Ik ben vandaag bezig geweest met het inbouwen voor de sensoren voor kvs en olietemp.
olietemp. moet ik nog doen maar achter het dash heb ik al aangesloten.
Wat is nu het geval, de kvs-meter doet het dus niet
Beide sensoren zijn het goede Facet nummer. Metertjes in het dash priegelen stelt ook niks voor, alles met beleid gedaan en volgens de handleiding in het “sticky” gedeelte in elkaar gezet. Kan in principe ook niks mee verkeerd gaan.
Heb het goede kabeltje doorgeknipt. Kleur correspondeert met de kleur aan het gedeelte wat op de sensor gaat. Dit achter het dash op positie nr. 6 en de oliesensor kabel op positie nr. 7 net als de handleiding in de connector geduwt en goed vastgezet op het dash. Heb vanmorgen nog op de sloop de goede stekkertjes gehaald dus daar ligt het ook niet aan. Het zit goed vast.
Motor gestart en ontlucht totdat de ventilator aansloeg maar het metertje komt geen graad uit de hoek. Wat doe ik nu verkeerd?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het “metertjesgedeelte” wat ik heb gebruikt uit een peugeot 205 GTI dash komt en niet uit een BX. Maar als ik dus beide dashes bekijk aan de achterkant zijn de printplaten zo goed als dezelfde. Ik kon het hele GTI dash niet gebruiken daar er voor de toerenteller 1 pinnetje ontbreekt waardoor deze niet werkt. Dat is het enige verschil, maar dit volgens mij niets met die metertjes te maken :
Wie o wie??
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: temp. meter
marx-7 schreef:Ik ben vandaag bezig geweest met het inbouwen voor de sensoren voor kvs en olietemp.
olietemp. moet ik nog doen maar achter het dash heb ik al aangesloten.
Wat is nu het geval, de kvs-meter doet het dus nietBeide sensoren zijn het goede Facet nummer. Metertjes in het dash priegelen stelt ook niks voor, alles met beleid gedaan en volgens de handleiding in het “sticky” gedeelte in elkaar gezet. Kan in principe ook niks mee verkeerd gaan.
Heb het goede kabeltje doorgeknipt. Kleur correspondeert met de kleur aan het gedeelte wat op de sensor gaat. Dit achter het dash op positie nr. 6 en de oliesensor kabel op positie nr. 7 net als de handleiding in de connector geduwt en goed vastgezet op het dash. Heb vanmorgen nog op de sloop de goede stekkertjes gehaald dus daar ligt het ook niet aan. Het zit goed vast.
Motor gestart en ontlucht totdat de ventilator aansloeg maar het metertje komt geen graad uit de hoek. Wat doe ik nu verkeerd?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het “metertjesgedeelte” wat ik heb gebruikt uit een peugeot 205 GTI dash komt en niet uit een BX. Maar als ik dus beide dashes bekijk aan de achterkant zijn de printplaten zo goed als dezelfde. Ik kon het hele GTI dash niet gebruiken daar er voor de toerenteller 1 pinnetje ontbreekt waardoor deze niet werkt. Dat is het enige verschil, maar dit volgens mij niets met die metertjes te maken :
Wie o wie??
Misschien een slecht contact of onderbroken draad of kapotte sensor.
Als eerste controleren of er wel + en - (via de messing moertjes op de schroefjes, op de schroefjes meten!) op de meter terecht komt (en of die wel goed contact maken). Daarna kun je ervoor kiezen om de meet-draad naar massa kort te sluiten; dan zou je volle uitslag van de meter moeten krijgen.
Doe je datzelfde in de buurt van de sensor, dan weet je of die draad heel is.
Als er + en - op wordt gezet zie je meestal wel de naald even een ietsje bewegen.
Succes!
Ich bin ein Breaker
Hmmm de sensor is nagelnieuw maar dat + en - dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd…..
Wel om te zien of ik het goede draadje had in de ouwe situatie.
Merci Karel, ga het zometeen na het eten proberen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: temp. meter
marx-7 schreef:Ik kon het hele GTI dash niet gebruiken daar er voor de toerenteller 1 pinnetje ontbreekt waardoor deze niet werkt.
Een 16TGI heeft een toerenteller met 2 signaaldraden en wordt via het motormanagement aangestuurd.
Veel toerentellers doen het anders: ofwel een enkele signaaldraad via de bobine, ofwel twee signaaldraden van de BDP-sensor bij diesels. Vandaar dat verschil, het zegt dus niets over de rest v/d elek.
Ich bin ein Breaker
Yes, het werkt :jump
Bedankt Karel, meten is inderdaad weten!
Ik had een kleine denkfout gemaakt, namelijk ik ging ervan uit dat de groene kabel die ik gebruikte aan het dashboard ook de groen aan de sensor was…..niet dus, het was de bruine
kwestie van ompluggen en klaar.
Gelijk ook maar de olietemp. meter doorgemeten en die werkt ook, dus kan ik morgen mooi de sensor in de carterpan schroeven en aansluiten, kabeltje ligt al klaar…
En de buren maar afvragen waarom de bix al 2 dagen met een half dashboard voor de deur staat
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer