Hallo,
Onze Picasso HDi Pack uit 2001 heeft 100.000 km gelopen. We trekken er donderdag mee op zomerreis naar Zuid-Frankrijk. De Picasso zal zo’n 3000 km rijden.
Daarom dat we een groot onderhoud gevraagd hebben. Zowat alles schijnt gecontroleerd te zijn (€ 30 om computer met Lexia uit te lezen!). Ze vonden het ook nodig om de katalysator te vervangen (kost: € 750). In totaal hadden we een factuur van € 1250.
Geen probleem… maar: zaterdagavond wou de Picasso niet meer starten, het lampje van de katalysator brandde. Volgens de takeldienst had de garage vergeten in te stellen dat er een nieuwe kat geplaatst was (terwijl ze de computer uitgelezen hebben!). Auto stond dus geïmmobiliseerd in een ondergrondse garage, de takelwagen kon daar niet binnen! God weet hoe ze ‘m eruit kregen/gaan krijgen (we weten momenteel niet waar ze staat!).
Mijn vraag is dus: is het ‘nodig’ of ‘normaal’ dat een katalysator na 100.000 km wordt vervangen? En klopt dat verhaaltje van het opnieuw instellen? Zeer vervelend en het zal onze vakantie niet bepaald een vliegende start geven: de auto staat nu nog niet bij de (dealer)garage. Als ze ‘m niet voor 16u hebben is het te laat om onderdelen te bestellen en zal de auto niet klaar zijn voor donderdag
edit: ik kreeg net te horen dat de brandstofpomp ook nog moet vervangen worden, dit lijkt me ook niet normaal…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
100.000 km lijkt me wat vroeg…
ik heb dan wel geen HDi in mijn Xsara, maar ik kreeg bij mijn 80.000 km te horen dat de einddemper van mijn uitlaat matig is en waarschijnlijk met 100.000 km beurt vervangen moet worden.
dat leek me wel normaal.
ik hoop dat me kat nog even wat lang mee kan
Ik heb een xsara hdi uit 200. Heeft nu 211.000 gelopen en bij 200.000 is de uitlaat bij de kat helast nadat de rest van de uitlaat vervangen is. DIt lijkt mij gezien leeftijd normaal.
Mijn garage heeft niets gezegd over het vervangen van de kat, zolang de auo goed rijdt mi geen enkel probleem
De brandstofpomp van mijn xm td is bij 145000 kapot gegaan. Dit was bijzonder en niet normaal vertelde de garage toen. Mijn overige citroens hebbeen allemaal ongeveer 300 000 km gelopen voordat ik ze verkocht en geen van alle hebben last gehad van de pomp. Ook de huidige xsara (211000 km) en de c5 hdi (145000 km)rijden lekker door en niets aan de hand met de pomp
Overiegens izjn dit dure reparaties aan de pomp !! Wellicht dat het zinvol is om advies/second opinion te vragen bij een echte dieselspecialist
Hopelijk toch nog een prettige vakantie
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
diesel pompen vervangen zijn vaak duur ja
overigens kan het wel dat een kat eerder stuk gaat, bij onze Saxo 1.1i is pas wel de kat vervangen die heeft nog amper 80.000 km gelopen..
maar bij een Xsara (Picasso) verwacht ik eigenijk wel wat meer km’s
Beetje meer uitleg van de dealer:
Er is een tijd geleden slechte diesel getankt, die de katalysator en de brandstofpomp kapot gemaakt hebben. De brandstofpomp zit in de tank zelf, en het vervangen zal zo’n € 500 gaan kosten. Mijn vader was not amused
wel vroeg
wat ik altijd doe is dat wanneer ik de auto heb warm gereden flink gas geeft tot bijna het rode gebied dat doe ik tijdens het optrekken en een keer in de 2 weken,,, door de druk van de motor komt heel veel vuiligheid er uit…...
En als iemand tegen mij zegt je moet je kat vervangen had ik gezegt ja jammer dan…. Ik blijf rijden tot hij echt kappot gaat want dan weet je zeker dat het de kat is die kappot is…..
Auto bedrijfen zeggen wel eens zulke dingen om gewoon geld aan je te verdienen…
En als hij verstopt zou zijn ik had hem er uit geschroefd en schoon gebrand zo dat alle roet er uit komt als je er met je hamer op knalt…
Maar ja als hij kappot is is hij echt kappot maar ja dat zie je aan een dikke zwarte rookpleum en je oute trekt dan apsoluut niet… en dan weet je zeker dat hij kappot is….
Dus wel effe 3 keer na vragen voor dat je zo iets laat doen… is wel heel erg duur….
Hallo allemaal.
dat van die pomp dat kan perfect,
de mijn is zelfs (2.0hdi 2003) gestoken als de auto nog in garantie was.
sommige pompen hebben nu eenmaal soms een mindere fabricage als andere.
wat ik wel denk is dat ofwel ze werken, ofwel niet.
dat men kan vaststellen dat ze te weinig geeft lijkt mij voorbarig.
maarja, je auto start niet dus het zou wel kunnen, bij mij was dit ook zo.
de kat dat is een ander paar mauwen,
normaal (en dit weet ik van enkele andere merken) als de kat slecht werkt heb je vermogenverlies en inhouden en ja soms stilvallen tijdens het rijden (de motor smoort zichzelf)maar dat hij na even wachten niet start??
wat wel kan bij een kat (en ik spreek uit ervaring bij andere merken-pic 2.0 hdi ken ik niet zo goed)is dat de lambda sonde slecht werkt.
sven1973 schreef:dat van die pomp dat kan perfect,
de mijn is zelfs (2.0hdi 2003) gestoken als de auto nog in garantie was.
sommige pompen hebben nu eenmaal soms een mindere fabricage als andere.
wat ik wel denk is dat ofwel ze werken, ofwel niet.
dat men kan vaststellen dat ze te weinig geeft lijkt mij voorbarig.
maarja, je auto start niet dus het zou wel kunnen, bij mij was dit ook zo.
de kat dat is een ander paar mauwen,
normaal (en dit weet ik van enkele andere merken) als de kat slecht werkt heb je vermogenverlies en inhouden en ja soms stilvallen tijdens het rijden (de motor smoort zichzelf)maar dat hij na even wachten niet start??wat wel kan bij een kat (en ik spreek uit ervaring bij andere merken-pic 2.0 hdi ken ik niet zo goed)is dat de lambda sonde slecht werkt.
Een diesel met lambasonde? Dat is nieuw voor mij .
mijn excusses, ..............
egr-klep