jeroentje schreef:
Weet niet wat je bedoelt met polijstrondjes. Als het maar niet te grof is, en waterproof dan kun je met een wasbenzine oid het geheel zeer schoon krijgen.
En gewoon droog monteren is eigenlijk het beste.
Die rondjes zijn zo’n 4 cm in doorsnede en 4 a 5 mm dik.
Ze zijn van een soort stof. Ik heb hiermee hele stukken van mijn bumpers gepolijst (al die stukken waar de grote schijf niet bij kan).
Maar misschien is watervast schuurpapier inderdaad wel beter.
En Bram had het waarschijnlijk over mijn auto denk ik.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Ik was vandaag bij herman janssen om de ontbrekende onderdelen op te halen. Pas thuis zag ik dat de pakkingset niet voor mijn motor bleek te zijn
Hij raadde toch de truuk met een tap aan en geen kopervet gebruiken voor de kopbouten. Wel moet ik alle pakkingen insmeren met een beetje “perfect seal gasket maker nr.4”, terwijl het handboek toch duidelijk zegt dat de koppakking droog gemonteerd moet worden.
Maar voor mij geldt een beetje…..wat herman zegt is wet
Ook voor het natrekken van de kopbouten had hij een advies :
Eerst de bouten netjes in de juiste vogorde aantrekken op moment. Dan kleppen stellen. Vervolgens de motor starten en stationair draaiend goed warm laten worden. Dan uitzetten en de volgende dag direct de bouten natrekken. Het natrekken na 500 km kan je dan gerust overslaan en slechts na 1500 of 2000 km 1 keer natrekken.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Je hebt nu vanuit verschillende hoeken info gekregen. Destilleer hier nu uit wat jij denkt dat voor jouw het beste is. Er leiden meerdere wegen naar de oplossing.
jeroentje schreef:Je hebt nu vanuit verschillende hoeken info gekregen. Destilleer hier nu uit wat jij denkt dat voor jouw het beste is. Er leiden meerdere wegen naar de oplossing.
Ik denk inderdaad dat ik het nu wel aandurf om de boel a.s. weekeinde weer inelkaar te zetten (mits de juiste pakkingset op voorraad is natuurlijk). Ik moet nog voelermaatjes gaan kopen, want kleppenstellen heb ik nog nooit zelf gedaan, maar hoort toch ook wel bij de parate kennis lijkt mij.
Ik geloof zelfs een artikeltje op de idds site gezien te hebben ooit.
Zal eens gaan kijken.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Kleppen stellen op zich is niet zo moeilijk. alleen even gevoel krijgen om met de voelermaatjes de juiste speling te bepalen kan even tricky zijn. Het voelermaatje met de juiste dikte moet er “hakerig” doorheen gaan. Ook kun je de methode aanhouden dat een maatje dikker er niet doorheen kan. (Dus speling moet 0,2 zijn dan past 0,25 er niet meer in.) In theorie kunnen je kleppen dan iets te ruim staan. Dus het zou dan kunnen dat je speling b.v. 0,23 is. Dit is meestal geen probleem. Zeker niet aan de uitlaatkant.
In de werkplaatshandboeken staat een tabel welke kleppen je kan stellen wanneer er een uitlaatklap helemaal openstaat.
jeroentje schreef:Kleppen stellen op zich is niet zo moeilijk. alleen even gevoel krijgen om met de voelermaatjes de juiste speling te bepalen kan even tricky zijn.
Gevoel is inderdaad het juiste woord.
Ook het artikel op de idds club site (net uitgeprint)heeft het hierover en beschrijft inderdaad de maatje dikker methode.
Ziet er niet ingewikkeld uit, maar zal wel tegenvallen de eerste keer.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Zo weer even een update.
Inmiddels zit de kop er weer op en heb ik al zelfs even voorzichtig de motor weer gestart. Het ziet er hoopvol uit allemaal.
Het kleppen stellen viel inderdaad best wel mee.
Ik heb weer wat fotootjes bijgeplaatst op de site
Wat mij wel wat “zorgen” baart is dat ik een pakking uit het pakking set heb over gehouden. Ook in het doosje met kop onderdelen , die ik mee kreeg na de koprevisie, lagen 3 zeer flexibele ringetjes waarvan ik geen idee heb waar die origineel gezeten hebben.
Hopenlijk kunnen jullie mij vertellen wat ik hiermee zou moeten doen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Net 10 km gereden in mijn ID !
Wat is dat “eng”, je let meer op de motor geluiden dan op de rest van het verkeer.
Voelde goed aan, maar harder dan 60 km/h durfde ik nog niet te gaan.
Geen water lekkage, en ook de kleppendeksel pakking is nog helemaal droog.
Ik hoor ook geen klep gerammel, maar dat betekent niet dat ik de kleppen goed heb afgesteld. Te strak en je hoort ze niet !
Ze loopt echter als een zonnetje, dus ik heb een zeer goed gevoel.
Het gestotter is nog niet over (hee nieuw onderwerp), dus dat wordt het volgende project denk ik. Eerst maar mijn stoel opnieuw laten bekleden, want die ziet er niet goed uit.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel