Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hallo,
Net terug van drie weken Zuid-Engeland met de dame, waarbij het voornaamste probleem de hitte in de auto was. Het helpt daarbij niet dat er alleen hete lucht uit de ventilatie komt. Ik denk dat de kraan van de kachel altijd een beetje open blijft zodat de lucht die er langs stroomt altijd verwarmd wordt. Het hendeltje in het interieur beweegt de kraan goed heen en weer, helemaal tot het ‘vaste’ punt in de koude stand, dus dat is het niet. Zou de kraan defect kunnen zijn?
Wel is het zo dat de luchtslangen in de motorruimte niet geheel sluitend meer zijn… dus misschien komt de warme lucht op die manier er in?
Bedankt!
Frederik
Hoi Frederik,
heb hetzelfde bij mijn cx en dan vooral aan het voeteneind aan de bestuurderskant, met warm weer begint mijn been en vooral mijn voet op het gaspedaal enorm te gloeien met name de tunnel dus die heel erg warm wordt.
zou het niet kunnen zijn dat vanaf daar de warmte wordt geregeld dat als je hem uitzet daar alle warmte blijft hangen?
ben benieuwd of dit iemand weet
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ik heb laatst bij de bouwmarkt -in diameter perfect passende- aluminum afzuigbuis/slang/spul gehaald en daarmee het complete ventilatiesysteem vernieuwd. Dat maakt qua warmte en frisheid zo’n enorm verschil, dat er niet genoeg knoppen op m’n toetsenbord zitten om dat te beschrijven.
Animal triste post coitum
Wij verkopen in onze bouwmarkt flexibele buis van 110mm dacht ik. Lukt het daarmee?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Klinkt goed! Moet je de voorschermen losnemen om overal bij te kunnen? Hoe zit het verder in elkaar? (Heb nog niet zoveel kluservaring…)
Dank!
Frederik
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
die buizen goed aan laten sluiten helpt zeer veel!, alleen schijnt het ook zo te zijn dat met de handel in koudestand het kraantje vaak nog niet helemaal dicht zit. Dit kan eenvoudig veranderd worden door de kabel te verstellen op het kraantje. Ik moet het zelf overigens ook nog proberen.
cocico schreef:Wij verkopen in onze bouwmarkt flexibele buis van 110mm dacht ik. Lukt het daarmee?
Het is waarschijnlijk 11cm, maar het zou ook nog 10cm kunnen zijn… Ik heb de DS nu niet voor de deur staan dus ik kan het ook niet checken. Je komt er echter snel achter als je de binnendiameter opneemt van het aansluitpunt op de aanjager, daar past de buis namelijk perfect in. Dit soort buis kun je enkele meters oprekken en in theorie zou je het dan net met 1 buis moeten kunnen doen, ik heb echter voor beide kanten 1 buis gebruikt -en dus nauwelijks opgerekt- zodat ie totaal spanningsvrij is.
De schermen hoeven er niet af om de buizen te monteren. Verder wijst het zich allemaal vanzelf; filters overzetten van de oude buis, grote slangenklemmen voor bevestiging bij de grill en de buis een beetje indeuken ter hoogte van het meedraaide-verstraler-mechanisme.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik had dit ook bij de DS,en heb pas een nieuwe kachelkraan ontdekt net voor ik haar kocht op de aanjagerdoos!
En ik wist goed dat ik dat toen ik haar net had,ttz toen ik haar naar huis reed van bij de vorige eigenaar,dit niet had!! maar ik was onlangs bij een bevriend collega hier ook op het forum aanwezig,en die zag dat de buis van de kachelaanjager gevallen was,dus de aanjager zoog al de motorruimte temperaturen naar binnen!!
Nu zit de kachelbuis weer op haar plaats ,en komt er redelijke frisse lucht naar binnen.
Dus mijn kachelkraan sluit goed af!! ik heb trouwens een ander probleempje:als ik de aanjager aanzet, dan bij het draaien de eerste seconden maakt hij een huilend lawaai!! zijn dit lagers in het motortje van de aanjager en zijn die vervangbaar?? of moet ik gans de aanjager vervangen??
blooper1963 schreef:ik heb trouwens een ander probleempje:als ik de aanjager aanzet, dan bij het draaien de eerste seconden maakt hij een huilend lawaai!! zijn dit lagers in het motortje van de aanjager en zijn die vervangbaar?? of moet ik gans de aanjager vervangen??
Misschien eens beginnen met een druppie olie op het asje.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt voor alle tips, ik ga er mee aan de slag!
Frederik
Origineel zit het met twee maten buis in elkaar een brede aan de aanjager kant en een smalle aan de bumperkant. Die zitten los in elkaar geschoven dus als je de aanjager aanzet zuig je vooral wanneer de auto stilstaat een fiks deel lucht uit de motorruimte aan. Met wat gaffa tape kun je dat wel verhelpen. Maar een alu buis uit een stuk is natuurlijk ook een perfecte oplossing. Dat zal echter wel niet zo mooi aansluiten op de bumper. Verder wordt als je maar lang genoeg rijdt ook bij een nieuwe kachelkraan het kacheltje toch behoorlijk heet omdat het koelwater vanaf de andere kant de warmte toch wel doorgeeft. In de stad zul je op een gegeven moment toch licht verwarmde lucht naar binnen blazen is mijn ervaring. Als je echter blijft rijden dan heb je voldoende afkoeling doordat er dan meer lucht langsstroomt.
@blooper. Denk niet dat daar kant en klare lagertjes voor zijn. Het is aan twee kanten een glijlager (geen kogels dus) waarvan de lager schaal vrij kan bewegen. Bij niet voldoende vet en beweging gaat de as vastzitten en de lagerschaal in het huis bewegen. Dan duurt het niet lang meer voor je een tweedehandsje moet gaan zoeken.
gerardeux schreef:Dat zal echter wel niet zo mooi aansluiten op de bumper.
Dat spul is vrij kneedbaar, dus met een beetje tijd, geduld, wat origami ervaring en een slangenklem, maak je een perfecte aansluiting.
Animal triste post coitum
En misschien dat die folie ook nog wel wat warmte terugkaatst… Heb ook wel eens buisventilatoren gezien bij de Conrad voor een 10cm buis die op 12V werken. Die zou je dan aan de passagierskant er nog tussen kunnen frotten. Heb je daar ook een blazer. Of hebben die slakkenhuizen wel degelijk een functie?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
trouwens: de aansluiting van brede buis naar het bumperdeel gaat erg goed met de hals en bovenste helft van een total lhm flesje.
Ik haal zomers het kachel radiatortje eruit, en dicht het gat met een pasgemaakt dekseltje
De slang verbind ik door met een stukje pijp en zo heb ik dan een optimale koele ventilatie
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Kijk,
Da’s nog eens een slimme oplossing. Waarom een kachel meezeulen als dat het laatste is waar je bij +34C behoefte aan hebt. Wel zorgen dat je oppast met de voet van de kachelkraan (zwak punt bij demonteren) en zeker weten dat je motorkoeling in orde is zodat je de hulp van het kacheltje niet nodig hebt.