Zoals ik al vaker heb vermeld heeft mijn GTi last van schokken, met name in het toerengebied tussen 2000 en 2500 rpm. De hevigheid van het schokken verschilt per keer en soms duurt het ook wat langer voordat het echt storend wordt. Ik denk dus niet dat het probleem in het injectiesysteem gezocht moet worden, omdat het zich dan altijd in dezelfde mate zou moeten voordoen. Inmiddels zijn vervangen:
BDP-sensor
Brandstoffilter
Luchtfilter
Bougies
Luchtmassameter
Gaskleppositiesensor
Vacuumsensor
Extra-luchtschuif
Ondanks al dit gesleutel blijft het probleem zich vrijwel onverminderd voordoen. Alleen het vervangen van de luchtmassameter heeft iets geholpen.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is de bobines vervangen, maar ik weet niet wat de symptomen van een (deels) defecte bobine zijn.
Wie kan me hier verder mee helpen, zodat dit probleem eindelijk wordt opgelost?
is er wel een GOEDE (lees degelijke) massa verbinding tussen blok en
- pool accu ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je bedoelt de verbinding tussen de min van de accu en het blok zelf? Geen idee eigenlijk. Zal ik eens naar kijken.
Kan dat dergelijke klachten veroorzaken dan? De electronica lijkt nl. verder allemaal goed te werken.
Apprentice schreef:Je bedoelt de verbinding tussen de min van de accu en het blok zelf? Geen idee eigenlijk. Zal ik eens naar kijken.
Kan dat dergelijke klachten veroorzaken dan? De electronica lijkt nl. verder allemaal goed te werken.
jazeker….....; als je een slechte massa van het blok hebt kunnen je vonken van de bougies maar moeilijk overspringen
wordt nogal eens over het hoofd gezien.
koop anders ff een goeie massa kabbel bij een automaterialen handel kost niks en sluit mogelijke storingen uit.
ohmse weerstand tussen - pool en blok moet !!! nagenoeg 0 ohm zijn.
en weet je zeker dat er nergens valse lucht wordt aangezogen ....??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Heb alle luchtslangen al meerdere malen gecheckt, maar kan niks vinden. Die kabel ga ik in ieder geval preventief vervangen.
Was sowieso al van plan die kleine massastripjes aan de motorkap te vervangen. Die zijn in ieder geval niet zo best meer.
Weerstand vanmiddag gemeten en die is keurig 0. Dan maar bobines vervangen
bobines werken of goed of niet, je spreekt over het feit dat je alleen in een bepaald toerengebied problemen hebt. om dat een bobine niet meer dan een doorgeefluik is lijkt het me onmogelijk dat je het hier in zou moeten zoeken.
veel eerder zou ik eens in je computer gaan zoeken, wissel deze eens uit voor een soort gelijke van een kennis of een garage.
het kan goed zijn dat hij foute info krijgt of door geeft.
ook zit er bij de gti een bosch relais bij de (vanuit bestuurders stoel gezien) rechter koplamp, deze regelt onder andere de brandstofpomp, en ook de vonk op je bobine’s groot kans dat die niet meer naar behoren werkt.
sterker nog ik weet het haast wel zeker.
als je deze gaat vervangen, doe dit dan door een exact zelfde exemplaar
anders werkt hij niet goed, er staat een nummer codering op.
succes.
Ik ken ‘m! Een vrij groot blauw relais als ik me niet vergis. Had geen idee waar die precies voor was, maar als dat ding doet wat jij zegt is het inderdaad een hele goeie kandidaat. Kan ik makkelijk aankomen. Morgen direct!
Bedankt voor de tip.

Totaal aantal Berichten: 591
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
razor schreef:bobines werken of goed of niet, je spreekt over het feit dat je alleen in een bepaald toerengebied problemen hebt. om dat een bobine niet meer dan een doorgeefluik is lijkt het me onmogelijk dat je het hier in zou moeten zoeken.
veel eerder zou ik eens in je computer gaan zoeken, wissel deze eens uit voor een soort gelijke van een kennis of een garage.het kan goed zijn dat hij foute info krijgt of door geeft.
ook zit er bij de gti een bosch relais bij de (vanuit bestuurders stoel gezien) rechter koplamp, deze regelt onder andere de brandstofpomp, en ook de vonk op je bobine’s groot kans dat die niet meer naar behoren werkt.
sterker nog ik weet het haast wel zeker.
als je deze gaat vervangen, doe dit dan door een exact zelfde exemplaar
anders werkt hij niet goed, er staat een nummer codering op.succes.
Sterker nog voor een relais geld hetzelfde. Ding werkt of niet. Als het relais even of langduriger afvalt zou de wagen afslaan. (schakelt nl zoals je zelf al aangaf ook de benzine pomp.)
TS, blader eens je oude topic door. Er worden daar wat dingen genoemd, waar je eens naar zou kijken.
Onder de koplamp aan de bestuurderskant bevindt zich een groen relais. Hier hangt al tijden een vrij dikke, groene draad van los. Het schoentje waar ‘ie mee vastzat in het stekkerblokje is losgeraakt. Moet ik nog altijd naar kijken, maar het bleef er tot dusver bij omdat het geen echte problemen opleverde. Wat is de functie van dit relais?
@Jeroentje:
Ik neem aan dat je met info in vorige posts het laten reinigen van de injectoren bedoelt? Heb ik deze week een afspraak voor. Was zo ongeveer de laatste in het rijtje tips dat ik nog niet gehad had. Hoop dat het zoden aan de dijk zet.

Idd, o.a. injectoren laten reinigen, als je dit bij bv een Bosch dealer laat doen, dan word er ook gelijk gekeken of ze alle 4 dezelfde opbrengst hebben. benzinedruk is die oke ? Je bent bezig geweest met de vacuumzender, is dat nu intussen zeker weten een goede ? Wij hadden last van het stotterprobleem, maar na die 3 dingen aanpakken was het zo goed als weg. Dit zijn nl de weinige dingen in het injectie systeem die oke kunnen lijken maar het niet hoeven te zijn.
Het relais waar jij op doelt schakelt de benzinepomp in als je contact maakt, en er een vonk is. Zodat als de motor afslaat maar op het contact blijft de pomp afslaat. Weet niet of het relais meer functies heeft. Is wel een berucht relais wat defect raakt en daardoor kun je dan niet meer starten. Wegens het vaak kapot gaan van die relais is het niet eens een slecht idee om deze preventief te vervangen, of een vervanger in het dashbordkastje te hebben. (nieuw bij de bosch dealer iets van 80 euro, dure jongen dus.)
Misschien een extra tip, als je het bouwjaar van de auto + type aan de Bosch dealer geeft, kan deze een lijstje uitprinten met alle Bosch nummers. Dit kan zeer handig zijn.Zo http://www.citroends.org/piccies/bosch nummers cx 25IE 1986(m28-659).htm ziet het lijstje van onze gti eruit.
Edit:
Krijg de link niet aan de gang, als je wat er tussen de staat copy paste in je browser doet dan doet ie het wel.
(nachtdienst gehad ben beetje gaar)
Reinigen wordt deze week geregeld. Weet jij waar dat groene relais voor is, waar ik het net over had? Heb zelf geen idee.

Weet het zo niet. Onder de koplamp aan de bestuurderszijde hangen meestal (altijd ?) een kleine verzameling relais voor o.a. verlichting enzo. Kan me niet voorstellen dat het te maken heeft met schokkerig rijgedrag.
Doet wel alles het ? Verlichting toeter enzo.
Alles werkt verder prima. Heb die draad gisteren weer vastgezet-oude kabelschoentje dat nog in het stekkerblokje vastzat vervangen door een nieuwe-, maar zonder ook maar ergens enig verschil in te merken. Kennelijk iets dat geen kwaad kan.
Nou ja, ‘t zit nu in ieder geval weer zoals het hoort.

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Toch hoor je nog wel eens dat nieuwe bobines de oplossing bieden. Dat schokken is best een groot probleem bij CX’en met injectie. Nu de auto’s op leeftijd komen zal het nog wel erger worden.
Een manier om er definitief van af te komen is gasinjectie laten inbouwen. Met de moderne elektronica wordt dat veel verfijnder geregeld en dat merk je met het rijden. Mijn CX Prestige draait uitstekend op benzine, maar op gas gaat het nog net een fractie vloeiender.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.