Olieverbruik
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 17 oktober 2004 06:17 PM

Beste mensen,

Was ik net weer erg tevreden met m’n geliefde BX, krijg je dit…. olieverbruik: 1,5 liter over de laatste 856 km. Da’s niet goed hee?

NU is mijn vraag: waar komt dat vandaan? ik heb geen borrelende koelvloeistof, geen koelvloeistofverbruik en geen rookwolken.
Nu heb ik hier en daar wat opgevangen over klepseals, kan dat het probleem zijn?
Het is een 16 TGI van 1992, met monopoint-injectie.

Help!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 17 oktober 2004 07:13 PM
  [ # 1 ]

Yep, klepseals, het rubber wordt hard. Verder ook de rubber ringetjes van de oliegalerij boven je kleppen die hard worden. Mijn garage houder had die ringetjes vervangen, hij liet de oude zien, het was net aardewerk. En er zullen vast no wel meer rubber ringetjes in een motorblok zitten?

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 18 oktober 2004 12:11 AM
  [ # 2 ]

Komt me bekend voor. Lees mijn ervaringen maar even:
http://cfnl.l3e.nl/viewtopic.php?t=1592&start=12

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 oktober 2004 04:36 AM
  [ # 3 ]

Wat is de reden eigenlijk dat die klepseals hard worden? gewoon ouderdom, slijtage, te lang stilgestaan of te veel stadsritjes Confused:

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 18 oktober 2004 12:51 PM
  [ # 4 ]

Olie verbruik heb ik ook hoor, maar ja dat heb je met rijden in een oude auto…. als het echt te erg wordt ga ik wel voor een oplossing kijken… gewoon niet te hard optrekken in z’n 1 en andere versnellingen, dan gaatie nl. olie zuipen (althans mijn ervaring)...

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 18 oktober 2004 02:54 PM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Wat is de reden eigenlijk dat die klepseals hard worden? gewoon ouderdom, slijtage, te lang stilgestaan of te veel stadsritjes Confused:

Bij mijn weten ouderdom/slijtage. Kijk maar eens naar het rubbertje van je lekkende kraan, of van je tuinslangkoppeling. Kun je nagaan wat zo’n rubbertje heeft te verduren in een verbrandingsmotor Shocked

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 oktober 2004 12:57 AM
  [ # 6 ]

Nou laat ik maar afkloppen, gelukkig verbruikt mijn auto iets van 0,5 liter op de 10.000km, dus het valt wel mee met mijn 12 jaar oude ZX.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 20 oktober 2004 04:52 AM
  [ # 7 ]

Mijn olieverbruik is ook prima… heb nog geen afname gemerkt sinds ik de auto heb, sinds mei 2004. En de auto heeft 224K KM gereden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 20 oktober 2004 02:29 PM
  [ # 8 ]

Heeft iemand bij Jan van Gompel al eens die klepsteelrubbers laten vervangen? Wat was het bijbehorende prijskaartje?
Mijn turbodiesel stoot het laatste halfjaar soms ook aardig wat blauwe rook uit, alhoewel het olieverbruik nog steeds heel bescheiden is (ik schat zo’n 1 liter per 10.000 km).

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 21 oktober 2004 03:00 AM
  [ # 9 ]
winnetou schreef:

Heeft iemand bij Jan van Gompel al eens die klepsteelrubbers laten vervangen? Wat was het bijbehorende prijskaartje?
Mijn turbodiesel stoot het laatste halfjaar soms ook aardig wat blauwe rook uit, alhoewel het olieverbruik nog steeds heel bescheiden is (ik schat zo’n 1 liter per 10.000 km).

Het enige dat ik weet, is dat Jan van Gompel de cilinderkop normaliter niet demonteert om de klepsteelrubbers te vervangen en dat scheelt aanzienlijk in de arbeidsuren.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook