Wel of niet voor de vakantie een grote beurt?
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juli 2006 02:33 PM

Ik ben op het moment een beetje in dubio.

De laatste onderhoudsbeurt van mijn auto is rond 162.000 km geweest. Nu zit ik op 178.000 kilometer met vakantie voor de boeg, ik verwacht ongeveer 3000-3500 kilometer te rijden.

Ik rijd op gas dus is het niet onverstandig om goed voor de auto te zorgen. Zal ik nog voor de vakantie een beurt laten doen of juist daarna? Of eens kijken of ik haar in la douce France een ‘Service’ kan laten genieten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 25 juli 2006 02:40 PM
  [ # 1 ]

Re: Wel of niet voor de vakantie een grote beurt?

met dit dilemma zat ik ook.

ik had 38000 voor vertrek,en bij 40000 moet hij op de beurt.
mijn garagist zei zolang je de olie maar in de gaten houd kan je rustig op vakantie gaan en daarna op de beurt.
heb ik dus ook gedaan.
heb geen olie hoeven bij te vullen en vandaag bij 41000 km heeft de auto zijn beurt gehad. Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juli 2006 02:55 PM
  [ # 2 ]

Als je op LPG rijd, lijkt het mij verstandig om in ieder geval een paar nieuwe bougies er in te schroeven. De levensduur van bougies op LPG is korter dan normaal.
Verder hoef je je geen zorgen te maken over de olie, deze blijft vele malen langer schoon en van goede kwaliteit ten opzichte van benzineauto’s.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2006 02:59 PM
  [ # 3 ]

Re: Wel of niet voor de vakantie een grote beurt?

DigiDaan schreef:

Ik ben op het moment een beetje in dubio.

De laatste onderhoudsbeurt van mijn auto is rond 162.000 km geweest. Nu zit ik op 178.000 kilometer met vakantie voor de boeg, ik verwacht ongeveer 3000-3500 kilometer te rijden.

Ik rijd op gas dus is het niet onverstandig om goed voor de auto te zorgen. Zal ik nog voor de vakantie een beurt laten doen of juist daarna? Of eens kijken of ik haar in la douce France een ‘Service’ kan laten genieten?

Als je op LPG rijdt kan je het beste met een hele grote boog om een franse garage heen rijden….

Ik heb hier al zoveel klanten hun auto moeten laten repatrieren omdat de fransen er niet aan willen of kunnen werken, of omdat ze de LPG installatie hadden gesloopt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 25 juli 2006 03:00 PM
  [ # 4 ]

Je hebt toch ook een benzinetank? Kom op, gewoon naar Frankrijk gaan!  Wink

Profiel  
 
Koots
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 14-06-2006

Gepost: 25 juli 2006 03:10 PM
  [ # 5 ]

Vind ik ook, zolang je Xsara nog lekker rijdt op benzine zou ik gewoon lekker naar France kachelen, en bij terugkomst de voiture aan een inspectie (laten) onderwerpen

BTW, ben zaterdag in de buurt van Eindhoven: mini-meeting??  Wink

1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juli 2006 03:27 PM
  [ # 6 ]
Koots schreef:

Vind ik ook, zolang je Xsara nog lekker rijdt op benzine zou ik gewoon lekker naar France kachelen, en bij terugkomst de voiture aan een inspectie (laten) onderwerpen

Ja ik heb ‘t idee dat ze wat minder lekker loopt de laatste tijd (slecht wordende bougies, af en toe raar pruttelen na ‘t starten - ‘t is dat ik niet weet hoe het precies klinkt maar ik zou zeggen dat ie dan op 3 cilinders loopt) het is allemaal niet optimaal zeg maar. Ook trekt ze er niet echt lekker aan maar dat komt waarschijnlijk door de combo warm + airco + gas + grotere wielen. Vandaar dat ik ook eens de compressie wil laten meten.

Koots schreef:

BTW, ben zaterdag in de buurt van Eindhoven: mini-meeting??  Wink

Ehr… Jammer maar ik denk dat ik dan zelf in Turnhout zit..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Koots
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 14-06-2006

Gepost: 25 juli 2006 03:59 PM
  [ # 7 ]
DigiDaan schreef:
Koots schreef:

Vind ik ook, zolang je Xsara nog lekker rijdt op benzine zou ik gewoon lekker naar France kachelen, en bij terugkomst de voiture aan een inspectie (laten) onderwerpen

Ja ik heb ‘t idee dat ze wat minder lekker loopt de laatste tijd (slecht wordende bougies, af en toe raar pruttelen na ‘t starten - ‘t is dat ik niet weet hoe het precies klinkt maar ik zou zeggen dat ie dan op 3 cilinders loopt) het is allemaal niet optimaal zeg maar. Ook trekt ze er niet echt lekker aan maar dat komt waarschijnlijk door de combo warm + airco + gas + grotere wielen. Vandaar dat ik ook eens de compressie wil laten meten.

Koots schreef:

BTW, ben zaterdag in de buurt van Eindhoven: mini-meeting??  Wink

Ehr… Jammer maar ik denk dat ik dan zelf in Turnhout zit..

Klinkt als een setje nieuwe bougies en kabels. Kan iig nooit kwaad, dus wellicht kun je dat nog zelf doen voor je vakantie.

Ik ben deze zaterdag waarschijnlijk in Valkenswaard te vinden, mocht je het leuk lijken dan wisselen we wel even nummers uit, gezamenlijke foto-shoot Very Happy

1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -

vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juli 2006 04:06 PM
  [ # 8 ]
Koots schreef:
DigiDaan schreef:
Koots schreef:

Vind ik ook, zolang je Xsara nog lekker rijdt op benzine zou ik gewoon lekker naar France kachelen, en bij terugkomst de voiture aan een inspectie (laten) onderwerpen

Ja ik heb ‘t idee dat ze wat minder lekker loopt de laatste tijd (slecht wordende bougies, af en toe raar pruttelen na ‘t starten - ‘t is dat ik niet weet hoe het precies klinkt maar ik zou zeggen dat ie dan op 3 cilinders loopt) het is allemaal niet optimaal zeg maar. Ook trekt ze er niet echt lekker aan maar dat komt waarschijnlijk door de combo warm + airco + gas + grotere wielen. Vandaar dat ik ook eens de compressie wil laten meten.

Koots schreef:

BTW, ben zaterdag in de buurt van Eindhoven: mini-meeting??  Wink

Ehr… Jammer maar ik denk dat ik dan zelf in Turnhout zit..

Klinkt als een setje nieuwe bougies en kabels. Kan iig nooit kwaad, dus wellicht kun je dat nog zelf doen voor je vakantie.

Ik ben deze zaterdag waarschijnlijk in Valkenswaard te vinden, mocht je het leuk lijken dan wisselen we wel even nummers uit, gezamenlijke foto-shoot Very Happy

Jij bent natuurlijk uit op een paar semi-professionele foto’s van je coupeetje he Wink

Lijkt me een leuk plan. Stuur anders even een pb, kunnen we kijken of we iets kunnen afspreken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 juli 2006 04:31 PM
  [ # 9 ]

Tsja, zelf dacht ik ook, in hoeverre kunnen e franse sleutelen aan LPG? en een LPG auto neemt het onderhoud wat serieuzer(denk aan de bougie’s)
Dus voor de vakantie is altijd oké
Zeker als je nu niet tevreden bent…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juli 2006 06:31 PM
  [ # 10 ]
Koots schreef:

Klinkt als een setje nieuwe bougies en kabels. Kan iig nooit kwaad, dus wellicht kun je dat nog zelf doen voor je vakantie.

ik weet niet hoe het bij een Xsara type 1 zit, maar bij type 2 heb je geen bougie kabels!
daar zit de bobine direct op je bougies, dus deze moet eraf voordat je bougies kan vervangen.

dus voordat je kabels gaat vragen, eerst even kijken Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 juli 2006 06:34 PM
  [ # 11 ]
arjan_verkade schreef:
Koots schreef:

Klinkt als een setje nieuwe bougies en kabels. Kan iig nooit kwaad, dus wellicht kun je dat nog zelf doen voor je vakantie.

ik weet niet hoe het bij een Xsara type 1 zit, maar bij type 2 heb je geen bougie kabels!
daar zit de bobine direct op je bougies, dus deze moet eraf voordat je bougies kan vervangen.

dus voordat je kabels gaat vragen, eerst even kijken Wink

Volgens klopt dit voor mijn 1.8i 16V ook…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juli 2006 06:51 PM
  [ # 12 ]

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1.8 16v het niet heeft.

bij 1.4i en 1.6i van type 1 zou ik het echt niet weten.

bij type 2 hebben alle wel alle blokken het Smile
zelfs 1.4i Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 juli 2006 12:22 AM
  [ # 13 ]
arjan_verkade schreef:

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 1.8 16v het niet heeft.

bij 1.4i en 1.6i van type 1 zou ik het echt niet weten.

bij type 2 hebben alle wel alle blokken het Smile
zelfs 1.4i Wink

Inderdaad, mijn XU7JP4 heeft een soort ‘bougiegalerij’ (waar één stekker opzit) die vervolgens alle bougies bedient. Door de zes hex-boutjes bovenop los te draaien kan het geheel eraf en komen de kaarsjes bloot te liggen.

Eentje heb ik er met een bougiesleuteltje afgedraaid (ze zitten niet echt moervast) en geconstateerd dat dat exemplaar een klein beetje grijs is maar er verder wel goed uitziet. Wat eigenlijk belangrijker is - ik ben er achter dat ik in een kwartiertje tijd met eigen handen de bougies kan vervangen.

Met dit in het achterhoofd ga ik na mijn vakantie pas de grote beurt laten doen. Mede ook omdat dan de APK gelijk mee kan (moet officieel op 25 oktober gedaan dus vanaf 25 augustus uit te voeren). Alleen even oliepeil etc controleren en gaan met de banaan!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 30 juli 2006 12:57 AM
  [ # 14 ]

Je kunt zelf de auto ook een grote beurt geven, inclusief olie verversen ben je misschien 2-3 uur verder. Je bespaart niet alleen geld maar bent ook zeker van een probleemloze vakantie (wbt onderhoud dan.. Wink )

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook