BX gekocht, maar remmen vaag
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 29 juli 2006 11:53 AM

Hoi,

Afgelopen maandag heb ik een BX 19 TZI gekocht. Voor de forummers die ook bij DS en Xantia lezen: ik stond op het punt om een DS te kopen (na drie jaar stilstand naar huis rijden?), maar dat ging helaas niet door. Ik had een Xantia 1.8 Tentation, interieur overgezet van een SX, een week van de auto genoten totdat een eikel door rood reed en mijn Xantia total loss ramde…. Jammer!!!!! Nu loopt het verzekeringsverhaal, zal uiteindelijk wel goed komen maar moet nog wachten op mijn geld.

Nu dus weer terug bij mijn oude BX liefde. Eigenlijk gekocht als tijdelijk auto om de zomer(vakantie) mee door te komen, maar stiekem ben ik er beetje verliefd op geworden…. Zal dus wel een blijvertje zijn. Na aankoop meteen een beurt gegeven en flink gepoetst, dat schept een band he.

De BX 1.9 TZI is echt een heerlijke auto, 184.000 km, bouwjaar 1991.

Ik heb enkel last van de remmen, in vergelijking met mijn vorige BX (GTi, 1987), die heel direct en fel remde, is deze rem erg onbetrouwbaar vind ik. Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft. Ik zal e.e.a. proberen uit te leggen om de diagnose te vergemakkelijken.

De remblokken zijn goed, schijven ook. Maar als ik rijd en licht rem, lijkt het alsof die z’n remkracht verliest. Hij remt eerst een beetje, dan minder (schiet je door zo voelt het) en dan herstelt ie zich en remt weer verder, maar je moet flink trappen op het pedaal. Als ik erg hard rem (noodstop bijv) remt ie wel goed, al moet je flink doortrappen terwijl ik mijn GTi rem maar aan hoefde te raken. Zo’n rem wil ik terug, want deze remmerij vind ik niet echt veilig….

Wat kan het zijn??? Iets met de druk? Moet ik mijn remservo vervangen? (in andere topics las ik dat het de remservo zou kunnen zijn, en inderdaad ligt de auto ook snel op zijn kont, wat er mee verband schijnt te houden… ??)

Een neef van mij dacht aan één of andere klep die de druk tussen voor en achter verdeelt, dat die klep wel eens minder goed zou werken. Die zou ergens tussen de achterwielen zitten…

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want een heerlijk rijgenot breng ik ook graag weer goed tot stilstand!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 juli 2006 12:06 PM
  [ # 1 ]

ik zou eerst het hele remcircuit maar eens ontluchten Wink
dat zou een reden kunnen zijn dat het rempedaal zou laat reageert

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 29 juli 2006 12:37 PM
  [ # 2 ]

inderdaad, ik zou ook maar eens beginnen met ontluchten, en als je toch bezig bent effe flink doorspoelen, eventueel de filters in het vat eens schoomaken en wat verse LHM er in proppen.

Dit is in elk geval de goedkoopste oplossing. Mocht het hier niet mee verbeteren is die remservo wel een goede verdachte…

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 29 juli 2006 02:16 PM
  [ # 3 ]
marx-7 schreef:

inderdaad, ik zou ook maar eens beginnen met ontluchten, en als je toch bezig bent effe flink doorspoelen, eventueel de filters in het vat eens schoomaken en wat verse LHM er in proppen.
Dit is in elk geval de goedkoopste oplossing. Mocht het hier niet mee verbeteren is die remservo wel een goede verdachte…

Mmm, *begin* met het verversen van de LHM en het vervolgens flink doorspoelen, kwak er zeker niet wat LHM bij want oud & nieuw door elkaar geeft geen goed resultaat, je schiet er niets mee op (in tegendeel soms).
Lucht kan het in theorie niet zijn, wel vervuiling.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 juli 2006 02:57 PM
  [ # 4 ]
karel schreef:

Lucht kan het in theorie niet zijn

maar in de praktijk wel…......... Shocked

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 29 juli 2006 03:06 PM
  [ # 5 ]

okiedokie, enne: hoe gaat dat doorspoelen in z’n werk? Met van die speciale vloeistof 1500 km rijden of bedoel je: oude lhm eruit, vat schoonmaken, filters schoonmaken, nieuwe lhm erin en dan flink de auto omhoog/omlaag laten gymnastieken, zodat ie zichzelf doorspoelt???

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 29 juli 2006 03:07 PM
  [ # 6 ]

oh ja: moet ik eerst de remservo ontluchten en daarna de remklauwen of andersom? Ik heb een Olving Vraagbaak maar die is er vaag over. Vind ik trouwens sowieso een onduidelijk boek…

En ter aanvulling: naast/aan de voorraadbol zit een geval met allemaal leidingen eraan, ook een retourleiding die overgaat in een slang richting het voorraadvat. Hier drupt iets uit, maar is marginaal. Volgens mij heeft dit er niks mee te maken, maar voor de volledigheid zet ik het er effe bij.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 29 juli 2006 03:32 PM
  [ # 7 ]
M'thijs schreef:

okiedokie, enne: hoe gaat dat doorspoelen in z’n werk? Met van die speciale vloeistof 1500 km rijden of bedoel je: oude lhm eruit, vat schoonmaken, filters schoonmaken, nieuwe lhm erin en dan flink de auto omhoog/omlaag laten gymnastieken, zodat ie zichzelf doorspoelt???

Met alleen op en neer jojo-en kom je er niet, bij de remmen zit een stuk ‘dood eind’ waar de LHM dus niet uitspoelt.

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167095

hier moet je kijken, en al je vragen worden op magische manier opgelost!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 29 juli 2006 04:52 PM
  [ # 8 ]
Robin schreef:
M'thijs schreef:

okiedokie, enne: hoe gaat dat doorspoelen in z’n werk? Met van die speciale vloeistof 1500 km rijden of bedoel je: oude lhm eruit, vat schoonmaken, filters schoonmaken, nieuwe lhm erin en dan flink de auto omhoog/omlaag laten gymnastieken, zodat ie zichzelf doorspoelt???

Met alleen op en neer jojo-en kom je er niet, bij de remmen zit een stuk ‘dood eind’ waar de LHM dus niet uitspoelt.

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167095

hier moet je kijken, en al je vragen worden op magische manier opgelost!

En lees vooral even goed door tot de volgende posts van mpostma; daarin staat duidelijk vermeld wat mijn bezwaar ook tegen het geschetste verhaal is: het rond laten circuleren van de oude LHM. Daarmee kun je meer ellende aanrichten dan je lief is. Je kunt het beter afvoeren, zeker het eerste (vaak erg vuile) deel.

Lange slangen heb je niet nodig (een normaal mens heeft zoiets niet liggen dacht ik) als je de oude LHM gewoon afvoert naar een oud flesje.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 29 juli 2006 05:49 PM
  [ # 9 ]

GEWELDIG, BEDANKT!!!

DUS DIT IS SPOELEN, VERVERSEN VAN DE LHM EN ONTLUCHTEN INEEN! 

Laughing

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 29 juli 2006 06:04 PM
  [ # 10 ]

fijn hé

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook