Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hoi, Ik ga een dezer dagen met mijn broer bij een bx break 16 tgi kijken in Sassenheim met 190.000 op de teller. Hij staat ook op marktplaats maar ik krijg die link er niet mooi in….
wat voor dingen moeten wij erg voor oppassen???
kent iemand deze auto??
alvast hartelijk dank voor evt tips!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
nee hij staat in sassenheim. Een zilveren
edit; even de lelijke link eruit gesloopt
deze dus :
Edit: ik was al te laat
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
held! ja die
Even een paar tips dan:
- Achterdraagarmlagers, staan de wielen er recht onder en niet /-\
- Olieverbruik, al is dat lastig te controleren. Sterke aanwijzing voor versleten klepseals.
- Geen gekke geluiden bij in- en uitveren.
- Vraag om onderhoudsgegevens, hoe meer hoe beter. Dat geeft een beeld van wat er aan gebeurd is en wat er staat te gebeuren. Al blijft een bx je zo nu en dan wat dat betreft verrassen .
- Controleer op roest, vooral rond de voorruit.
Verder is er al oneindig veel geschreven op dit forum hierover, gebruik de zoekfunctie en spit eens wat topics door.
In ieder geval succes Ik hoop dat het is wat je ervan verwacht
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
grin het grote voordeel van de enorme hoeveelheid kennis op dit forum is ook meteen een beetje de zwakte. ik heb de aankooptips al ergens gevonden maar het is inderdaad spitten!
Maar ik dacht dat iemand misschien de auto specifiek kende of er al naar was wezen kijken of zo.
Dank voor de tips in ieder geval! de verkoper gaat dat nog heel irritant vinden denk ik hehehe lol
Hmm, waar moet je op letten….
In elk geval dat zijn achterwielen in de hoogste stand recht staan en dus niet zo: /-\, dat betekent nieuwe lagers. Kon het op de foto’s niet goed zien maar ik denk dat ze redelijk recht staan. Verder uiteraard of er geen lekkages zijn, start de auto, rij een paar meter verder, stap uit en kijk of er niks op de grond ligt.
Hou de HD-pomp een beetje in de gaten, als die constant ligt te ratelen is het niet goed. Maar ik zie dat je een Xantia hebt, daar verschilt het allemaal niet veel van.
Voor de rest gewoon alsof je elke andere auto bekijkt die je wil kopen met wat extra aandacht voor het hydraulische gebeuren
Succes in elk geval, op de foto’s ziet hij er netjes uit! Maar dat kan ook een beetje bedrog zijn…..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
We zitten met 3 man hetzelfde te typen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
beetje triple op maar wel super dat er zo snel reacties komen waar je iets aan hebt! grin
marx-7 schreef:Hmm, waar moet je op letten….
In elk geval dat zijn achterwielen in de hoogste stand recht staan en dus niet zo: /-\, dat betekent nieuwe lagers
===============================================Houdt er rekening mee, dat bij een Break de achterwielen standaard wat schuin staan. Dit hoort nu eenmaal zo.
Een andere tip; Kijk onder de achterbank naar de lasnaadwaarmee het breakgedeelte is vastgelast. Dit is anders dan bij een berline en in sommige gevallen roetsgevoelig.
De break is dus eigenlijk een berline met een aangelast breakgedeelte en een verhoogd dak.11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
ok! gaan we even omhooghalen die bank.
macnail schreef:marx-7 schreef:Hmm, waar moet je op letten….
In elk geval dat zijn achterwielen in de hoogste stand recht staan en dus niet zo: /-\, dat betekent nieuwe lagers
===============================================Houdt er rekening mee, dat bij een Break de achterwielen standaard wat schuin staan. Dit hoort nu eenmaal zo.
Een andere tip; Kijk onder de achterbank naar de lasnaadwaarmee het breakgedeelte is vastgelast. Dit is anders dan bij een berline en in sommige gevallen roetsgevoelig.
De break is dus eigenlijk een berline met een aangelast breakgedeelte en een verhoogd dak.Dat is onzin want zo’n deel is er niet. De achterschermen zijn gewoon langer, en de kofferbakbodem ook. Ook heeft een BX een *dakconstructie* ipv een dakplaat; het is echt een veel degelijker (en ook duurdere) auto.
Wel leunt er bij de break meer gewicht op de dakstijlen, en dat zie je terug bij de A-stijl die daardoor sneller de neiging heeft te gaan roesten bij de lasnaad boven het portierscharnier. Daarentegen zijn de bovenhoeken van de voorruit van een break roestvrij; dat is bij vrijwel geen enkele berline zo - omdat de dakplaat te slap is en teveel beweegt voor wat de lak aankan.De achterschermen zijn dus langer, maar tenzij de auto ooit een zetje gehad heeft van achteren is de achterbak beter en duurzamer dan die van berlines. Bij berlines rotten de uitlaatbeugels weg en nemen vaak een stukje kofferbak mee; bij breaks heb je dat niet omdat die steun anders zit.
Een afgebeulde break kan heel goed roesten, dat weet ik uit ervaring, maar berlines kunnen dat minstens net zo goed. Er zijn wat mij betreft geen speciale aandachtspunten, anders dan 2 strakke achterschermen (niet bochelig), anders weet je niet of de auto een keer een duw gehad heeft van achteren (dat is slecht nieuws), of een veels te zware aanhanger getrokken heeft (als er een trekhaak is).
Bekijk daartoe ook de bodemplaat onder de mat in de achterbak (dat moet je bij een berline ook doen), om te kijken of de puntlasjes waarmee deze op de chassisbalk ligt niet doorgerot zijn. Van onderaf kun je die niet zien.
Waar BX-en (met trekhaak) knikken bij een duw van achter is bij het achtereind van de kokerbalken, en daar gaan ze dan ook rot. Ook de achterklepscharnieren rotten dan weg (roestbladders zijn wel normaal), en de watergoot in de C-stijlen (achterklep open) vertoont roestgaten.
Ich bin ein Breaker
Velen hebben al genoeg tips gegeven, ik sluit me daar bij aan….let wel ook goed op de deurscharnieren of die niet erg roestig zijn.
Komt ook nogal eens voor bij een BX.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
fantasties! wat een reacties!
Hartelijk dank allemaal!
We gaan vanavond kijken.
Ik laat het daarna wel even weten )
eXaMple schreef:fantasties! wat een reacties!
Hartelijk dank allemaal!
We gaan vanavond kijken.
Ik laat het daarna wel even weten
Op de foto ziet de linker achterkant (portier + scherm) er een beetje raar van kleur uit. Kan lichtval zijn, maar ook oude schade. Alert dus op roest op de naden die achter het achterportier vallen, en op de kokerbalk (en de voor-rand onder het achterscherm, richting koker).
De bumperstrip op de voorbumper ontbreekt (kan door gebroken klemmetjes komen maar ook door schade).
Kijk erg uit met zonnedaken; fabrieks of niet fabrieks. Ze lekken vaak en anders roest de dakplaat wel weg als je niet uitkijkt. Ieder roestpitje rondom de glasplaat is absoluut verdacht. En ik kan je uit ervaring aanraden zeker ook ONDER de hemelbekleding te kijken of je roestblaren ziet zitten, zelfs al moet daar iets voor los of uit elkaar.
Ook de bodemplaat is bij een auto met zonnedak iets waar je echt op moet letten; is het dak een keer open blijven staan en de auto volgelopen maar niet geleegd dan kan de bodem verrot zijn, voor zowel als achter. Laagste punten: voetenruimte van passagiers & die van bijrijder/bestuurder. Voel tenminste onder de vaste vloerbedekking of het nu nog droog is; een paar schroefjes los is soms nodig, anders kun je er tegen de voorstoelen aan wel onderdoor komen met je hand.
Succes vanavond!
Ich bin ein Breaker