Zoals het er nu uit ziet staat de distributie niet goed. Na een paar pogingen hebben we hem nog steeds niet op tijd. We weten ook niet zo goed meer welke gaten we moeten gebruiken om hem op tijd te zetten.
Bovenin zit de pen in een gat dat op ongeveer 7 a 8 uur zit. Onder zit-ie in een gat in de krukaspoelie en daar wordt de pen gestoken tussen twee opstaande randjes dus in een soort van gleufje. Die zit op zo’n beetje 11 a 12 uur. Is dat dan goed?
Er staan merktekens op de krukaspoelie en op de nokkenaspoelie.
Weet iemand hoe die moeten staan?
Jos van der Voort
Re: Afstellen distributie
ZX-Enschede schreef:Onder zit-ie in een gat in de krukaspoelie en daar wordt de pen gestoken tussen twee opstaande randjes dus in een soort van gleufje. Die zit op zo’n beetje 11 a 12 uur. Is dat dan goed?
Dit is niet goed, de krukas blokkeer je door een pen in het vliegwiel te steken, dit gat zit meestal ergens thv de startmotor. Soms is het makkelijk om de startmotor te demonteren om er makkelijk bij te kunnen.
Heb je een Gmail adres? of een ander emailadres waar je grote bestanden op kan ontvangen? Dan kan ik je het betreffende hoofdstuk uit de Haynes mailen, dat is c.a. 4,5 mb groot. PB/email me maar.
Is dit dan bij een 1.6 ook zo?
Jos van der Voort
Het onderblok is ook helemaal uit elkaar geweest. Is er misschien een gigantische denkfout die wij met zijn allen maken?
Wat is dan de goed volgorde? Eerst vliegwiel blokkeren, dan krukas poelie op tijd zetten en dan de nokkenas erbij?
En is de plaats waar we de paspen steken op de krukaspoelie de goede plek?
Zou het kunnen dat we op de een of andere manier de krukaspoelie niet op tijd hebben en daardoor de distributie niet goed op tijd kunnen krijgen?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Is dit dan bij een 1.6 ook zo?
Deze procedure geld ook voor de 1.6i, het staat een beetje knullig in de Haynes, maar echt alle info staat er in. Verder is het best wel zoeken naar het gat in het vliegwiel als je daar nooit eerder naar heb moeten zoeken. Ik heb er inmiddels aardig wat ervaring mee, maar de eerste keer zat ik ook ruim een uur te zoeken
Ik heb nog een losse bak liggen van een 1.9D. Zit de plaats voor de paspen daar op dezelfde plek? Dan kunnen we die als referentie gebruiken.
Ik heb al eens eerder begrepen dat de bakken in principe hetzelfde zijn en dat alleen de overbrengingen anders zijn voor een diesel. Uiterlijk ziet de bak er in grote lijnen hetzelfde uit.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ik heb nog een losse bak liggen van een 1.9D. Zit de plaats voor de paspen daar op dezelfde plek? Dan kunnen we die als referentie gebruiken.
Dat gat zit zit niet in de bak, maar in het motorblok, ergens thv de startmotor.
Dit plaatjes is van de 1.9D in mijn Xantia, dit is ook een XU motor.
Ik denk dat bij jouw 1.6 XU dit gat op een vergelijkbare plek moet zitten.
Het beste kun je de startmotor demonteren, dat maakt het al een stuk makkelijker. Ik heb de startmotor niet (volledig) gedemonteerd vanwege een plastic plaat op de bak waar leidingen en kabels overheen lopen. Deze plaat moet eraf om bij de bouten van de startmotor te kunnen komen. Waarschijnlijk heeft de ZX niet zo een vervelende te demonteren plaat.
Heb je een PB’tje gestuurd.
Die paspen in de krukaspoelie is die alleen om de poelie te blokkeren zodat je de bout van de poelie kan losdraaien? Die heeft dus helemaal niks met de afstelling van de distributie te maken?
Jos van der Voort
Keezx schreef:Dat gaat niet op bij benzine XU motoren….., die hebben dat gat niet.
Volgens de Haynes wel
Ik ga de Haynes vandaag nog maar eens goed erop nalezen. Omdat het blok ook uit elkaar geweest is zal ik dat deel er ook nog eens op naslaan.
De vragen die ik daaruit haal zet ik vandaag wel weer op het forum.
We gaan ook kijken of we het gat voor de paspen bij ons in het blok hebben zitten.
Jos van der Voort
Nou, ik heb de startmotor eraf gehad, en geen timing hole voor het vliegwielkunnen ontwaren. helemaal niks, nada, niente!
Wat ik verder nu even bij een citroen garage ga checken is het volgende:
Wij hebben een Peugeot onderblok eropgezet. wellicht dat door een miniem verschill, bijvoorbeeld de hoek waarin het peugeot blok gemonteerd wordt in een peugeot, of, dat de timing holes van een peugeot afwijken t.o.v. citroen, de timing fout blijft.
Op dit moment bliijven we de timing holes op krukas-pulley en nokkenas-pulley keurig op tijd staan. Ook de merktekens op de distrie-riem zelf krijg ik keurig op de corresponderende tekens op de pulleys (als ik de distrie-riem voor de zoveelste keer opnieuw monteer).
Als ik dan toch naar de garage ga, vraag ik gelijk wel ff waar de vliegwiel timing hole is, als die er al is.
Tot zover…..
Groeten van Andris (de zoon van…)
Jos van der Voort
Toch maar weer even kicken!
Het onderblok is tot het laatste onderdeel uit elkaar geweest en de motor ligt nu weer in de auto. Veel kunnen we dus niet meer zien omdat alles in elkaar zit.
De vraag is dus of het mogelijk is om het vliegwiel en de krukaspoelie zodanig te monteren dat beiden qua onsteking niet op tijd staan ten op zichte van elkaar?
Dit is op het moment de enige mogelijkheid die we kunnen verzinnen waarom het blok niet mooi wil lopen en klinkt alsof die niet op tijd staat.
Wie heeft een XU blok wel eens uit elkaar gehad en kan hier iets zinnigs over vertellen? Alle info is welkom.
Jos van der Voort
De Haynes is toch een soort van heilig boek voor ons he
Kijk eens in het Haynes boek, pagina 2B*20, paragraaf 17, hier word demontage en montage van het vliegwiel beschreven.
Met heeft het daar over een “locating dowel”, dit is een (holle) centreer pen, een soort van klein buisje.
Ben je deze tegengekomen? of nog belangrijker, heb je deze gemonteerd?
Hiermee kun je het vliegwiel in slechts 1 positie monteren en dat is de goede positie.
Daar waren we dus al bang voor want in de Haynes hadden we dit ook al gezien. Ga dit nog even navragen bij mijn kameraad die het blok in elkaar gezet heeft of ie daar rekening mee gehouden heeft.
Als dat zo is, is dan de oplossing koppeling eraf en vliegwiel losmaken? Dan krukaspoelie (want die kan er maar op één manier op) op tijd zetten en dan vliegwiel weer op tijd terugzetten met paspen?
En dan de hamvraag. Kan dit gedaan worden met het blok in de auto? Dus alleen met de bak losgemaakt?
Jos van der Voort
In de Haynes staat een plaatje waarbij je kunt zien dat het vliegwiel met acht boutjes in een kransvorm gemonteerd wordt. Er is inderdaad ook sprake van een paspen. Dan zou je dus verwachten dat je het vliegwiel zodanig kan monteren dat de ontsteking (die ook via het vliegwiel aangestuurd wordt) niet op tijd staat met de rest van het mechaniek.
Anders gezegd 360 graden gedeeld door acht: dan kun je dus op acht manieren een aantal graden te vroeg of te laat zijn terwijl je aan de distributiekant dan denkt dat alles op tijd staat.
Alleen weet ik nu niet of het vliegwiel ook in “de tijd” verschoven gemonteerd kan worden. Ik denk het wel want anders heb je de paspen niet nodig.
De krukaspoelie kan er maar op één manier gemonteerd worden dus daar kan het haast niet meer aan liggen.
Blijft de vraag: als-ie open moet kunnen we er dan bij als we de bak losmaken alsof we de koppeling vervangen?
Dit weekend komt mijn kameraad die het blok leeggehaald heeft en weer opgebouwd. Die zou het eigenlijk moeten weten. Als het het vliegwiel is dan is het een hoop sleutelwerk maar dan is mijn auto niet rijp voor de sloop en ben ik geen 450 euri armer…
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Blijft de vraag: als-ie open moet kunnen we er dan bij als we de bak losmaken alsof we de koppeling vervangen?
Dit weekend komt mijn kameraad die het blok leeggehaald heeft en weer opgebouwd. Die zou het eigenlijk moeten weten. Als het het vliegwiel is dan is het een hoop sleutelwerk maar dan is mijn auto niet rijp voor de sloop en ben ik geen 450 euri armer…
Als het goed is kan de motor gewoon ingebouwd blijven, enkel de bak eraf.
De procedure voor demontage en montage van het vliegwiel staat immers beschreven in het hoofdstuk “XU engine serie in car repair….”
Er is echter een alternatief, KrazyV8Wuppo heeft ooit ergens een methode beschreven om de boel op tijd te krijgen zonder gebruik te maken van de pas-gaten. Dan zet je de nokken as in een bepaalde positie, ik zou zeggen op het blokkeergat vastzetten. En dan de krukas op BDP zetten, hier zou je wat voor moeten verzinnen, kijken via het bougie gat ofzo.
Gebruik de zoekfunctie eens, hij heeft het uitvoerig uitgelegd toen.