Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Mijn LNA (1980) (652cc, je weet wel: met een tweecilinder Visablokje) is niet aan te krijgen… Na flink lang doorstarten (mèt startbooster) lukt het na een minuutje of twee! Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd:
- nieuwe bougies er in gedraaid
- nieuwe bougiekabels er in gehangen
- nieuwe bobine gemonteerd
- nieuwe accu er in gezet
- ontstekingscomputer verwisseld (maakt niet uit)
- sensoren omgedraaid/schoongemaakt/vervangen
- gemeten dat er prik op de bobine staat
- gechekt of de carb. voldoende benzine krijgt (en dat is dus zo.. )
- stekkertjes van de sensoren, ontstekingscomputer, bobine, bougiekabels, vacuümsensor, anti-dieselklep (en zelfs de grote stekker in de kabelboom!) schoongemaakt (was niet vies) en behandeld met contactspray.
...en nog stééds issie niet áán te krijgen… en dat alweer bijna een half jaar..
=> Na zo’n moeilijke start rijdt’ie trouwens PERFECT! Niks op aan te merken..! Alleen dat starten hè?
Ik heb wel een paar ideetjes waar het aan zou kunnen liggen:
- ergens kortsluiting (maar wáár???)
- hij zuigt ergens valse lucht aan (inlaatpakkingen van het spruitstuk? dikke pakking onder de carb.?)
- accu heeft niet genoeg power (had ik misschien toch niet een KwikFit-accu moeten kopen?)
Als jullie ideeén hebben waar het aan kan liggen, dan hoor ik dat èrg graag..!!! Want dit is ècht niet leuk meer… (snik)
dICK
Misschien een keertje kleppen stellen?
Controleer ook of de benzinepomp z’n werk nog naar behoren doet( doorlekkende klep(pen) waardoor de brandstof terugzakt in de leiding)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: LNA (tweecilinder) start heel slecht (hoe kan dat nou?!)
Heb je ook al gekeken of de bougies vonken (oude bougie aan bougiekabel hangen, vlak bij stukje massa/motorblok leggen en dan even starten, 2e persoon laten kijken)?
Het kan best zijn dat je sensoren oud worden trouwens. Kan hij vaak nog prima mee rijden, maar starten wordt dan minder. Wissel ze voor de grap ook eens om (de sensoren, niet de stekkers!, vergeet de dikke ring niet!).
Verder zou ik inderdaad ook aan kleppen denken, want de rest heb je gecheckt.
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Ik ga de kleppen maar eens stellen. Kijken of dat helpt. ‘t Is sowieso trouwens wel weer ‘es goed. Thanx voor de tip!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Hey Dick,
Leuk je hier ook eens te zien.
Zou het misschien niet aan je stuurslot kunnen liggen? heb je altijd moeite met starten, of alleen de koude start?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Hey Niko,
Ik vergat steed me aan te melden voor het forum, maar nu toch ‘es gedaan en mijn LNA-startprobleem er maar ‘es op gezet.
Eh.. hij start alléén erg slecht bij de koude start. Een maal warm geen probleem…
dICK
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Zo… ‘t duurde ff, maar ik had weer eens tijd om aan mijn LNA te knutselen. Echter, het probleem is alleen maar erger geworden! Hij start nu vrijwel niet. Die ene zeldzame keer dat ik ‘m aan de praat kreeg reed’ie dan ook perfect, maar toen begon ‘ie te ploffen in de carbarateur èn in de uitlaat. Onstekingsproblemen dus. Twee nieuwe sensoren er in gedraaid. Géén verandering. Nog steeds start ‘ie slecht en rijden nu dus nog minder…
Kleppen toen maar eens gesteld (stonden vrijwel goed). Géén verandering. Alle overbodige elektrische troep er eens uitgesloopt (radio, elektrisch ruitenwisservloeistofpompje). Géén verandering. En toen bleef er nog meer één ding over. En dat ga ik dan maar proberen dan:
Want wat is het geval? De mechanische bediening van de benzinepomp zit vast (je weet wel: dat stoterstangetje uit het blok die de benzinepomp bedient). Hierdoor heeft de vorige eigenaaresse door de garage er een elektrische benzinepomp in laten bouwen. De LNA heeft er altijd probleemloos mee rond gereden, vandaar dat ik de oorzaak van het startprobleem daar ook niet zocht. De benzinepomp doet zijn werk tot op heden ook nog erg goed. Maar, hij maakt inmiddels harde tikkende geluiden. Het lijkt wel een flinke ratelslang.. en dat deed ‘ie eerst niet. Verder moet je weten dat de benzinepomp zijn 12 volt bij de carbarateur vandaan haalt (bij de elektrisch bedienbare stationaire sproeier: die wordt geactiveerd wanneer je ‘m op contact zet).
Mijn vraag is nu:
Zou het kunnen dat de later ingebouwde elektrische benzinepomp op het 12v-circuit stoort waardoor de onsteking er bij het starten (en inmiddels ook bij het rijden) flink last van heeft?
Ik heb geen verstand van elektra en kijk erg uit naar jullie antwoorden.
Mocht een andere elektrische pomp (die zijn spanning ergens anders vandaan haalt) niet werken, dan denk ik er over om de LNA maar eens weg te brengen naar een specialist… maar liever kom ik er zelf uit!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Het zou kunnen zijn inderdaad dat hij problemen geeft. Immers, je benzinepomp werkt pas op het moment dat je het contact omdraait. Dat zou je even moeten bekijken. Maar het kan ook zijn dat de pomp aan de computer is gesloten op de een of andere manier. Wat je het beste kunt doen is gewoon de werking van de pomp testen. Haal de bedrading eens los en leg hem rechtstreeks op de accu, nu zou hij het dus moeten doen.
Het mooiste is inderdaad als je de benzinepomp weer normaal aan de praat krijgt. MAar het is wel vreemd dat de originele het niet zou doen.
Wat ik zo vermoed als ik het zo hoor van jouw dan heeft de pakking niet tussen de pomp en de aansluiting gezeten, dan is er geen beweging in te krijgen en krijgt hij inderdaad geen brandstof.
Ik weet niet precies hoe het met visablokken zit, maar ik vermoed gelijk aan een 2CV blok, kan best zijn dat de brandstofpomp zelfs geliljk is. Ik zal vanavond eens een foto maken van de pakking dan kun je het eens vergelijken.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Je zou er gewoon een pompje+stoterstangetje van een 2cv of andere Visa op kunnen plaatsen. Is niet eens zo veel werk, alleen wat moeilijk bereikbaar.
Wat je ook kunt doen: trek even de stekker van de elektrische pomp er af en luister of dat verbetering oplevert. De motor draait nog wel even door met de buffer in de carburateur namelijk. Of even tijdelijk een permanente 12 Volt er op zetten, direct vanaf de accu.
Ik vermoed, net als jezelf, dat het achteraf geplaatste pompje aan het overlijden is.
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Het is NIET de elektrische pomp (want ook met gedemonteerde brandstofpomp start ‘ie niet). Nu weet ik het niet meer… APK is inmiddels verlopen: hij gaat binnenkort naar Oldtimer Centrum Noord (voormalig “Garage Timmer”) hier in Grunn ( ). ‘Es kijken of zij ‘m aan de praat krijgen… (Ik hou jullie op de hoogte.)
dICK
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Zo… Ik heb weer eens tijd om met de LNA bezig te gaan.
Vanavond slepen we de LNA met mijn AX naar Oldtimer Centrum Noord. ‘Es kijken of die er wat mee kunnen, want ‘t beessie staat al weer meer dan drie maanden stil…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Succes! Ik denk dat de oplossing in de onderste ontstekingsensor zit…
Handjes schreef:Je zou er gewoon een pompje+stoterstangetje van een 2cv of andere Visa op kunnen plaatsen. Is niet eens zo veel werk, alleen wat moeilijk bereikbaar.
stoterstang van een visablok en eendeblok zijn niet uitwisselbaar! de stoterstang van een visa is langer en dikker dan van een eendeblok.
de brandstofpomp is wel uitwisselbaar.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gisteravond dus de LNA gesleept. Voor dat we begonnen te slepen nog even alle aansluitingen bij langs gegaan. Wat bleek? Ik had de draadjes van de bobine verkeerd aangesloten (omgedraaid). (Grrrrrr…, het zal toch niet zo simpel zijn hè??!) Toen proberen te starten. Na flink doorstarten deed ‘ie het nog steeds niet. Dat (b)lijkt het dus ook niet te zijn. Enfin, slepen dus…
Tijdens het slepen heb ik de auto op contact gezet en toch maar eens voorzichtig de koppeling op laten komen in z’n twee… en maar eens geprobeerd te starten. En wat denk je: hij sloeg (na wat horten en stoten) aan! Dus ik ben naar de garage GEREDEN.
‘t Probleem is helaas nog niet opgelost, want starten doet ‘ie nog erg slecht. Als je de auto probeert te starten slaat deze niet aan. Pas als je de sleutel los laat, slaat de motor aan (niet tijdens het ronddraaien van de startmotor dus). Dus je laat de startmotor ronddraaien en zodra die stopt, begint de motor aan te slaan waarop je heel snel gas bij moet geven om ‘m door te laten lopen. Typisch hoor…
Het lijkt er op dat de startmotor (of elektrische benzinepomp) te veel stroom vraagt waardoor de motor niet aan slaat? Of zou de nieuwe accu te zwak zijn? Zou het ‘t vacuümsensortje zijn?
Zeg het maar als je het weet… ik hoor graag van jullie!!!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OOOOH dat laaste had je niet gemeld!
Nieuw startertje erin en je bent klaar!
Je startmotor trekt veeeel teveel stroom waardoor de spanning zover daalt dat de onsteking geen vonk kan produceren!
Koppel je startmotor maar eens af van de accu en stuur de startmotor met een andere accu!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Je startmotor trekt veeeel teveel stroom waardoor de spanning zover daalt dat de onsteking geen vonk kan produceren!
Ik heb het doorgegeven aan de garage, ze nemen het mee. Volgende week hebben ze tijd en hoor ik meer. Bedankt voor jullie reacties.