, hoe vervang je eigenlijk zo’n bol. Kwestie van erafschroeven en een nieuwe erop bij een drukloos systeem?
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
bolletjes vervangen is een fluitje van een eurocent. systeem drukloos maken, bollen eraf- met hamer en beitel- en nieuwe erop en klaar is Ben.
even snuffelen tussen de topics waar een uitgebreide beschrijving staat voor de duidelijkheid ( zoekfunctie ).
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Bollen vervangen is leuk, maar als de wagen stuitert door een verkeerde hoogte lost het niks op.
Aanvulling: afhankelijk van je gereedschap kan het vervangen vann achterbollen simpel zijn tot een absolute “pain in the ass”.
Met brug en een goeie bollenmoordenaar schroef je ze er zo af.
Op steuntjes en met moker en beitel kan het heel moeilijk zijn als ze goed vastzitten.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
of je neemt een ( zeer stevige ) oliefiltertang met ketting, werkt ook goed, mits het geen tang is van de plaatselijke jaarmarkt. handvat te zwak. of die mooie klemsleutels wat de citroen-specialist heeft, maar daar moet je tegenaan lopen, want je gebruikt ‘m maar 1 keer per 2 of 3 jaar.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
mpostma schreef:Bollen vervangen is leuk, maar als de wagen stuitert door een verkeerde hoogte lost het niks op.
inderdaad heeft dit geen zin. het is wel vreemd dat de auto (als ik het goed lees) s’nachts uitzichzelf besluit hoger te gaan staan inplaats van lager.klopt dit wel?? of komt hij niet omhoog? een vervuilde hoogte regelaar is naar mijn mening ook de waarschijnlijke oorzaak. hij moet er af en schoon gemaakt worden.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:mpostma schreef:Bollen vervangen is leuk, maar als de wagen stuitert door een verkeerde hoogte lost het niks op.
inderdaad heeft dit geen zin. het is wel vreemd dat de auto (als ik het goed lees) s’nachts uitzichzelf besluit hoger te gaan staan inplaats van lager.klopt dit wel?? of komt hij niet omhoog? een vervuilde hoogte regelaar is naar mijn mening ook de waarschijnlijke oorzaak. hij moet er af en schoon gemaakt worden.
Of, en dat gebeurt toch ook nog wel eens, de uitwendige hevel aan de achterhoogteregelaar is wat los gaan zitten en heeft daarom geen consistente positie. Het kan dus ook iets uitwendigs zijn.
Ich bin ein Breaker