Beste forummers,
Mijn versnellingsbak zit vast. Hij is blijven steken in een versnelling. De pook staat overigens in de vrij en is in de vrij wel gewoon soepel te bewegen maar is niet in een schacht van een versnelling te plaatsen, bied echt super veel weerstand.
Als ik met een beetje kracht de pook toch in een versnelling probeer te drukken komt de pook vrijwel vast te staan en moet ik met wat geklooi en gerommel de pook weer in de vrij zien te krijgen.
Wat zou hier mijn probleem kunnen zijn?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
de pook is met stangetjes verbonden aan de versnellingsbak, kijk even onder de auto(pook rchting versnellingsbak) of alle stangetjes nog goed vast zitten
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
schakelstangen .. vaak dingen over gehoord .. maar nog nooit naar gekeken.
Ik weet dus ook niet hoe ze er uit zien, of uit hooren te zien of aan hooren te voelen. Iemand hier een foto van o.i.d.?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik zal de auto woensdag even op de oprijbokjes rijden dan kan ik er even onder kijken.
alhoewel dat wordt hem vast niet, aangezien hij niet in de 1 of 2 is blijven steken. dan maar met krik en ondersteuning.
*krijg btw geen attentie meer via de mail (forumfout?)*
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:(...) *krijg btw geen attentie meer via de mail (forumfout?)*
Ja, zijn al verschillende topics over.
Schijt aan originaliteit.
Als 1 van de schakelstangen los is kan hij of super makkelijk van links naar rechts of van boven naar onder.
Schakelstangen kun je wellicht ook al zien als je de motorkap open doet.
Al gaat dat laatste denk ik niet op voor een 16v…
Als het alleen de schakelstangen zijn dan valt het nog wel mee…
Wat ik me nu eigenlijk afvraag he, waar kan je een nieuw of revisie setje krijgen?
Die van de AX is als roeren in een pan bouilion
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
volgens mij kan je bij de dealer nieuwe busjes? of nieuwe stangetjes kopen,
ik heb ze een keer bij een maat van me vervangen, en dat hielp echt, eerst was het roeren in een kookpot, nu weer helemaal als nieuw
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
mijn pook staat nu gewoon in z’n vrij en kan daar gewoon naar links en rechts .... maar in een schacht voor de versnelling is hij niet meer te krijgen.
Hij gaat nu op de krik
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
nou ik heb het probleem gevonden .... die stangetjes zitten aan het eind vast op een soort bolletje.
Bij mij is dus 1 van die staafjes van het vlexibelle bolletje af. Ik heb nu dus dat stangetje met een groot gat er in, en een gesloten draaibaar rondje. Het is dus de bedoeling dat de stang weer om het bolletje gaat, zijn hier truucjes voor? (ik ben halverwege ofzo en kan inmiddels weer schakelen)
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
In elkaar drukken. Als ze niet kapot zijn klikken ze zo in elkaar.
Jos van der Voort
ze klikken dus niet zo inelkaar.
Ik kan wel weer schakellen maar krijg het niet goed weer vast ... het schakelstangetje was trouwens naar beneden gevallen om de buis heen waar het bolletje bovenop zat, echt helemaal los zat het stangetje dus niet.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Misschien kun je er even een ijzerdraadje omheenbinden zodat het op zijn plaats blijft. (bindertje van een vuilniszak).
Morgen naar de sloop om een vervanger te halen. ik ben het met de vorige forummers eens dat dit een relatief simpel probleem is. Je kunt er weinig verkeerd aan doen.
Zelf heb ik grotere problemen met de dsitributie. Denk dat het blok voor de derde keer (deels) uit elkaar moet.
Jos van der Voort
hij blijft prima op zijn plaats nu.
Hij zit nog niet helemaal netjes in de midden ... maar hij zit echt goed vast nu, blijft alleen een randje over dus. Maar mijn stangetje was dus naar beneden toe los geschoten, dus echt los is mijn stang nog nooit geweest. zou dan ook niet weten hoe je dat zou moeten vervangen. Normaal gesproken klik je de stangetjes er van boven op denk ik?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Jah normaal klik je ze er van boven op. Bij mij is het 1 keer voor gekomen met een BX dat hij losschoot en kon ik er zo bij onder de motorkap (wel beetje lenig zijn ).
Maar bij de ZX 16v heb je allicht veel minder ruimte
Ik kan er van boven bij (van onder niet)...
Ik heb hem even gekanteld en er een foto van gemaakt om te laten zien hoe de sitiuatie nu is. Het is btw de stang van de 3e en 4e versnelling.
Verder als dit krijg ik hem niet
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop