Automaat of Schakel aanschaffen.
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 27 juli 2006 11:35 PM

Ben opzoek naar een andere Xantia.
Toch maar een met wat meer luxe zal ik maar zeggen.

Nu heb ik een aantal gevonden en er springt er 1 tussen uit.
Alles zit er op en er aan, maar….. het is een automaat.

‘95 of ‘96 dat weet ik nog niet.
Afgezien dat is de grote vraag nu wel of niet voor een automaat te gaan.
Is dit onderhouds gevoeliger dan een schakel? Hij heeft 190 gelopen (benzine)

En wat zal het verbruik ongeveer op kunnen liggen?

Ik hoor verhalen dat een automaat altijd veel meer zuipt dan een schakel.

Mja.. hijs wel mooi wit Smile

wie maakt mij blij met positieve informatie of waarschuwt mij het niet te doen omdat…...........

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 28 juli 2006 12:23 AM
  [ # 1 ]
Optimistisch schreef:

Heb nu ‘n automaat…. heerlijk.

Super relaxed. Doen…................  Wink

dat klinkt positief Smile
is er iets waar ik wel op moet letten als het om een automaat gaat?

hoe gaat het overschakelen? merk je het behoorlijk of is het haast niet te merken of is het gelijk aan hand schakelen?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 28 juli 2006 12:33 AM
  [ # 2 ]

Comfortabel is een citroen altijd Smile

Enig idee wat z’n verbruik zou kunnen zijn? Bezit nu een 93 xantia met 200.000 op de teller.

Zou een automaat 1 op de 11 kunnen halen?  het is een 1.8i automaat.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 28 juli 2006 12:47 AM
  [ # 3 ]

Ah ja was al wezen zoeken maar kwam alleen info over een 2.0i tegen.

Had ook al op   gekeken en daar is het gebruik zo te zien ongeveer het zelfde.

Maar wat doet het in de praktijk Smile en na 10 jaar.

in ieder geval bedankt voor je reactie zover.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
sasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 31 juli 2006 11:49 PM
  [ # 4 ]

Na negen jaar automaat rijden met mijn BX, weet ik zeker dat nu na vijf jaar schakelen in de Xantia er WEER een automaat gaat komen zodra de Xant plaats gaat maken voor wat anders. Zal wel een Picasso worden denk ik. Overigens, de BX automaat kreeg elk jaar verse olie tussen z.n tandwielen. Misschien heeft dat er ook wel een beetje aan meegeholpen dat ie een kleine 400.000 km goed z.n werk (incl. regelmatig een aanhanger en / of caravan) heeft gedaan.

Ton

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 01 augustus 2006 01:35 AM
  [ # 5 ]

Inmiddels toch gekozen voor schakel.
De automaat had iets te veel kleine dingentjes.

Barst in voorruit. Vast gezeten met de kont tussen 2 paaltjes of 2 muurtjes. Trok inmens veel naar links. Had redelijk wat km.
Ventilatie / verwarming werkte niet. Blies niet.
Airco moest hervult worden. etc etc. in combie met de vraag prijs was het niet wat helaas

Uit eindelijk een ‘94 sx e2 gekocht zilver/groen met 140 op de teller.

Trouwens .. wat betekent die SX en E2 Eigenlijk.

Heb zelf maar wat aan de SX geplakt maar denk niet dat dat het juiste is Smile
SX : S pecial X antia
Mischien is E2 iets van Edition 2?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
reKupnet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 01 augustus 2006 03:28 PM
  [ # 6 ]

Automaat OK!

Ben een paar maanden overgestapt van BX 16-automaat naar Xantia-18i-automaat.
Tot m’n grote voldoening.
Verbruik is met zo’n 2 liter /100 km gezakt. En soms krijg ik hem zelfs tot 8 L. 

Ook het ‘S’-knopje op de automaat is fun.  Wink

Citroën-moto: BFG 1300 - 1983
(+ Gillet-Herstal BELGICA - 1955) + Toyota PRIUS Classic - 2001

cu @ http://www.blackattack.reKup.net

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 01 augustus 2006 03:56 PM
  [ # 7 ]
Momentum schreef:

Trouwens .. wat betekent die SX en E2 Eigenlijk.

Heb zelf maar wat aan de SX geplakt maar denk niet dat dat het juiste is Smile
SX : S pecial X antia
Mischien is E2 iets van Edition 2?

SX geeft het uitrustings niveau aan, je had X en SX geloof ik.

E2 heeft toch iets met het milieu te maken?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 augustus 2006 04:11 PM
  [ # 8 ]

Ik zou voor een hanbak gaan, sowieso met een benzine die geen 200pk heeft..

Je verliest vermogen, en krijgt er een hoger brandstof verbruik voor terug.

Hoewel ik de automaat in de xm als best prettig ervaar vind ik het wel storend dat het maar een 4 bak(dus altijd meer toeren dan een 5 bak) en dat je bijv 80 in zijn 2 rijdt ipv 3…

Daarnaast schakeld een automaat juist beter als je hem op zijn staart trapt, in dat geval is het verschil tussen Vmotor en Vbak groter en kan de automaat dat makkelijker geleidelijk gelijk maken(net als bij een handbak de koppeling gelijk op laten komen)

Ten slotte geef je bij een benzine ook gas bij het overschakelen om schokken te voorkomen…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 augustus 2006 05:58 PM
  [ # 9 ]
M&M schreef:

En ik vind 3000 toeren @ 150 km p/u prima Cool

Dat ga ik niet redden met m’n handbak!

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 augustus 2006 09:22 PM
  [ # 10 ]

mja, ik vind 3500 met 120 anders wel storend in een diesel…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 03 augustus 2006 10:35 AM
  [ # 11 ]

Juist, die van mij draait ongeveer 2400 toeren bij 120 en ik heb ook maar een 4-bak automaat Laughing  Laughing

Heerlijk rustig hoor zo’n automaat, ik wil niets anders meer. Schakelt prima, geen last van je knie als je in een file staat. Cruise control instellen op de snelheid en zodra je een andere weg opdraait, even wachten tot je iets boven de 30 rijdt, cruise control aan en de automaat doet de rest….

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 augustus 2006 03:11 PM
  [ # 12 ]

Helaas hebben we het hier over een Xantia, die hebben volgens mij op de V6 na allemaal een ZF4hp18 bak toch?

Dat is iets ouder dan die van een C5 Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 augustus 2006 03:20 PM
  [ # 13 ]

In dat geval heb ik niets gezegd…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 19 augustus 2006 01:18 PM
  [ # 14 ]

Ik heb me laatst nog verbaast over het comfort van automaat. Lekker onthaasten. Ik hoef niet meer de snelste te zijn bij de stoplichten, niet meer in die bak roeren, nee doe mij maar automaat. Ik kan het iedereen aanraden om te doen.

Het verbruik valt me ook erg mee rond de 1 op 11 is echt makkelijk haalbaar. En dan rij ik zeker niet truttig. Want als je 140/150 rijdt in een Xantia ben pas echt aan het relaxen Cool

Gewoon doen mocht je nog twijvelen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook