Hallo ,..
Vraagje..
Er staat op marktplaats een xm te koop
(Citroen XM 2.0 Turbo CT VSX Break AUT (motorschade)
maar die heeft een motorschade opgelopen doordat er verkeerde benzine is getankt.
Nou is mijn vraag: wat kan er dan kapot gaan,misschien alleen de injectoren niet meer goed? of zijn er meer dingen waar je naar moet kijken..
Thanks….
Groeten rob
Het lijkt me sterk dat je door bv 98 motorschade kan oplopen.. ? Is er mss diesel in getankt ?
95 gaat er doorgaans in en 98 vindt zo’n blokkie alleen maar lekkerder, dus ik vermoed ook dat die gast er diesel in geplempt heeft.
Animal triste post coitum
Ahaa ,..
Dus dan hoeft tie per definitie nog niet kapot te zijn!?
Alleen het reinigen/zuiveren van het brandstofsysteem zou afdoende kunnen zijn!?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
robski schreef:Ahaa ,..
Dus dan hoeft tie per definitie nog niet kapot te zijn!?
Alleen het reinigen/zuiveren van het brandstofsysteem zou afdoende kunnen zijn!?
Er valt niks te reinigen, want 98 kan gewoon in zo’n motor.
Tenzij hij er gelode benzine in heeft gegooid, bijvoorbeeld in het buitenland. Dan is je katalysator overleden. Ook niet het grootste probleem…
Ik denk dat het een interessantere vraag is, wat er nu precies mis is met dat blok. Wat doet ie wel en wat niet. Kortom, wat houdt die ‘motorschade’ nu precies in.
Animal triste post coitum
nix gezegd
F
Ik denk dat je eerst uit moet vogelen wat voor verkeerde brandstof er in is gegoten. Diesel ? Super98 ? Iets met lood ? Koolzaadolie ? Enzovoorts.
Schijt aan originaliteit.
Fedde: Er hoort 98 in
Dus als er altijd 95 is getankt en wel altijd flink met de auto gestampt is dan zijn de zuigers ook overleden….
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
fftopic
Elmer
Schijt aan originaliteit.
Ik rijd al jaren op 95 met een turbo en ik heb hem nog nooit horen pingelen.
Overigens vermeldt het instructieboekje dat er zowel 95 als 98 in mag.
Han S schreef:Ik rijd al jaren op 95 met een turbo en ik heb hem nog nooit horen pingelen.
Overigens vermeldt het instructieboekje dat er zowel 95 als 98 in mag.
Zelfs op de klep van de tank staat dat er 95 en 98 . Neem aan dat citroen niet zo stom is dat te doen als de motor er stuk van gaat.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Simpele Ziel schreef:Fedde: Er hoort 98 in
Wie is Fedde? En hoe weet jij dat?
Ook altijd 95 getankt met mijn vorige TCT, nooit problemen gehad. Komt door de anti pingelregeling, je hebt wat minder vermogen met 95.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een te laag octaangetal kan tot pingelen leiden bij zware belasting. Dat is niet echt goed voor de motor, maar dat het tot gaten in de zuiger zou kunnen leiden is mij niet bekend. EDIT: ik heb het opgezocht, het kan de motor wel behoorlijk beschadigen, zelfs gebroken drijfstangen en krukassen kunnen het gevolg zijn. http://www.puchmaxi.nl/pingelen-detoneren.php
In feite ontstaat het pingelen door meerdere verbrandingshaarden boven de zuiger en je hoort het wel als er iemand in z’n derde versnelling de hoek om komt, de benzinemotor klinkt ineens als een diesel anno 1950. Het juiste woord voor pingelen is detonatie.
Een gat in de zuiger wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door een verkeerde bougie. Een te ‘warme’ bougie brandt lettelijk een gaatje in de zuiger.
Als je kijkt naar de ralley Amsterdam>Beijing (elke avond op TV) zie je een aantal klassieke auto’s, waaronder een paar DS-sen en een CX, die tanken ook maar overal in verweggistan en daar zal ook wel eens wat niet zo denderend zijn met die brandstof. Maar dat blijft ook gewoon gaan hoor.
Een Jaguar doet echt moeilijk met een laag octaangetal en ik spreek uit ervaring.