hey forumers,
ik heb een heel vaag probleem.
Afgelopen week heb ik van het ene op het andere moment geen geluid meer van de radio.
de radio ontvang gewoon en werkt wel in een andere auto, maar als ik hem weer in mijn eigen auto doe. krijg ik uit geen van de 4 speakers geluid.
Als je de bruine iso stekker net met de voorste contactpuntjes in de stekker van de radio steekt, krijg ik wat geluid te horen.
Ik dacht eerst dus aan een kapotte iso stekker, die heb ik dus vervangen voor een nieuwe (geen 2e hands echt nieuw). En daarna deed het geluid het weer door alle 4 speakers! (als je hem gewoon normaal aansluit)
De volgende dag zet ik de radio weer aan, en weer geen geluid!
Haal je de iso stekker eruit en houd je hem gewoon tegen de contact puntjes (zoals plaatje 1) krijg je weer een beetje geluid. druk je hem helemaal vast (zoals plaatje 2) krijg je helemaal niks meer!
Ik snap er niks van.
Ik heb er een hele nieuwe radio in geprobeerd (die van Daan, paar weken oud) die doet het ook niet… Maar zet ik mijn eigen radio in Daan’s auto krijgt hij prima geluid…
Waar kan dit probleem aan liggen?? Ik snap er helemaal niks van!
info:
ligt dit aan mijn BX of aan de radio?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hoe is dat bruine isostekkertje aangesloten op de kabels die naar de speakers gaan? ik zie daar een kroonsteentje hangen, maar die gebruik je zo te zien voor de stroom e.d. als je kabelschoentjes gebruikt, dan moet je eens kijken of die niet toevalig ergens een kortsluiting maken (of ergens anders op de speakerkabels), in dat geval kan het zijn dat je radio de eindtrappen uitschakeld om schade te voorkomen.
Gezien het feit dat wanneer je de connector half aansluit je wel wat geluid krijgt lijkt het er op dat je dan toevallig net niet de kortsluiting krijgt. Sluit anders de iso stekkers gewoon aan, en haal de speakeraansluitingen los (op de laatste foto zie ik ze onder het kroonsteentje zitten) sluit nu met de radio aan de speakers één voor één aan, zo moet je er wel achter kunnen komen bij welke speaker het mis gaat.
succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
toen we de bruine iso stekker vervingen voor een andere hebben we ook de kroonsteentjes opnieuw aangesloten en die schuifdingetjes opnieuw eropgezet.
hoe kom ik er achter bij welke speaker het fout gaat? moet ik dan dat kroonsteentje er tussen uit halen of? ik snap het niet helemaal het laatste stuk. ops: ops:
EvelienBX schreef:toen we de bruine iso stekker vervingen voor een andere hebben we ook de kroonsteentjes opnieuw aangesloten en die schuifdingetjes opnieuw eropgezet.
hoe kom ik er achter bij welke speaker het fout gaat? moet ik dan dat kroonsteentje er tussen uit halen of? ik snap het niet helemaal het laatste stuk. ops: ops:
Misschien is er één van de speakerdraden die massa maakt. Dat mag in geen geval! Ik had zoiets een keer na het enthousiast vervangen van een gordel. Draadje gekneusd, en daardoor aan massa. En helemaal geen geluid meer…
Kwestie van meten; alle draden in de speaker-stekker van het iso-tweetal mogen alleen een oneindige weerstand meten tegen massa.
