Auto radio in BX werkt niet meer?
EvelienBX
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 759

Gepost: 31 juli 2006 07:29 PM

hey forumers,

ik heb een heel vaag probleem.
Afgelopen week heb ik van het ene op het andere moment geen geluid meer van de radio.
de radio ontvang gewoon en werkt wel in een andere auto, maar als ik hem weer in mijn eigen auto doe. krijg ik uit geen van de 4 speakers geluid.

Als je de bruine iso stekker net met de voorste contactpuntjes in de stekker van de radio steekt, krijg ik wat geluid te horen.

Ik dacht eerst dus aan een kapotte iso stekker, die heb ik dus vervangen voor een nieuwe (geen 2e hands echt nieuw). En daarna deed het geluid het weer door alle 4 speakers! (als je hem gewoon normaal aansluit)

De volgende dag zet ik de radio weer aan, en weer geen geluid! 
Haal je de iso stekker eruit en houd je hem gewoon tegen de contact puntjes (zoals plaatje 1) krijg je weer een beetje geluid. druk je hem helemaal vast (zoals plaatje 2) krijg je helemaal niks meer!  Crying or Very sad

Ik snap er niks van.
Ik heb er een hele nieuwe radio in geprobeerd (die van Daan, paar weken oud) die doet het ook niet… Maar zet ik mijn eigen radio in Daan’s auto krijgt hij prima geluid…

Waar kan dit probleem aan liggen?? Ik snap er helemaal niks van!

info:

ligt dit aan mijn BX of aan de radio?  Shocked

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 31 juli 2006 08:47 PM
  [ # 1 ]

hoe is dat bruine isostekkertje aangesloten op de kabels die naar de speakers gaan? ik zie daar een kroonsteentje hangen, maar die gebruik je zo te zien voor de stroom e.d. als je kabelschoentjes gebruikt, dan moet je eens kijken of die niet toevalig ergens een kortsluiting maken (of ergens anders op de speakerkabels), in dat geval kan het zijn dat je radio de eindtrappen uitschakeld om schade te voorkomen.
Gezien het feit dat wanneer je de connector half aansluit je wel wat geluid krijgt lijkt het er op dat je dan toevallig net niet de kortsluiting krijgt. Sluit anders de iso stekkers gewoon aan, en haal de speakeraansluitingen los (op de laatste foto zie ik ze onder het kroonsteentje zitten) sluit nu met de radio aan de speakers één voor één aan, zo moet je er wel achter kunnen komen bij welke speaker het mis gaat.

succes!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 31 juli 2006 08:57 PM
  [ # 2 ]

toen we de bruine iso stekker vervingen voor een andere hebben we ook de kroonsteentjes opnieuw aangesloten en die schuifdingetjes opnieuw eropgezet.

hoe kom ik er achter bij welke speaker het fout gaat? moet ik dan dat kroonsteentje er tussen uit halen of? ik snap het niet helemaal het laatste stuk. Surprisedops:  Surprisedops:

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 31 juli 2006 09:41 PM
  [ # 3 ]
EvelienBX schreef:

toen we de bruine iso stekker vervingen voor een andere hebben we ook de kroonsteentjes opnieuw aangesloten en die schuifdingetjes opnieuw eropgezet.

hoe kom ik er achter bij welke speaker het fout gaat? moet ik dan dat kroonsteentje er tussen uit halen of? ik snap het niet helemaal het laatste stuk. Surprisedops:  Surprisedops:

Misschien is er één van de speakerdraden die massa maakt. Dat mag in geen geval! Ik had zoiets een keer na het enthousiast vervangen van een gordel. Draadje gekneusd, en daardoor aan massa. En helemaal geen geluid meer…

Kwestie van meten; alle draden in de speaker-stekker van het iso-tweetal mogen alleen een oneindige weerstand meten tegen massa.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 31 juli 2006 11:07 PM
  [ # 4 ]

dank jullie wel! Het probleem is opgelost, het was inderdaad een speaker (rechts voor) die massa maakte.  Shocked

maar hij doet het weer!!  :15 :partytime heb weer muziek in de auto, ga meteen een nieuwe mp3 cd maken Rolling Eyes

we hebben als test radio een oud ding gebruikt. je kon ook direct merken dat dat ding begon te stinken en heel erg heet werd!! speaker rechts voor eraf en was geluid en hij werdt ook niet meer heet Smile

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 01 augustus 2006 02:24 AM
  [ # 5 ]
EvelienBX schreef:

dank jullie wel! Het probleem is opgelost, het was inderdaad een speaker (rechts voor) die massa maakte.  Shocked

maar hij doet het weer!!  :15 :partytime heb weer muziek in de auto, ga meteen een nieuwe mp3 cd maken Rolling Eyes

we hebben als test radio een oud ding gebruikt. je kon ook direct merken dat dat ding begon te stinken en heel erg heet werd!! speaker rechts voor eraf en was geluid en hij werdt ook niet meer heet Smile

Mooi zo!
Maar een multimeter (onder het tientje te verkrijgen) gaat meermaals mee en kun je ook goed voor andere dingen gebruiken (acculaadspanning meten bijv, e.v.a.).
Rook uit de radio is zo’n aspecifiek verschijnsel, en hoeveel radioos heb je wel niet nodig voor je probleem in zijn geheel is opgelost Wink
En wat doe je als je dimlicht het niet doet? Doe je dan ook iets met radioos waar rook uit komt ofzo? Very Happy

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 augustus 2006 04:54 AM
  [ # 6 ]

Mooi dat het weer werkt Very Happy
massa maken van de kabels bedoelde ik ook, maar misschien was ik wat te vaag Laughing ff nieuw kabeltje trekken naar dat speakertje dan, dan kun je ook weer ten volle genieten Smile

Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 10:49 AM
  [ # 7 ]
karel schreef:

Maar een multimeter (onder het tientje te verkrijgen) gaat meermaals mee en kun je ook goed voor andere dingen gebruiken (acculaadspanning meten bijv, e.v.a.).
Rook uit de radio is zo’n aspecifiek verschijnsel, en hoeveel radioos heb je wel niet nodig voor je probleem in zijn geheel is opgelost Wink
En wat doe je als je dimlicht het niet doet? Doe je dan ook iets met radioos waar rook uit komt ofzo? Very Happy

we hebben een multimeter die hebben we ook gebruikt, we hadden gemeten of die wel genoeg voltage kreeg, of te veel ofzo. maar dat was prima,

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 05:20 PM
  [ # 8 ]
EvelienBX schreef:
karel schreef:

we hebben een multimeter die hebben we ook gebruikt, we hadden gemeten of die wel genoeg voltage kreeg, of te veel ofzo. maar dat was prima,

Je moet ‘m dan op het Ohm-bereik zetten en dan alleen aan luidsprekerdraden (en dat tegen massa) meten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 01 augustus 2006 05:23 PM
  [ # 9 ]

mm,  Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…

Ach,  zo’n multi meter komt nog wel, zodra ik ermee om kan gaan…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 01 augustus 2006 05:34 PM
  [ # 10 ]
Simpele Ziel schreef:

mm,  Ik ben van de trail and error tijdperk, ,trek 1 voor 1 de draden eraf totdat het werkt en ga dan kijken waarom die draad voor de storing zorgt…

Ik hou ook wel van deze aanpak Laughing  Maar met de multimeter ben je meestal sneller klaar.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 01 augustus 2006 06:38 PM
  [ # 11 ]

Ja, met een 12v lampje kom ik er ook wel, maar eem MM is sneller ja…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 augustus 2006 06:45 PM
  [ # 12 ]
Simpele Ziel schreef:

Hear Hear!

T&E is ook een beproefde methode, maar dan moet je wel weten waar het probleem ongeveer zit, alhoewel dat hier wel vrij duidelijk was. maar MM is zowieso altijd handig inderdaad zeker als je niet weet waar te zoeken.

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 08:17 PM
  [ # 13 ]
Simpele Ziel schreef:

is ook een goeie oplossing om storing te zoeken. Smile

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 08:54 PM
  [ # 14 ]
PrutsyLJ schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ik hou ook wel van deze aanpak Laughing  Maar met de multimeter ben je meestal sneller klaar.

En je hebt er niet zoveel autoradioos voor nodig Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  

EvelienBX
> 700 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 09:11 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:
PrutsyLJ schreef:
Simpele Ziel schreef:

En je hebt er niet zoveel autoradioos voor nodig Wink

ooh er liggen zat oude radio’s bij ons in de schuur, idiaal om ff iets mee uit te testen Laughing

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook