2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
kop revisie zelf doen of laten doen ?
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 09 juli 2006 03:06 PM
  [ # 16 ]
Egbert schreef:

Denk er aan de stoterbussen te controleren. Dat zijn die losse bussen waar je het bij de foto’s over had. Moet je er uit halen en kijken of het ondervlak geheel vlak is( geen putjes), anders vervangen.

Goede tip. Ik kan alle hulp en ervaring gebruiken bij dit proces.
Ik zal de la bombes er ook eens op na slaan en eens kijken wat mijn werkplaats handboek te zeggen heeft.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 juli 2006 12:46 PM
  [ # 17 ]

RobH, Maar even een paar korte M10boujes met grote plaatringen om je cylinderbussen te fixeren! Als je perongeluk de krukas tornt gaan je bussen loszitten en ben je nog verder van huis!!!!
( dan moet je blok eruit namelijk)
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 11 juli 2006 12:27 AM
  [ # 18 ]
bogaard77 schreef:

RobH, Maar even een paar korte M10boujes met grote plaatringen om je cylinderbussen te fixeren! Als je perongeluk de krukas tornt gaan je bussen loszitten en ben je nog verder van huis!!!!
( dan moet je blok eruit namelijk)
Cool

Alweer een goede tip !
Ik was hier al voor gewaarschuwd, dus ik heb de accu er ook maar uit gehaald.
Inmiddels heb ik de kop naar de citroenspecialist hier in almere gebracht.
En hier hoorde ik dat de meeste kleppen al te diep liggen, dus de kop zal gereviseerd gaan worden.
Volgende week zal ik horen wat voor aderlating dit gaat worden.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juli 2006 12:00 PM
  [ # 19 ]
RobH schreef:

Ik was hier al voor gewaarschuwd, dus ik heb de accu er ook maar uit gehaald.
Inmiddels heb ik de kop Rob

In de versnelling een klein zetje is genoeg…............. Surprisedops:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 12 juli 2006 02:17 AM
  [ # 20 ]
bogaard77 schreef:

In de versnelling een klein zetje is genoeg…............. Surprisedops:

Ja,

Je hebt gelijk.
Dus maar wat ringen en schroeven in het blok geschroefd, zodat de bussen niet omhoog kunnen schuiven.
Heb ook hiervan een foto gemaakt en op mijn homepage gezet.

Mijn homepage


Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 14 juli 2006 11:43 PM
  [ # 21 ]

Nou,

ik ben weer een stapje en een halve hartverlamming verder….
Kop gaat gereviseerd worden voor rond de €500 ex. BTW.
Poeh poeh, ik wist niet dat dit zo duur was.
Wel een goed gevoel dat ik dan 8 nieuwe kleppen heb met alle toeters en bellen die hierbij horen. Ook kan ik de loodvervanger dan achterwege laten, alhoewel er mensen zijn die beweren dat ik dat zowieso al had kunnen doen.
Nu nog op zoek naar een nieuwe inlaatkleppen tuimelaaras en dan ook maar de losse tuimelaar assen van de uitlaatkleppen.
Volgende week maar even mijn momentsleutel laten kalibreren, want een collega had dat vergeten en mag nu opnieuw de kop laten vlakken en pakkingen monteren, want zijn sleutel gaf 30 % meer aan dan het moment echt was.
Ik heb het werkplaatshandboek er eens op nageslagen en daarin staat dat het natrekken van de kopbouten na 500 km en na 2000 km opnieuw moet gebeuren. Dit door eerst de bouten weer los te draaien en vervolgens met 6 kg/m weer aan te draaien.
Gelukkig staat er ook precies in beschreven wat de juiste volgorde is om de boel weer op te bouwen.
Ik meldt me weer als ik weer een stapje verder ben.
foto’s blijf ik bijplaatsen op mijn site.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 15 juli 2006 11:37 AM
  [ # 22 ]
RobH schreef:

Nou,

ik ben weer een stapje en een halve hartverlamming verder….
Kop gaat gereviseerd worden voor rond de €500 ex. BTW.
Poeh poeh, ik wist niet dat dit zo duur was.
Wel een goed gevoel dat ik dan 8 nieuwe kleppen heb met alle toeters en bellen die hierbij horen. Ook kan ik de loodvervanger dan achterwege laten, alhoewel er mensen zijn die beweren dat ik dat zowieso al had kunnen doen.
Nu nog op zoek naar een nieuwe inlaatkleppen tuimelaaras en dan ook maar de losse tuimelaar assen van de uitlaatkleppen.
Volgende week maar even mijn momentsleutel laten kalibreren, want een collega had dat vergeten en mag nu opnieuw de kop laten vlakken en pakkingen monteren, want zijn sleutel gaf 30 % meer aan dan het moment echt was.
Ik heb het werkplaatshandboek er eens op nageslagen en daarin staat dat het natrekken van de kopbouten na 500 km en na 2000 km opnieuw moet gebeuren. Dit door eerst de bouten weer los te draaien en vervolgens met 6 kg/m weer aan te draaien.
Gelukkig staat er ook precies in beschreven wat de juiste volgorde is om de boel weer op te bouwen.
Ik meldt me weer als ik weer een stapje verder ben.
foto’s blijf ik bijplaatsen op mijn site.

Rob

hoi Rob
nou echt duur kan je dit toch niet noemen,vind ik persoonlijk!! ik ben zinnes om mijn Maserati motor ZELF te reviseren uit mijn SM en enkel stukken en pakkingen ,zit ik al op ongeveer een €2000,maar ik zeg er bij: ik wil alles grondig aanpakken en niets uit het oog verliezen!! Misschien ga ik wel uit voorzorg ‘t een en ander vervangen ,wat anderen niet zouden doen, maar ik ben van plan om mijn motor maar één keer open te gooien,dus… ik vervang zowiezo,wat ik slecht of bijna slecht oordeel!! natuurlijk met advies van een specialist er bij ,want wat ben je tegenwoordig zonder?? Wink

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 17 juli 2006 01:10 AM
  [ # 23 ]
blooper1963 schreef:

hoi Rob
nou echt duur kan je dit toch niet noemen,vind ik persoonlijk!! ik ben zinnes om mijn Maserati motor ZELF te reviseren uit mijn SM en enkel stukken en pakkingen ,zit ik al op ongeveer een €2000,maar ik zeg er bij: ik wil alles grondig aanpakken en niets uit het oog verliezen!! Misschien ga ik wel uit voorzorg ‘t een en ander vervangen ,wat anderen niet zouden doen, maar ik ben van plan om mijn motor maar één keer open te gooien,dus… ik vervang zowiezo,wat ik slecht of bijna slecht oordeel!! natuurlijk met advies van een specialist er bij ,want wat ben je tegenwoordig zonder?? Wink

Tis maar maar net hoever je wilt gaan.
Ik heb maar 3 krukaslagers, en mijn distributieketting is ook nog helemaal origineel.
Misschien had ik er ook nog “een schepje bovenop” moeten doen ?
Ze loopt (sorry liep) zo lekker, dat ik dat nog niet nodig vindt.
Toch geef ik je gelijk als je zegt dat je alles zo goed mogelijk wilt doen.
Maar effe €2000 ophoesten wordt me toch wat te veel, maar ja jou prijzen liggen toch op het dubbele met zo’n motor Razz
Het hangt er ook vanaf hoeveel je per jaar rond tuft. Bij mij is dat minder dan 10.000 km.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 24 juli 2006 12:10 PM
  [ # 24 ]

Zoals beloofd houdt ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
De kop is terug van de revisie en ik heb 2 fotootjes van het resultaat bijgeplaatst op mijn site.

Naar mijn site

Nu op jacht naar een nieuwe tuimelaar as en dan kan de montage weer gaan beginnen.
Hebben jullie nog tips voor de montage van de kop ?
Wat moet ik doen met de bovenkant van de cylinderbussen en de rand van het blok ?
Misschien een beetje opschuren ?
Kopervet aan de motor bouten of gewoon motorolie ?
Gaten waar de motorbouten in gaan op de een of andere manier schoonmaken ?

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 24 juli 2006 10:14 PM
  [ # 25 ]

Gaten kun je schoonmaken door in een oude kopbout een groef te slijpen haaks op de draad. Als je deze er dan een paar keer in en uit draait komt er een berg zooi uit. Bovenkant onderblok met wat waterproof schuurpapier 800 of 1000 ofzo, en wat benzine oid schoonpolijsten. wel iets van doeken in de cilinders en andere gaten leggen en zeer zorgvuldig werken. Moet nl niets van het slijpsel in bv een oliekanaal komen. Daarna kopbouten er gewoon droog in. Als je ze smeert klopt het moment niet meer.

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 25 juli 2006 11:31 AM
  [ # 26 ]
jeroentje schreef:

Gaten kun je schoonmaken door in een oude kopbout een groef te slijpen haaks op de draad. Als je deze er dan een paar keer in en uit draait komt er een berg zooi uit.

Is het dan misschien ook een idee om er een tap in te draaien Confused: . Die heeft al van die gleufjes en geen scherpe randen door het slijpen van die gleuf

jeroentje schreef:

Bovenkant onderblok met wat waterproof schuurpapier 800 of 1000 ofzo, en wat benzine oid schoonpolijsten. wel iets van doeken in de cilinders en andere gaten leggen en zeer zorgvuldig werken. Moet nl niets van het slijpsel in bv een oliekanaal komen. Daarna kopbouten er gewoon droog in. Als je ze smeert klopt het moment niet meer.

Ik heb ook nog van die kleine polijst rondjes liggen. Is dat een idee Confused:
Kopbouten helemaal niet smeren ? Ook niet gewoon even in de motorolie dippen ?

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2006 11:36 AM
  [ # 27 ]

Yep als je een tap hebt moet je die gebruiken. Bouten horen er droog in gedraaid te worden….Hoewel ik moet bekennen dat ik er altijd wel een beetje WD40 op doe… Surprisedops:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 25 juli 2006 01:03 PM
  [ # 28 ]

Misschien off topic maar ziet er super strak uit die wagen….

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2006 01:06 PM
  [ # 29 ]
Bram-id19B schreef:

Misschien off topic maar ziet er super strak uit die wagen….

Ja off topic…  Welke wagen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 25 juli 2006 01:39 PM
  [ # 30 ]

Met een tap kan ook, zelf gebruik ik altijd een bout dit omdat het voor mijn gevoel dan makkelijker gaat.  (je moet idd zorgen dat er geen bramen enzo aanzitten) + als je een tap gebruikt loop je de (minimale) kans dat je de draad beschadigt. Dingen hebben erg scherpe snijvlakken.

Weet niet wat je bedoelt met polijstrondjes. Als het maar niet te grof is, en waterproof dan kun je met een wasbenzine oid het geheel zeer schoon krijgen.

En gewoon droog monteren is eigenlijk het beste.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook