1 van de 2
 1 2 Volgende > 

temperatuurprobleem?———> Fanatieke koelfan!
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 16 juli 2006 03:14 PM

Hallo allemaal,

Ik heb een bx 1.6 tzi (daarover later meer) op de kop getikt, met een probleempje maar het is me niet duidelijk wat er nu aan de hand is en waar de garage morgen naar zou moeten kijken. Het gaat om het volgende:

De fan draait bijna 80% van de rijtijd. Na een koude start begint hij na ca. 5 minuten mee te draaien om nog maar af en toe uit te gaan. Gister begon op de snelweg na een half uur rijden het oranje lampje van de koelwatertemperatuur te branden. Dit verdween na 3 minuten en het vervolg van de rit, zo’n 10 minuutjes, bleef het uit, al bleef de fan de meeste tijd vrolijk draaien. Op de plaats van bestemming heb ik het koelvloeistofpeil gecontroleerd en dit was in orde. Net zoals het oliepeil (auto heeft net een beurt gehad) en ik zie op het motorblok nergens sporen van lekkages. Een lekke koppakking lijkt mij uitgesloten, maar ik heb geen idee wat het dan wel kan zijn. Vanochtend bleef tijdens het starten het rode lampje van het koelwater langer dan anders aan, maar na 20 seconden ging dit uit. Weer alles gecontroleerd, maar alles goed en het is droog ook op de vloer van de garage. De auto rijdt en klinkt verder normaal, behalve dus dat die draaiende fan en af en toe een lampje. Wat kan er aan de hand zijn? Alvast bedankt voor de tips en adviezen!

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 16 juli 2006 05:13 PM
  [ # 1 ]

Kapotte thermostaat?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534

Gepost: 16 juli 2006 06:59 PM
  [ # 2 ]

Kapotte sensoren zorgen vaak voor een red light district op je dashboard… Wink

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 16 juli 2006 10:23 PM
  [ # 3 ]
Robin schreef:

Kapotte thermostaat?

Ook mijn idee en tevens een goedkope oplossing en gemakkelijk te vervangen.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 16 juli 2006 11:38 PM
  [ # 4 ]

radiateur

inwendig verstopte radiateur of een kapotte waterpomp (door electrolitische corrosie verdwenen schoepen).....

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 17 juli 2006 06:41 PM
  [ # 5 ]

Radiateur schoongeblazen en koelvloeistof ververst en probleem lijkt opgelost! Bedankt voor de tips en adviezen.

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 18 juli 2006 02:51 AM
  [ # 6 ]

goed ontluchten is ook van belang. misschien had je een luchtbel in je systeem zitten Wink

Controleer dat altijd goed

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 31 juli 2006 10:50 PM
  [ # 7 ]

temperatuurprobleem? Lekkage!

Na de eerste echt lange rit met de bx, ontdekte ik een dag later dat het koelwaterpeil flink gezakt was. Nu zie ik in de wielkast een vochtige plek rond de dikke slang die, als ik het goed zie, naar de onderkant van de radiateur loopt. Iemand enig idee of deze gemakkelijk zelf is te vervangen (wat moet er allemaal verwijderd worden) en wat een andere slang gaat kosten?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 augustus 2006 02:25 AM
  [ # 8 ]

Re: temperatuurprobleem? Lekkage!

B_iks schreef:

Na de eerste echt lange rit met de bx, ontdekte ik een dag later dat het koelwaterpeil flink gezakt was. Nu zie ik in de wielkast een vochtige plek rond de dikke slang die, als ik het goed zie, naar de onderkant van de radiateur loopt. Iemand enig idee of deze gemakkelijk zelf is te vervangen (wat moet er allemaal verwijderd worden) en wat een andere slang gaat kosten?

Ik heb ‘m wel eens nieuw nodig gehad, en dat was géén goedkoop geintje kan ik je verzekeren. Eerst maar eens onderzoeken of het de slang, waterpomp of radiateur is die lekt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 01 augustus 2006 02:33 AM
  [ # 9 ]

Die slang kost iets van 70 euro meen ik als het ondertussen niet duurder geworden is.
De slang is opzich wel zelf te vervangen als je eerst alle koelvloeistof aftapt. De slang loopt naar de achterkant van het motorblok.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 augustus 2006 02:43 AM
  [ # 10 ]
WYD schreef:

Die slang kost iets van 70 euro meen ik als het ondertussen niet duurder geworden is.
De slang is opzich wel zelf te vervangen als je eerst alle koelvloeistof aftapt. De slang loopt naar de achterkant van het motorblok.

Ja, zit aan het waterpomphuis vast, en is zo duur omdat er een leuke knik in zit en nog een aftakking ook als ik me niet vergis (bij een diesel wel iig, bij benzine zal het ook haast wel). Ik betaalde er in het guldentijdperk ik dacht 90 guldens voor als ik me goed herinner; prijsstijging “valt dus nog mee”....

Ich bin ein Breaker

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 01 augustus 2006 11:01 AM
  [ # 11 ]

Ben voor deze slang voor een Xantia wel eens de boer op gegaan en die koste bij de dealer meer dan 170 euro Surprisedops:

Voor een bx zal deze niet veel anders zijn, maar ik hoop wel goedkoper Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 06:05 PM
  [ # 12 ]

Hmm, dat valt niet mee! Maar het is inderdaad een slang met een rare kronkel en vlakbij de radiateur een aftakking naar de voorkant van het motorblok. Ik weet echter niet hoe ik met zekerheid kan zeggen dat het niet de radiateur en/of waterpomp zijn, die (ook) lekken. De waterpomp is 4 jaar terug en 17.000 kms geleden vervangen. Ik zie dus boven het wiel aan de buitenkant die vochtige plek, uit de buurt van radiateur en waterpomp.
Ik hoop in ieder geval dat het gaat lukken, dan kan van het geld wat ik bespaar een digicam kopen Razz , foto’s zeggen meer dan duizend woorden.

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 11:00 PM
  [ # 13 ]

Ik zie trouwens op de site van Bart Ebben dat hij €38,50 vraagt voor een gebruikte waterslang van dat type. Is dit aan te raden? Of gewoon 2x zoveel uitgeven voor een nieuwe?

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 01 augustus 2006 11:05 PM
  [ # 14 ]

Met een beetje geluk heeft een forumgenoot er ook nog wel 1 liggen.
Wellicht heb ik er nog 1 over nadat m’n motor gewisseld is.
Weet niet zeker of die goed is, maar ik zal er vanavond een blik op werpen (spreekwoordelijk).  Wink

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 11:15 PM
  [ # 15 ]

Razz Ik hoor het wel dan!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren