Hoi,
Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??
mvg ard
Re: bx trd turbo koelprobleem
manic schreef:Hoi,
Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??
mvg ard
Een defecte koelventilator of thermocontact wellicht?
Wat ook wel eens voorkomt is een slechte thermostaat of een slechte waterpomp.
Wordt de radiateur wel gewoon warm en slaan de fans wel aan?
Ich bin ein Breaker
Lees anders dit draadje maar eens door, soortgelijk probleem.
Daar zijn al een hoop antwoorden gegeven.
Re: bx trd turbo koelprobleem
karel schreef:manic schreef:Hoi,
Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??
mvg ardEen defecte koelventilator of thermocontact wellicht?
Wat ook wel eens voorkomt is een slechte thermostaat of een slechte waterpomp.Wordt de radiateur wel gewoon warm en slaan de fans wel aan?
de fans slaan wel aan, het gebeurd ook alleen maar op de snelweg bij als ik harder dan 100 kmpu rij. dan is het even de verwarming op heet zetten dan is het ook weer zo voorbij. maar volgende week moet er een aanhanger achter die vrij zwaar is en dan ook nog een lange rit
Dan sluit ik me voorlopig even aan bij de suggestie van Karel omtrent de thermostaat!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
is dat makkelijk zelf te doen?? waar kan ik die ergens vinden??
manic schreef:is dat makkelijk zelf te doen?? waar kan ik die ergens vinden??
Als je op deze foto kijkt van mijn tzd-turbo….zie je rechtsmidden een zwart slangetje van de intercooler afkomen….en NET waar hij een bocht maakt, daaronder zit de thermostaat waar een dikke slang op zit die van de radiator af komt.
En zit ook nog een wasthermostaat op, die er gewoon op kan blijven zitten, als ik me goed herinner.
Of je het zelf kunt doen, hangt natuurlijk af van je sleutelervaring…wel weet ik dat het bij een BX turbodiesel allemaal wat krapper zit (wat op de foto wel te zien is)....ik heb het een maand of 2 geleden bij de Xantia 1.9 D gedaan van mijn zoon….die thermostaat zit op een wat prettiger plek om er aan te sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
die” andere” radiateur is die nieuw???
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:die” andere” radiateur is die nieuw???
Welke andere radiateur ?
Ik zie alleen de intercooler op de foto….en die is niet nieuw.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Re: bx trd turbo koelprobleem
Bram schreef:Welke andere radiateur ?
Ik zie alleen de intercooler op de foto….en die is niet nieuw.
manic schreef:Hoi,
Ik had met mijn bx het probleem dat de auto na een tijdje stevig doorrijden warm liep (het gele lampje ging branden). Heb ik na laten kijken en hun zeiden dat de radiateur verstopt zat en dat er een andere op moest. Er is onder tussen een andere radiateur op gekomen maar het probleem is er nog. Wat zou dit kunnen zijn??
mvg ard
My other car is a broomstick.
Ah….foutje. ops:
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Bemoeiaal hé?
Kan slechte compressie daar ook iets mee te maken hebben? Dan moet de motor meer werk doen om op snelheid te komen en blijven. Theoretisch zou die dan ook warmer worden. Of zit ik er nou helemaal naast?
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Bemoeiaal hé?
Kan slechte compressie daar ook iets mee te maken hebben? Dan moet de motor meer werk doen om op snelheid te komen en blijven. Theoretisch zou die dan ook warmer worden. Of zit ik er nou helemaal naast?
Mmmm, je veronderstelling klopt op zich wel, al is “harder werken” niet helemaal precies beschreven.
Slechte compressie leidt tot lekkage van uitlaatgassen door het carter en dus de olie heen. Die wordt daardoor (veel) heter, de olie wordt gekoeld mbv de oliekoeler/verwarmer en als die veel te hete olie moet koelen werkt dat natuurlijk de koeling v/d koelvloeistof behoorlijk tegen.
Als het koelcircuit goed lijkt te functioneren na het checken van alle genoemde punten (en inderdaad is alleen een nieuwe radiateur echt betrouwbaar, dwz lek of heel) zou je die kant nog op kunnen gaan zoeken.
Heel simpel, met zoveel carterventilatie moet je een redelijke föhn kunnen waarnemen uit de peilstok als je de carterventilatieslang richting luchtfilter dichtknijpt. En het luchtfilter zal druipen van de olie.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Weer wat geleerd. Is dus wel makkelijk te herkennen aan een föhn-effect en een nat filter. Anders laten checken bij de dealer.
Ik heb ooit een… uche Seat Marbella gereden die ook steeds te warm werd met lange ritten op de autobaan. Die had bijna geen circulatie meer in het koel systeem. Eerst een nieuwe radiateur hielp niet, toen een nieuwe waterpomp erop en het probleem was weg.
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Weer wat geleerd. Is dus wel makkelijk te herkennen aan een föhn-effect en een nat filter. Anders laten checken bij de dealer.
Die slang dichtknijpen valt nog best tegen, maar het kan.
Het filter van turbodiesels is altijd iets vettig over de eerste lamellen, dat komt door de constructie: door het aanjagen van de de turbo zuigt de luchtinlaat van de motor eigenlijk het carter een beetje leeg.
Ik heb ooit een… uche Seat Marbella gereden die ook steeds te warm werd met lange ritten op de autobaan. Die had bijna geen circulatie meer in het koel systeem. Eerst een nieuwe radiateur hielp niet, toen een nieuwe waterpomp erop en het probleem was weg.
Bij een verder goed lopende motor zou ik het zelf ook eerder in die richting zoeken voor er allerlei complexe rampscenario’s uit de kast moeten worden gehaald. Bij hoge carterventilatie merk je doorgaans eerder een hoog olievebruik op dan een erg hoge olietemperatuur. Al ruikt verbrande olie wel érg vies onder de motorkap.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
karel schreef:Bij een verder goed lopende motor zou ik het zelf ook eerder in die richting zoeken voor er allerlei complexe rampscenario’s uit de kast moeten worden gehaald.
Lijkt mij ook, eerst beginnen met de relatief makkelijk en goedkopere onderdelen (zelf) nakijken of vervangen. Zo streep je mogelijke probleem factoren weg en weet je dat het daar niet meer aan kan liggen.
Mijn eerste gedachten waren net zoals nog meer zie ik,
- thermostaat,
- thermocontacten,
- verstopte slangen,
- waterpomp,
- enzo.
My other car is a broomstick.