1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
bx trd turbo koelprobleem
manic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-01-2004

Gepost: 21 juli 2006 02:05 AM

Hoi,

Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??


mvg ard

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 juli 2006 03:34 AM
  [ # 1 ]

Re: bx trd turbo koelprobleem

manic schreef:

Hoi,

Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??


mvg ard

Een defecte koelventilator of thermocontact wellicht?
Wat ook wel eens voorkomt is een slechte thermostaat of een slechte waterpomp.

Wordt de radiateur wel gewoon warm en slaan de fans wel aan?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 juli 2006 01:03 PM
  [ # 2 ]

Lees anders dit draadje maar eens door, soortgelijk probleem.
Daar zijn al een hoop antwoorden gegeven.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166775&start=75

Profiel  
 
manic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-01-2004

Gepost: 21 juli 2006 04:49 PM
  [ # 3 ]

Re: bx trd turbo koelprobleem

karel schreef:
manic schreef:

Hoi,

Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??


mvg ard

Een defecte koelventilator of thermocontact wellicht?
Wat ook wel eens voorkomt is een slechte thermostaat of een slechte waterpomp.

Wordt de radiateur wel gewoon warm en slaan de fans wel aan?

de fans slaan wel aan, het gebeurd ook alleen maar op de snelweg bij als ik harder dan 100 kmpu rij. dan is het even de verwarming op heet zetten dan is het ook weer zo voorbij. maar volgende week moet er een aanhanger achter die vrij zwaar is en dan ook nog een lange rit

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 21 juli 2006 07:13 PM
  [ # 4 ]

Dan sluit ik me voorlopig even aan bij de suggestie van Karel omtrent de thermostaat!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
manic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-01-2004

Gepost: 21 juli 2006 08:45 PM
  [ # 5 ]

is dat makkelijk zelf te doen?? waar kan ik die ergens vinden??

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 juli 2006 11:14 PM
  [ # 6 ]
manic schreef:

is dat makkelijk zelf te doen?? waar kan ik die ergens vinden??

Als je op deze foto kijkt van mijn tzd-turbo….zie je rechtsmidden een zwart slangetje van de intercooler afkomen….en NET waar hij een bocht maakt, daaronder zit de thermostaat waar een dikke slang op zit die van de radiator af komt. Cool
En zit ook nog een wasthermostaat op, die er gewoon op kan blijven zitten, als ik me goed herinner.

Of je het zelf kunt doen, hangt natuurlijk af van je sleutelervaring…wel weet ik dat het bij een BX turbodiesel allemaal wat krapper zit (wat op de foto wel te zien is)....ik heb het een maand of 2 geleden bij de Xantia 1.9 D gedaan van mijn zoon….die thermostaat zit op een wat prettiger plek om er aan te sleutelen.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 21 juli 2006 11:55 PM
  [ # 7 ]

die” andere” radiateur is die nieuw???

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juli 2006 12:47 AM
  [ # 8 ]
dennis van der ven schreef:

die” andere” radiateur is die nieuw???

Welke andere radiateur ? Cool
Ik zie alleen de intercooler op de foto….en die is niet nieuw.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 22 juli 2006 01:56 AM
  [ # 9 ]

Re: bx trd turbo koelprobleem

Bram schreef:

Welke andere radiateur ? Cool
Ik zie alleen de intercooler op de foto….en die is niet nieuw.

manic schreef:

Hoi,

Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??


mvg ard


Wink

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 juli 2006 02:08 AM
  [ # 10 ]

Ah….foutje. Surprisedops:

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 22 juli 2006 02:19 AM
  [ # 11 ]

Bemoeiaal hé?  Laughing

Kan slechte compressie daar ook iets mee te maken hebben? Dan moet de motor meer werk doen om op snelheid te komen en blijven. Theoretisch zou die dan ook warmer worden. Of zit ik er nou helemaal naast?

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2006 02:31 AM
  [ # 12 ]
mathijs schreef:

Bemoeiaal hé?  Laughing

Kan slechte compressie daar ook iets mee te maken hebben? Dan moet de motor meer werk doen om op snelheid te komen en blijven. Theoretisch zou die dan ook warmer worden. Of zit ik er nou helemaal naast?

Mmmm, je veronderstelling klopt op zich wel, al is “harder werken” niet helemaal precies beschreven.

Slechte compressie leidt tot lekkage van uitlaatgassen door het carter en dus de olie heen. Die wordt daardoor (veel) heter, de olie wordt gekoeld mbv de oliekoeler/verwarmer en als die veel te hete olie moet koelen werkt dat natuurlijk de koeling v/d koelvloeistof behoorlijk tegen.

Als het koelcircuit goed lijkt te functioneren na het checken van alle genoemde punten (en inderdaad is alleen een nieuwe radiateur echt betrouwbaar, dwz lek of heel) zou je die kant nog op kunnen gaan zoeken.
Heel simpel, met zoveel carterventilatie moet je een redelijke föhn kunnen waarnemen uit de peilstok als je de carterventilatieslang richting luchtfilter dichtknijpt. En het luchtfilter zal druipen van de olie.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 22 juli 2006 02:46 AM
  [ # 13 ]

Weer wat geleerd. Is dus wel makkelijk te herkennen aan een föhn-effect en een nat filter. Anders laten checken bij de dealer.

Ik heb ooit een… uche Seat Marbella gereden die ook steeds te warm werd met lange ritten op de autobaan. Die had bijna geen circulatie meer in het koel systeem. Eerst een nieuwe radiateur hielp niet, toen een nieuwe waterpomp erop en het probleem was weg.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 juli 2006 02:59 AM
  [ # 14 ]
mathijs schreef:

Weer wat geleerd. Is dus wel makkelijk te herkennen aan een föhn-effect en een nat filter. Anders laten checken bij de dealer.

Die slang dichtknijpen valt nog best tegen, maar het kan.
Het filter van turbodiesels is altijd iets vettig over de eerste lamellen, dat komt door de constructie: door het aanjagen van de de turbo zuigt de luchtinlaat van de motor eigenlijk het carter een beetje leeg.

Ik heb ooit een… uche Seat Marbella gereden die ook steeds te warm werd met lange ritten op de autobaan. Die had bijna geen circulatie meer in het koel systeem. Eerst een nieuwe radiateur hielp niet, toen een nieuwe waterpomp erop en het probleem was weg.

Bij een verder goed lopende motor zou ik het zelf ook eerder in die richting zoeken voor er allerlei complexe rampscenario’s uit de kast moeten worden gehaald. Bij hoge carterventilatie merk je doorgaans eerder een hoog olievebruik op dan een erg hoge olietemperatuur. Al ruikt verbrande olie wel érg vies onder de motorkap.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 22 juli 2006 12:53 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Bij een verder goed lopende motor zou ik het zelf ook eerder in die richting zoeken voor er allerlei complexe rampscenario’s uit de kast moeten worden gehaald.

Lijkt mij ook, eerst beginnen met de relatief makkelijk en goedkopere onderdelen (zelf) nakijken of vervangen. Zo streep je mogelijke probleem factoren weg en weet je dat het daar niet meer aan kan liggen.

Mijn eerste gedachten waren net zoals nog meer zie ik,
- thermostaat,
- thermocontacten,
- verstopte slangen,
- waterpomp,
- enzo.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook