Vandaag weer een hele poos gezocht:
Distributie staat volgens ons goed. Dus geconcentreerd op de ontsteking.
Door middel van reverse engineering is het nu zo dat we vrij zeker weten dat de twee buitenste cilinders een goed onstekingssignaal krijgen. De twee middelste vonken de bougies wel maar het lijkt dat de timing niet helemaal goed is. Op cilinder 2 en 3 (de middelste) springt de vonk naar de zijkant van de bougie ipv naar de elektrode.
De vraag is dus:
- ligt het aan de ontstekingsmodule aan de nokkenas?
- ligt het aan de ECU
- of staat misschien toch de distributie niet goed
Wie weet hier meer van? Elke suggestie is welkom!
Jos van der Voort
We zijn aan het verwisselen geweest en hebben ook de kabel van de buitenste bougie (die het wel doet) op de cilinder gezet die het niet doet en ook de boegie meeverhuisd. De auto staat echter in de volle zon en na een uur kl…ten en een leeggestarte accu + die van een andere auto zijn we er maar mee gestopt.
Dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Mijn kameraad die het blok opnieuw opgebouwd heeft suggereert hetzelfde. Morgen gaan we dus maar weer eens ander bougies ophalen (deze zijn nagelnieuw) en controleren of dit wel de goede zijn.
Dan maar weer eens testen.
Jos van der Voort
The neverending story…..
Hij loopt. Nieuwe bougies gehaald bij Brezan en voor de zekerheid nieuwe kabels meegenomen. Die combinatie werkt want hij loopt! Maar beroerd…
Hij loopt met een kedoenk, kedoenk, kedoenk. Ook als ie al een poosje gelopen heeft.
Is dat een teken dat de ontsteking niet op tijd staat? Hebben we dan toch iets verkeerd gedaan bij de montage van de distributieriem? Kan het zijn dat we een tandje uit de tijd staan?
Wie heeft er een advies?
Is er niet iemand in de buurt van Enschede die verstand heeft van deze motoren en ons kan helpen?
Jos van der Voort
Boegiekabels zitten er nieuw op. Ik heb nog een draadje lopen over de exacte aansluitingen. Zijn die bij een 1.8i hetzelfde? Ik neem aan dat dat blok ook een XU type BDY is net als de 1.6i die ik heb?
Zou je eens vanaf de bak (= cilinder 1) aan kunnen geven hoe de kabels op het ontstekingsblok moeten zitten in bijvoorbeeld Noord, Zuid, Oost, West? Neem dan de aansluiting die hemelswaarts wijst (zoals het blok in de auto hangt) als Noord. Zou je eens kunnen kijken?
Wat betreft de dsitributie zijn we echt aan het einde van ons latijn. Tenzij we een enorme denkfout maken is het zo dat we de riem er al een keer of 7 afgehad hebben en met advies van de Citroen garage teruggemonteerd. We voeren de controles uit zoals ze in het Haynes manual staan en volgens ons zit-ie er echt goed om.
De auto staat nu al vanaf voor de hemelvaart stil en we hebben het echt gehad.
Jos van der Voort
Kickerdekick!
Jos van der Voort
De ontstekingsmodule, althans dat wat ik ervoor aanzie, zit op de nokkenas. Daar zitten ook de boegiekabels aan.
Ik verdenk nog steeds de distributie. Degene die het blok opgebouwd heeft komt straks. Toen hij het blok klaar had heeft-ie 1 keer gelopen en volgens mij liep hij toen goed. Daarna hebben we het geouwehoer gehad met de waterpomp en sinds die tijd loopt-ie wel maar is het net een diesel.
Als we de pen ernaast hebben gestoken: waar moeten we dan op letten als we het weer gaan proberen?
Jos van der Voort
Hé hallo,
Het lijkt erop dat we de afstemming van de distributie tussen het vliegwiel en de krukaspoelie niet goed hebben. Dus de boel mag voor de derde keer (deels) uit elkaar.
Het is dat het mooi weer is maar ik wordt het fietsen nu wel zat.
Ik ben de as nog niet vergeten maar ik heb nog even andere problemen.
Jos van der Voort