Ich bin ein Breaker
dank jullie wel! Het probleem is opgelost, het was inderdaad een speaker (rechts voor) die massa maakte.
maar hij doet het weer!! :15 :partytime heb weer muziek in de auto, ga meteen een nieuwe mp3 cd maken
we hebben als test radio een oud ding gebruikt. je kon ook direct merken dat dat ding begon te stinken en heel erg heet werd!! speaker rechts voor eraf en was geluid en hij werdt ook niet meer heet
EvelienBX schreef:dank jullie wel! Het probleem is opgelost, het was inderdaad een speaker (rechts voor) die massa maakte.
maar hij doet het weer!! :15 :partytime heb weer muziek in de auto, ga meteen een nieuwe mp3 cd maken
we hebben als test radio een oud ding gebruikt. je kon ook direct merken dat dat ding begon te stinken en heel erg heet werd!! speaker rechts voor eraf en was geluid en hij werdt ook niet meer heet
Mooi zo!
Maar een multimeter (onder het tientje te verkrijgen) gaat meermaals mee en kun je ook goed voor andere dingen gebruiken (acculaadspanning meten bijv, e.v.a.).
Rook uit de radio is zo’n aspecifiek verschijnsel, en hoeveel radioos heb je wel niet nodig voor je probleem in zijn geheel is opgelost
En wat doe je als je dimlicht het niet doet? Doe je dan ook iets met radioos waar rook uit komt ofzo?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi dat het weer werkt
massa maken van de kabels bedoelde ik ook, maar misschien was ik wat te vaag ff nieuw kabeltje trekken naar dat speakertje dan, dan kun je ook weer ten volle genieten
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
karel schreef:
Maar een multimeter (onder het tientje te verkrijgen) gaat meermaals mee en kun je ook goed voor andere dingen gebruiken (acculaadspanning meten bijv, e.v.a.).
Rook uit de radio is zo’n aspecifiek verschijnsel, en hoeveel radioos heb je wel niet nodig voor je probleem in zijn geheel is opgelost
En wat doe je als je dimlicht het niet doet? Doe je dan ook iets met radioos waar rook uit komt ofzo?
we hebben een multimeter die hebben we ook gebruikt, we hadden gemeten of die wel genoeg voltage kreeg, of te veel ofzo. maar dat was prima,
EvelienBX schreef:karel schreef:
Maar een multimeter (onder het tientje te verkrijgen) gaat meermaals mee en kun je ook goed voor andere dingen gebruiken (acculaadspanning meten bijv, e.v.a.).
Rook uit de radio is zo’n aspecifiek verschijnsel, en hoeveel radioos heb je wel niet nodig voor je probleem in zijn geheel is opgelost
En wat doe je als je dimlicht het niet doet? Doe je dan ook iets met radioos waar rook uit komt ofzo?we hebben een multimeter die hebben we ook gebruikt, we hadden gemeten of die wel genoeg voltage kreeg, of te veel ofzo. maar dat was prima,
Je moet ‘m dan op het Ohm-bereik zetten en dan alleen aan luidsprekerdraden (en dat tegen massa) meten.
Ich bin ein Breaker
mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
Ik hou ook wel van deze aanpak Maar met de multimeter ben je meestal sneller klaar.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ja, met een 12v lampje kom ik er ook wel, maar eem MM is sneller ja…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Simpele Ziel schreef:mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
Hear Hear!
T&E is ook een beproefde methode, maar dan moet je wel weten waar het probleem ongeveer zit, alhoewel dat hier wel vrij duidelijk was. maar MM is zowieso altijd handig inderdaad zeker als je niet weet waar te zoeken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Simpele Ziel schreef:mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
is ook een goeie oplossing om storing te zoeken.
PrutsyLJ schreef:Simpele Ziel schreef:mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
Ik hou ook wel van deze aanpak Maar met de multimeter ben je meestal sneller klaar.
En je hebt er niet zoveel autoradioos voor nodig
Ich bin ein Breaker
karel schreef:PrutsyLJ schreef:Simpele Ziel schreef:mm, Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…
Ach, zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…
Ik hou ook wel van deze aanpak Maar met de multimeter ben je meestal sneller klaar.
En je hebt er niet zoveel autoradioos voor nodig
ooh er liggen zat oude radio’s bij ons in de schuur, idiaal om ff iets mee uit te testen