Ik heb 175/70 banden waar origineel 175/65 op moet. Dit betekend dat de afrolomtrek 7,8% groter is. Betekend dit dat automatisch dat ik 7,8% harder rijd dan de teller? Rekening houdende met een tellerafwijking van ongeveer 5% betekend dat ik rijd wat ik zie.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Hoe kom je aan een verschil van 7,8%?
Heb je 13” of 14” wielen?
Er was ergens op dit forum volgens mij een link geplaatst waar je de afwijking met afwijkende bandenmaten kon berekenen. Ik kan em helaas niet vinden, iemand anders misschien wel.
Dat bedoel ik dus, ik ga harder. Rekening houdend met de tellerafwijkeng lees ik dus ongeveer af wat ik daadwerkelijk rijdt maar zijn de afstanden die ik afleg in werkelijkheid groter.
De afrolomtrek is bijna 3% meer bij gelijke
afgelezen snelheid dus. Ik leg dus ook meer km af dan wat ik aflees.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
david.tb schreef:Dat bedoel ik dus, ik ga harder. Rekening houdend met de tellerafwijkeng lees ik dus ongeveer af wat ik daadwerkelijk rijdt maar zijn de afstanden die ik afleg in werkelijkheid groter.
De afrolomtrek is bijna 3% meer bij gelijke
afgelezen snelheid dus. Ik leg dus ook meer km af dan wat ik aflees.
je zult misschien ook merken dat je wat minder koppel hebt bij het accelereren vanuit lage toerentallen, terwijl hij bovenin juist wat langer doortrekt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:
je zult misschien ook merken dat je wat minder koppel hebt bij het accelereren vanuit lage toerentallen, terwijl hij bovenin juist wat langer doortrekt..
Klopt, 3000tpm in de 4 kan net, daarna trekt ‘ie echt heel flink
Ja klopt , waarschijnlijk is de teller nu heel nauwkeurig geworden ,oppassen dus…
Nou nee, mijn teller staat nl weer op ‘5’ sinds die niet meer werkt… Gaan we weer fixen
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Keezx schreef:david.tb schreef:
Nou nee, mijn teller staat nl weer op ‘5’ sinds die niet meer werkt… Gaan we weer fixen
Ik dacht aan de snelheid….
5km/h bedoelde ik ook, pijltje is in staking
Trouwens, waar kan ik zeg maar de V1000 vinden? In oude folders van de BX en CX stonden die vermeld, de snelheid in de Ve versnelling bij 1000tpm. Kan ik precies uitrekenen hoe hard ik dus rijd -ongeveer…- Iemand een id’tje?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik heb er nu 195/55/15 banden onder liggen tijdelijk ipv de 175/70/13 en heb nu dus een kilometerteller zonder afwijking
WYD schreef:Ik heb er nu 195/55/15 banden onder liggen tijdelijk ipv de 175/70/13 en heb nu dus een kilometerteller zonder afwijking
Ik neem aan ook met andere velgen… ?
Hoe bereken je eigenlijk de afrolomtrek, ooit natuurkunde gehad maar ja…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
WYD schreef:
Ik heb wat info geplaatst in een BX topic over velgen:
Da’s inmiddels een heel best topic geworden… Maar waar staat een berekening…? En wat betreft de snelheidsberekening, V1000?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
In de eerste post van de topic staat de uitleg over diameter/hoogte van de velgen + banden hoe je die kunt uitrekenen. Daarmee kun je dan ook de afrolomtrek mee berekenen.
Als ik het goed heb kun je je afwijking ook mooi zien aan het toerental:
in de 4 is 1900 toeren precies 50 km/u
in de 5 is 2100 toeren precies 80 km/u
3000 toeren 100 km/u
3500 toeren 120 km/u
greetz!
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Gui.do schreef:Als ik het goed heb kun je je afwijking ook mooi zien aan het toerental:
in de 4 is 1900 toeren precies 50 km/u
in de 5 is 2100 toeren precies 80 km/u
3000 toeren 100 km/u
3500 toeren 120 km/ugreetz!
Dat hangt natuurlijk wel af van welk model je hebt.
Maar als je de diameter uitrekent van de standaard wielen en de diameter berekent van je nieuwe wielen en uitrekent hoeveel procent het verschil is, dan weet je ook gelijk wat het verschil in procenten is in je snelheid.
Grotere banden lijk je op de teller zachter mee te gaan als in werkelijkheid.
Als je eerst 125km/h op de teller reed en daarmee 120 echte km/h dan zul je nu waarschijnlijk 120km/h rijden en daarmee ook 120 echte km/h