Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
stoterstangen90 schreef:Voor de moer van de krukaspoelie rest alleen de luchtsleutel. Pogingen met handgereedschap zijn bij mij altijd tot een mislukking uitgelopen.
Het is mij gelukt maar wel met een arm van meer dan 1 meter waar ik op stond te springen. Het grootste probleem is dat je het verlengstuk tussen dop/ratel moet ondersteunen met een assteun of iets dergelijks.
Een compressor met luchtsleutel is zeker ideaal maar als de boel als los ligt is de berg naar mozes de enige manier.
Echt mensen, zet die bout met vet vast en met niet meer dan de voorgeschreven waarde. Ik denk echt dat dat voldoende is, loctite lijkt me gewoon overdreven.
Doet me denken aan een haakse slijper, die ring moet je ook met de hand vastzetten is mijn ervaring. Als je de sleutel gebruikt kun je een drama veroorzaken met schijfje wisselen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
sjah, wbt mijn oplossing, dan moet idd de rest van de zooi wel los, en ook de spanrol moet er vanaf, die vervang ik uiteraard ook meteen mee, en aftekenen doe ik ook, maar als ik de riem eerst voor de helft doorsnij, en dan de spanrol iets losser zet, en de andere riem er dan opzet, en ze beide markeer, dan is het stukken eenvoudiger om te controlleren of alles nog netjes op tijd blijft staan.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Het is al twee keer gezegd, maar dit wordt stoken.
Waarschijnlijk zijn ze iets te vrolijk met Loctite (Draadborgmiddel) omgegaan.
Dit krijg je alleen weg met goed rood stoken.
Ajeto!!!
Alcyone schreef:stoterstangen90 schreef:Voor de moer van de krukaspoelie rest alleen de luchtsleutel. Pogingen met handgereedschap zijn bij mij altijd tot een mislukking uitgelopen.
Het is mij gelukt maar wel met een arm van meer dan 1 meter waar ik op stond te springen. Het grootste probleem is dat je het verlengstuk tussen dop/ratel moet ondersteunen met een assteun of iets dergelijks.
Een compressor met luchtsleutel is zeker ideaal maar als de boel als los ligt is de berg naar mozes de enige manier.
Echt mensen, zet die bout met vet vast en met niet meer dan de voorgeschreven waarde. Ik denk echt dat dat voldoende is, loctite lijkt me gewoon overdreven.
Doet me denken aan een haakse slijper, die ring moet je ook met de hand vastzetten is mijn ervaring. Als je de sleutel gebruikt kun je een drama veroorzaken met schijfje wisselen.
Niet dat het helpt, maar persoonlijk zet ik ook mijn vraagtekens bij het aanhaalmoment van deze moer. Waarom zit dit ding altijd zo vast?
Het heeft echt 3x niks te houden en een simpeler borging die geen onbalans introduceert moet toch ook wel te bedenken zijn?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Veel garages zetten em met de luchtratel vast. Gaat lekker snel!
Als je em netjes in het vet monteert met het juiste moment gat ie altijd weer los!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je hebt ook meerdere soorten locktite;
Blauw is meestal wel weer goed los te krijgen, wordt gebruikt als iets weer demontabel moet zijn.
Groen is weer wat sterker, niet bedoeld om regelmatig los te halen
Rood, ,bedoeld voor eeuwig, kan alleen los-gestookt worden…
althans, als ik het me juist herinner uit mijn RC periode…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
bogaard77 schreef:Veel garages zetten em met de luchtratel vast. Gaat lekker snel!
Maar dan mis je wel gevoel of die goed vastzit en niet scheef gaat want dan heb je meer werk.
Autofan schreef:bogaard77 schreef:Veel garages zetten em met de luchtratel vast. Gaat lekker snel!
Maar dan mis je wel gevoel of die goed vastzit en niet scheef gaat want dan heb je meer werk.
Je draait de bout er toch altijd met de hand een aantal slagen erin, zie niet waarom die dan scheef zal gaan.
Probleem is vaak dat ze de luchtsleutel maar eindeloos door laten rammen.
Kwikflut doet dit ook met je wielbouten, ingeval van een lekke band krijg je het nooit los met het standaard boordgereedschap.
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bout is los !
De krukas poulie bout is los
Vandaag dus een verlengstuk en een 22 dop voor m’n 3/4” wringijzer gaan halen.
Met deze combinatie + een pijp van 1.5 m en 3 man was het nog wringen maar kwam de bout uiteindelijk toch nog los.
Geen sporen van Loctite of iets anders enkel roestpoeder.
Ik had een sleutel gemaakt passende in de 2 grote gaten van de poulie om de as zo te blokeren.
De poulie en de riem zijn er intussen ook af, maar nu heb ik nog wat vragen:
Kan ik ergens een pen in het vliegwiel steken om zo de krukas te blokeren ?
Dit omdat ik de klepseals ga doen en het mijn idee is dat de krukas best vast zit,of is dit niet nodig.
Ik ga ze vervangen met de kop nog op de motor.
Alle tip ivm de klepseals zijn dus ook welkom.
En hoe span ik de distributieriem aan?
Ik had eigenlijk een riemspanner met veer verwacht maar er zit een exentrisch spanwiel op.
Alvast bedankt voor de tips en het meedenken
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Even een update:
Ik ben bijna klaar met de klepseals en kan dus dan de nokkenas terug monteren.
Hier komt een nieuwe keerring (distributiezijde) en een O ring achter de verdeler op nu had ik verwacht dat er een keerring ergens achter de verdeler zat ook maar dat blijkt niet te zijn ?
Verder acht ik het best ook de krukaskeerring te vervangen.
Hoe krijg ik deze daar best uit?
En dan zit ik nog steeds met de vraag :hoe zet ik de distributieriem op de juiste spanning zonder het speciaal Citroën gereedschap :
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die O ring zit om het verdelerhuis, toch?
Krukas keering eruit pielen met een priem of er parkers indraaien en trekken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bogaard77 schreef:Die O ring zit om het verdelerhuis, toch?
Krukas keering eruit pielen met een priem of er parkers indraaien en trekken.
Jep de O-ring zit aan het verdelerhuis maar ik had verwacht dat er daar ergens nog een keerring zat ook…
Nog iemand tips om de distributieriem op de juiste spanning te zetten zonder het speciale gereedschap?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.