Totaal aantal Berichten: 80
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Ik heb afgelopen maandag net een BX 19 GTI gekocht van 1989.
Eerst bleek ie lekkage te hebben bij 1 van de hydrauliek-leidingen.
Dit gerepareerd bij de dealer. Nu hoor ik elke keer een gesis van onder het rempedaal zodra ik het rempedaal aanraak.
Is dit normaal of heeft dit waarschijnlijk ook weer te maken met lekkage?
Tevens ben ik nog op zoek naar echte GTI-bumpers, omdat onder die van mij standaard-bumpers zitten! Dit lijkt nergens op!
Wie kan mij verder helpen???
Greetz Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Geen paniek! Dit is normaal.
Bij het indrukken van je rempedaal zet je eigenlijk een kraan open, daardoor stroomt LHM onder hoge druk, en dat kan je horen. En dan vooral als je de rempedaal zachtjes ingedrukt hebt.
Veel plezier van je BX en welkom op het forum!
patje74 schreef:Geen paniek! Dit is normaal.
Bij het indrukken van je rempedaal zet je eigenlijk een kraan open, daardoor stroomt LHM onder hoge druk, en dat kan je horen. En dan vooral als je de rempedaal zachtjes ingedrukt hebt.Veel plezier van je BX en welkom op het forum!
Toch kan gesis wel wijzen op vervuilde LHM, lucht of een vervuilde danwel versleten remservo. Als bij het bewegen v/h pedaal gesis merkbaar is, is er niets aan de hand. Als de sis blijft zodra je het pedaal stil houdt is er iets met je remservo loos. Dat kan ook vervuiling zijn.
Sowie so is spoelen van het hogedruksysteem eigenlijk bij iedere BX waarvan je niet weet hoe het ervoor staat aan te raden, want ook bij dealers is dat geen standaard handeling en het staat ook niet in het onderhoudsvoorschrift. Met alléén braaf LHM verversen ben je er gewoon niet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
karel schreef:Als bij het bewegen v/h pedaal gesis merkbaar is, is er niets aan de hand. Als de sis blijft zodra je het pedaal stil houdt is er iets met je remservo loos. Dat kan ook vervuiling zijn.
ronaldelzinga schreef:Nu hoor ik elke keer een gesis van onder het rempedaal zodra ik het rempedaal aanraak.
Vandaar mijn “geen paniek”.
Maar een spoelbeurt is inderdaad altijd wel een aanrader.
Eventueel wil ik je wel helpen na de vakantie. Het is nu nog een beetje te druk hier. Maar dan kunnen we eventueel 2 auto’s tegelijk spoelen, mijn GS kan dat namelijk ook wel gebruiken.
Je woont in de buurt en in Berlikum heb ik een behoorlijk grote klusruimte. PB maar eens als je er belang bij hebt.
Re: Sissend geluid bij het remmen
ronaldelzinga schreef:
Tevens ben ik nog op zoek naar echte GTI-bumpers, omdat onder die van mij standaard-bumpers zitten! Dit lijkt nergens op!
Wie kan mij verder helpen???
Greetz Ronald
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je BX
Een BX 19 GTI heeft dezelfde bumpers als elke andere BX. Enkel de BX Sport en de BX 16V Mk2 (1989 - 1993) hebben andere bumpers gehad. Maar die zijn zo zeldzaam als een speld in een hooiberg.
Wat bedoel je daarom precies met “echte GTI-bumpers”?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Enkel de BX Sport en de BX 16V Mk2 (1989 - 1993) hebben andere bumpers gehad. Maar die zijn zo zeldzaam als een speld in een hooiberg.
Vertel mij wat
Leuk als je ze zoekt
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
XBXG schreef:
Een BX 19 GTI heeft dezelfde bumpers als elke andere BX. Enkel de BX Sport en de BX 16V Mk2 (1989 - 1993) hebben andere bumpers gehad. Maar die zijn zo zeldzaam als een speld in een hooiberg.
Wat bedoel je daarom precies met “echte GTI-bumpers”?
In “Vraag en aanbod” hebben we deze discussie ook al gehad.
De bumpers die er nu bij mij onder zitten, missen ten eerste de onderlip.
Die kan op elke bumper. Maar hij mist ook de vakjes voor de mistlampen.
Nu heb ik daar ook al een oplossing voor gehoord…
Ik ben dus op zoek naar bumpers met onderlip en met mistlampen…
Is het zo voor iedereen duidelijk genoeg???
Gr. Ronald
De vakjes voor de mistlampen zitten er niet standaard in, maar kun je in iedere ‘gewone’ bumper zelf maken. De bakjes zijn los te koop en het gat is eenvoudig te maken door enkele spijlen van de bumper te verwijderen op de juiste plek.
Eric Vertogen schreef:De vakjes voor de mistlampen zitten er niet standaard in, maar kun je in iedere ‘gewone’ bumper zelf maken. De bakjes zijn los te koop en het gat is eenvoudig te maken door enkele spijlen van de bumper te verwijderen op de juiste plek.
Die bakjes zijn inderdaad gewoon nog nieuw te koop bij de Citroën-dealer voor ongeveer 3 euro.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Als ik dat nog in deze bumper moet gaan doen!
Het ding ziet er echt niet meer uit.
Voorbumper heeft krassen e.d. en achterbumper zit een scheur in van heb-ik-jou-daar.
Vandaar dat ik dus op zoek ben naar andere.
Eindelijk foto erbij, alleen geen close-up gemaakt van de bumper…
Gr. Ronald
Volgens mij hebben (latere?) GTi’s wel degelijk net iets andere bumpers dan de standaard dingen. Namelijk de normale el cheapo-bumpers (14, TGI) maar dan gespoten. De normale exemplaren zijn gewoon van gekleurd plastic gemaakt.
ronaldelzinga schreef:Nu hoor ik elke keer een gesis van onder het rempedaal zodra ik het rempedaal aanraak.
Is dit normaal of heeft dit waarschijnlijk ook weer te maken met lekkage?
Greetz Ronald
das normaal