Hoi,
Vandaag net terug van een weekje vakantie in frankrijk met de C15. 1750km gereden op 70l plantaardige olie en 50 liter diesel over bochtige en steile wegen. De auto deed het prima, trok lekker bergop en startte altijd goed.
Nu waren we bijna thuis toen ik terug wou starten na een korte tussenstop (10min) op een autostradeparking en hij startte niet meer. Een lege batterij was het probleem. De startmotor draaide twee rondjes en gedaan. Weer gestart met startkabels en thuis de batterij aan de lader gehangen (die was helemaal leeg). Ik moet er wel bijvertellen dat we op de heenweg (600km) en op de terugweg een koelkast in de koffer hadden die 10A trekt. Dit bleek geen probleem aangezien we, eens ginder aangekomen, een week hebben rondgereden zonder koelkast en zonder batterijproblemen. Buiten de pinkers en remlichten (af en toe dus) en de radio waren er verder geen verbruikers ingeschakeld (geen lichten enz).
Kan het alleen de batterij zijn die het begeven heeft door bijvoorbeeld de hoge temperaturen daar of kan het de alternator zijn? En hoe kom ik dit te weten?
Owja, na een kwartiertje aan de lader startte hij weer perfect…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ik vrees dat het de alternator is. De batterij is nu helemaal opgeladen met een acculader. Ik heb de spanning op de batterij gemeten bij rust 13V, bij rust met lichten aan 12,5V en bij draaïende motor met lichten aan nog steeds 12,5V terwijl dit normaal toch 14V zou moeten zijn wanneer gas wordt gegeven. Ik vergat er nog bij te vertellen dat het ‘acculampje’ op het dashboard dat rechtstreeks met de alternator verbonden is, af en toe héél flauw opgelicht heeft bij lage toerentallen, maar niet constant en niet op volle lichtsterkte. Na een tijd was dit weer uit… Hulp, wat nu? Nieuwe alternator of van de sloop (risico) en hoe vervang je dit? Moet die riem met een bepaalde spanning opgespannen worden? Kan het ook zijn dat bijvoorbeeld alleen de spanningsregelaar die erop zit stuk is?
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Gisteren naar de garage geweest. Daar werd vastgesteld dat de alternator inderdaad stuk was. Ik heb nog expliciet gevraagd of er onderdelen zijn van de alternator die stuk kunnen zijn en die apart vervangen kunnen worden. Dat was niet mogelijk en ik moest een nieuwe kopen (€162). Ik wou er nog even over nadenken en ik heb het nog eens nagevraagd bij een kennis. Die heeft samen met mij de ‘koolborsteltjes’ vervangen, dit was een uurtje werk. Twee schroefjes en twee draadjes los- en vastsolderen. Alles er weer in en klaar. De alternator moest er zelfs niet uit. Het heeft niks gekost en hij doet het weer prima. Ik meet weer 14V en meer bij draaïende motor en een lagere spanning wanneer hij uit staat (12,8V).
Conclusie: luister niet te veel naar garagisten, ze maken je wijs wat ze willen om te kunnen verkopen… (de meesten toch).
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu