Ik vermoed dat hier vast al een keer een vraag over gesteld is, maar ik stel hem alsnog. Wie weet precies welke bedrading wat is v/d radio, voornamelijk het voedende gedeelte. Heb div bedrading achter mijn radio liggen omdat de vorige eigenaar een eigen manier van aansluiten had. Oftewel een grote bende
Er zit nu een ouwe blaupunkt cassette/radio in dus nog niet met iso/din stekkers die werkt wel, maar wil er in de toekomst toch een nieuwe radio/cd in plaatsen. Ik heb er 2 grijze draden liggen, 1 witte, en een groene met een rood blokje erop. dit heeft waarschijnlijk allemaal met het voedende gedeelte van je radio te maken. Weet iemand trouwens ook of er al een constante plus (30+) draad ligt? of moet je deze zelf trekken?
Wat betreft de speakerdraden dat is ook een ramp, achter de radio liggen 4 draden voor mijn speakers 2x groen en 2x bruin weet iemand daarvan wat je plus en min is?? er ligt al bedrading naar mijn speakers toe maar kon hier niet uithalen wat de + of - was bij de speakers zelf omdat de draden helemaal zwart waren.
Dat is nog een vraag ik wil nieuwe bedrading trekken naar o.a. speakers en mijn voedende deel (30+ en 15+) omdat ik anders er niet meer uitkom uit die draden bende. maar hoe ligt de bedrading in een ax naar je speakers en de bedrading naar je contactslot (15+) en naar je accu (30+)???
Zo dat was het dan alvast bedankt voor jullie reacties, Djoeri
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
Hoop vragen, hetzelfde probleem als ik ook had mijn mijn bedrading…
Ik heb de kabels vanaf de speakers gevolgd en zo heb ik Links en Rechts aangesloten. Plus en min is daarbij niet zo gek belangrijk.
voor het voedende gedeelte zal ik nog even voor je kijken, ik heb de constante plus gepakt, op deze manier werkt de geheugen van je radio ten minste en kan de radio aan als het contact uit staat.
Ook heb ik het zo gedaan omdat ik al genoeg zekeringetjes heb verpest door uit te proberen welke draad nou welke is..
i.i..g zal ik zo ff kijken welke draden dat nou zijn…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Pak nou gewoon effe een metertje en je hebt de draden voor de voeding zo gevonden…..scheelt je een hoop zekeringen en erger, een kapotte radio!
Zo’n metertje kost bijna niks en scheelt een hoop ellende!
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Mja, bij mij was het sowieso gestuntel, want de ruitenwisser deed het ook niet meer. toen weer wel, maar toen deed de binnenverlichting het niet meer…
effijn, nu werkt het goed zat(ja, een geschakeld plus zou ook fijn zijn maarja, dat komt dan nog wel) en alles werkt dus ik ben tevreden..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Alvast bedankt voor de reactie’s. Ik heb de draden gevonden, heb een maatje geholpen met het aansluiten van zijn radio in zijn ax (hij heeft er ook een . Maar ik had deze vragen gesteld omdat het een grote zooi bij hem was. Alle stekkers losgeknipt . Maar dankzij een spanningzoekertje en een multimeter heb ik alle bedrading kunnen vinden
Radio is nu aangesloten alleen is zijn bedrading naar de speakers ergens onderbroken. dus moet nog nieuwe draad trekken.
Bedrading van de speakers vind ik ook maar vreemd aangesloten, achter je radio is het bruin en groen en bij de speakers is het weer een zwart draad. : . maar ja dat zal wel typisch Frans zijn.
Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen ax type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.
-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)
-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
Hé, dat van de bedrading is wel handig ja…
Ik ga dadelijk gelijk mijn ISO stekker opnieuw aansluiten…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nog een vraag hoe kun je het beste nieuwe bedrading trekken van je radio naar je boxen?? Wat is de beste manier, heb al globaal gezocht waar de bedrading door de auto loopt maar kan hem niet vinden.
Djoeri
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
IK heb het zelf (voor die 2 achterin) gewoon langs de dorple onde de mat doorgestoken, behalve voor de sub, die heb ik recht onder de middenconsole lopen. met een uurtje heb je namelijk het hele interieur eruit en kan je alles netjes onder de mat wegwerken..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI