Hallo, ik heb het forum doorzocht, maar kom er toch niet helemaal uit. Mijn ZX 1.4i uit 1994 loopt zelfs op korte stukjes al op naar 120 graden en gooit dan zijn koelvloeistof eruit. Naar mij idee draait de fan niet, maar dat weet ik niet zeker. Bijkomend probleem is dat de kachel in de auto geen stroom heeft/het niet doet. Staat dit in connectie met elkaar?? Iemand enig idee wat de oplosing is voor m’n problemen??
Alvast bedankt!! Groetjes, Rogier
: :
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Thermostaat: of de koppakking.
Je schrijft dat de kachel het niet doet.
Bij mij was de koppaking lek en de kachelradiator volledig verstopt maar de aanjager deed het wel.
Jos van der Voort
Een BX-Thermostaat van 83 graden biedt meestal uitkomst.
Onlangs nog op 2x AX1.4i gezien dat het prima helpt.
En die heeft er meer verstand van dan ik!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:En die heeft er meer verstand van dan ik!
Wie ik? ik behoor maar tot het zooitje professionele prutser hier op het forum
Een paar weken terug een test gedaan met 3 AXen:
2x 1.4i -> 83 graden thermostaat -> Temp. blijft netjes, fan slaat nauwelijks aan.
1x 1.1i -> 89 graden thermostaat, geen temp. meter in deze budget AX, maar de fan sloeg voortdurend aan.
Alle AXen hadden hetzelfde thermocontact in de radiateur.
Idd, eerst maar eens proberen het thermocontact eens door te linken! Dan gaat je fan vast wel draaien en koelen!
Als het dan niet over is de themostaat vervangen. Is een klusje van niks, mits je niet vergeet alles weer goed vast te draaien, of te ontluchten
Heb het ook nog moeten doen vorige week, wel een normale AX GTI thermostaat, maar op de snelweg komt ie niet meer aan de 90 graden wat voorheen wel zo was!
Hoe zit het dan met die kachel? Alleen geen stroom? Of doet de verwarming het helemaal niet?
Jos van der Voort
Re: kokende motor
ramjet schreef:Naar mij idee draait de fan niet, maar dat weet ik niet zeker. Bijkomend probleem is dat de kachel in de auto geen stroom heeft/het niet doet. Staat dit in connectie met elkaar?? Iemand enig idee wat de oplosing is voor m’n problemen??
Deze vraag heb ik over het hoofd gezien ops:
Nee de radiatorfan en de kachelfan staan niet in connectie met elkaar.
Kachelfan is meestal de kachelweerstand of de kachelmotor zelf, er van uitgaande dat je de zekeringen al gecontroleerd heb.
Radiatorfan word aangestuurd door het thermocontact in de radiateur, bij een bepaalde temp. maakt deze contact en gaat de fan draaien. Als je voor de auto staat, en je kijkt in de motorruimte, dan zie je een stekker rechts in de radiateur, dit is het thermocontact. Voor dit thermocontact zijn er ook diverse soorten in, herkenbaar aan de gekleurde ring, welke kleur voor welke temp. precies is, weet ik helaas ook niet precies.
Je kan zelf het elektrisch circuit testen door de stekker uit het thermocontact te halen en de 2 pinnen hierin te kortsluiten, fan moet nu direct aanslaan. Bij de ZX werkt dit volgens mij ook als het contact uit staat, en anders effe het contact aan. Houd bij deze test wel je vingers uit de buurt van de grille/fan.
Mocht dit allemaal goed zijn, dan kun je het beste:
- Thermostaat vervangen door 83 graden uitvoering.
- Koelvloeistof vervangen en daarna goed ontluchten.
- Radiator vanuit de motorruimte schoonspuiten (met zo een spuit in een wasbox)
Mocht dit allemaal niet helpen of durf je het niet? dan kun je nog altijd een noodkreet plaatsen voor een sleutel hulp