Na uiteindelijk goed te zijn uitgelijnd zit er nog steeds een flinke trilling in mijn DSpecial van ‘72 waardoor ik niet harder durf dan 105 km/h.
Wat er aan de hand is is het volgende ;
Bij flink optrekken is er een beetje diepe trilling die geen overlast veroorzaakt echter wanneer ik 110 ga rijden begint de gehele carroserie zóoo te trillen. De trilling is niet alleen maar het stuur, sterker nog het stuur lijkt geen enkele trilling door te geven. Ik zie duidelijk de hele carroserie schudden. Dit is bij 110 km/h ong 1,5 à 2 seconden. Daarna 1,5 à 2 seconden geen enkele trilling en dan weer de trilling/schudden. Dit gaat continu zeer regelmatig door.
Nou is het zo dat waarschijnlijk de schijven onregelmatig zijn afgesleten want het remmen gebeurt schoksgewijs. Kan het nu zijn dat bij een bepaalde snelheid (110 in mijn geval) de zeer sterke trilling wordt veroorzaakt. Ik ben al even bij een garage geweest maar die kon niets zien en stelde maar eigenlijk voor het één en ander te gaan vernieuwen. Als dat het niet zou zijn wilde ie niet de reparatie terug draaien. Aangezien dat een dure kwestie kan gaan worden vraag ik jullie of jullie een idee hebben.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is al meer geschreven over dit probleem. Kan van alles zijn, van banden tot aandrijfassen. Bij mijn ds was het een kromme velg..
Schijven hebben er in eerste instantie niets mee te maken..
Zijn de banden ook goed gebalanceerd?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb ook zo iets.
Trilling die je in heel de auto voelt, nauwelijks in het stuurwiel.
Heb er last van bij ongeveer 70 km/u en 125 km/u. Heb wielen al opnieuw laten balanceren en ook al 2 andere aandrijfassen gemonteerd, maar het is nog steeds niet opgelost.
Of de balans gewichten zijn er niet of die zitten los, of er zit en kromme achtervelg onder.
Beide geven de zelfde syntomen.
Ajeto!!!
Balansgewichten van de aandrijfassen heb ik er ook al afgelaten.
Geen verschil.
aangezien jullie al het een en ander gecontroleerd hebben:
heb je wel eens de lassen gecontroleerd waaraan de voorste draagarm constructie zit vast geschroefd ??
deze 4 bouten gaan ieder door een buisje welke aan beide kanten gelast is aan het chassis.
meestal zijn de lassen gaan breken door de grote krachten die erop komen.
zet maar eens een koevoet tussen de draagarm contructie en het chassis dan zul je zien dat 1 of meerdere buisje(s) opnieuw gelast moeten worden.
had ook dat euvel van hevig schudden van de neus rond de 110km/h.
als ik het gas dan losliet loste dan trok de ds zichzelf weer recht
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij mij zijn deze nog gelast bij de restauratie van mijn DS. Heb ze inmiddels ook nagekeken. Ook dit is het dus niet.
citrods schreef:Bij mij zijn deze nog gelast bij de restauratie van mijn DS. Heb ze inmiddels ook nagekeken. Ook dit is het dus niet.
banden voor al uitgewisseld met die van achter :
of een compleet banden setje van een ander al geprobeerd :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
neen, dat is het volgende dat op de planning staat.
Beginnen met vooraan al eens twee andere wielen te monteren.
Bij mij zijn de voorbanden vernieuwd en gebalanceerd. Ook uitgelijnd en de wagen rijdt mooi recht. Of ik nu gas geef of gas loslaat maakt niets uit. Ook koppeling intrappen maakt niet uit, bij een snelheid tussen 110 en 125 blijft deze zware trilling en schudden.
Op de assen heb ik geen dempers zitten, misschien eerst dit proberen en inderdaad de laspunten toch maar even bekijken.
Het gekke vind ik wel dat er een diepe trilling zit bij flink gas geven bij elke snelheid.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check je motor rubbers eens. Bij optrekken kunnen die het chassis raken en de trillingen van de motor op de carrosserie overbrengen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik hoorde laatst dit verhaal (schudden) van een andere DS bezitter. Bleek uiteindelijk dat de wielen niet goed vast zaten, zij kwam erachter doordat een van de wielen helemaal los kwam en van de auto af liep tijdens het rijden… Voor de zekerheid kun je je de bouten even aandraaien, kost niets.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Had soortgelijk probleem, en vooral mensen achterin voelden het goed. Was dus een kromme velg wat een beetje zuur was omdat ik er net vier nieuwe onder had laten zetten. Maar een gat in het wegdek van de Velsertunnel maakte daar korte metten mee…
Is goed te checken aan de auto denk ik. Op de krik en geef je wiel een zwieper…
mike schreef:Of de balans gewichten zijn er niet of die zitten los, of er zit en kromme achtervelg onder.
Beide geven de zelfde syntomen.
Ik bedoelde dan ook de balans gewichten die in de motorruimte zitten.
Dat zijn de stalen blokken die links en rechts zitten.
Ajeto!!!