Me vader rijd inmiddels al enkele jaren in z’n oldtimer (een mercedes 200 uit 73, ja die met rechtopstaande koplampen )
Inmiddels is hij wel toe aan wat nieuws, aangezien ik en mijn moeder fan zijn van citroen probeer ik hem over te halen om (weer) Citroen te gaan rijden.
Ik stel deze vraag ws niet op het goeie forum maar we zitten hier een beetje te twijfelen, word het weer een mercedes of toch een citroen ?
Eisen:
- Ruimte
- Comfort
- Betaalbaar
- Betrouwbaar!
- Automaat
- Liefst Airco en schuifdak
Word gebruik om circa 25 000 tot 30 000 KM per jaar te maken.
Enkele opties:
Duits geweld -> Mercedes W126 280 - 380 - 500 SE(L)
Stylish -> Citroen XM V6 Exclusive (MOET op LPG!)
Stoer -> Bmw 525 TDS
Franse klasse - > CX LPG/DIESEL
Nieuw Frans - > C5 HDI/G3
Evt..Mercedes E220 D (1996 zoiets?)
Wie helpt ?
dat is makkelijk de xm op lpg laten staan zeker de v6
de c5 heeft niks met de echte citroen tot nu toe
dus blijft de cx over
Dat is makkelijk.
Wel Citroën:
- Als oldtimer valt de C5 af, die past helemaal niet in dit rijtje. Daarmee niet gezegd dat je er niet 30k per jaar mee kunt afmalen, integendeel.
- CX en dan 30k per jaar? Ik dacht het niet. Een CX moet je IMHO koesteren voor de pretkilometers. Daarbij denk ik dat een CX nu niet bepaald de betrouwbaarste wagen van het bovengenoemde stel is.
- Xm, laatste type V6 en dan de LPG installatie conform G3-eisen laten inbouwen: zoek eens op het XM-subforum want dat schijnt tegenwoordig te kunnen! Anders natuurlijk gewoon een schitterende 2.1TD of 2.5 TD Exclusive aanschaffen, ook makkelijk. Ik weet overigens niet waarom een oud type V6 (de 12 klepper) niet tegen LPG zou kunnen, zoals hierboven geschreven wordt. Een ‘oude’ V6.24 zou ik niet doen.
De anderen:
MB:
- De E220D uit 1996 (W210) heeft bepaalde bruine problemen als ik hier en daar lees, en is met deze motor bepaald niet vlot. Kijk dan eerder naar een W124, de laatste atoombomproof Mercedes tot 1995 gebouwd. Een mooie 250D turbo of 300D24v bijvoorbeeld.
- De S type W126 is natuurlijk een goede bak, ik heb alleen geen idee hoe de S het op gas doet, nooit iets over gelezen. Diesel was in deze S niet tot nauwelijks leverbaar, alleen de 300SD turbo die alleen in het begin van de jaren 80 voor de Amerikaanse markt gebouwd werd. De latere nogal lompe S type W140 had wel een 350TD danwel 300TD24v uitvoering.
BMW:
- De E34 is een prachtige wagen, stevig en degelijk.
Alleen: zie maar een TD danwel TDS met aangename kilometerstand te vinden.
Ook hier: LPG en BMW weet ik niet of dat gaat. Bij de huidige modellen met de laatste 6cylinder motoren kan het niet, bij de V8-uitvoeringen kon het voorheen wel. Er stond eens een E38 740i in de AW op gas en dat ging uitstekend. Navragen / onderzoek plegen dus.
Als ik je ouwe heer was, dan zou ik weer gaan voor een leuke klassieke MB op gas of diesel, of kiezen voor een XM op gas of diesel (apropos; de 16 kleppers en V6en doen het naar verluid ontzettend goed op gas!!). En als je pa 2 rechter handen heeft en ook niet bang is om die eens vies te maken, dan kan ie volgens mij best 30dkm per jaar met een CX diesel of op gas rijden.
Animal triste post coitum
een 580SEL heb ik mogen rijden, en dat is een beest hoor…
Verder is een CX het ultieme comfortabel reizen..
En zo’n 5serie zou in Touring uitvoering best wel eens de opvolger van de AX kunnen worden….
(al zou ik dan na een AX GTI en BX GTI een CX GTI moeten kopen)
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
C5 is niet spannend
andere merken bieden geen comfort, dus valt ook al af.
wat houd je dan dus over:
XM en CX (misschien C6 )
XM is de automaat bij diesel als benzine te krijgen, dus keuze zat.
uiteraard is de V6 leuk, maar LPG zal je waarschijnlijk zelf moeten (laten) inbouwen.
CX is natuurlijk een mooie auto, maar alleen de 2500 motor op benzine is met automaat geleverd
vooral type 2 GTi automaat zie je nog wel eens te koop staan
type 1 wordt wat beter zoeken.
mij keuze als ik het geld had: CX GTi turbo 2 handbak, in de kleur die je op het plaatje heb
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik zou voor de benz gaan een mooie betrouwbare auto met veel stijl en klasse grin grin
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Peugeot 407 Hdi.
Kilometers maken doe je mijns inziens niet in een oldtimer.
Een later type XM V6 met een LPG installatie is natuurlijk wel leuk!
WYD schreef:Peugeot 407 Hdi.
Kilometers maken doe je mijns inziens niet in een oldtimer.
Een later type XM V6 met een LPG installatie is natuurlijk wel leuk!
Daar zijn de meningen over verdeeld, een mercedes oldtimer is gemaakt voor KM’s ...407 HDi is beetje zinloze reactie overigens.
Xm V6 op LPG is wel een ideetje dat speelt, Type 1 draait ook perfect op LPG..jammer dat vele zich tegenhouden door de verhalen dat het niet zou kunnen.
Inmiddels is BMW afgevallen, Cx is eigenlijk iets teveel onderhoudsgevoelig.
W126 280 SE & XM V6 LPG blijven nu nog over
Waarom juist een 280? De eersten worden pas in 2010 belastingvrij. Ik (maar wie ben ik) zou juist naar een latere gaan kijken (260 / 300 als het een straight six moet wezen (HINT HINT -> 420/500/560 V8 ).
Ik zou vanuit kostenoverweging eerder kijken naar een XM met nieuwe V6 dan een oude. De Diravi-besturing (standaard op de oude V6) kan juist reden zijn van aankoop, maar boeit mij niet.
Daarbij geldt voor de nieuwe V6:
+ hele fijne motor + beter geschikte automaat (ZF4HP20) dan de 4HP18 van de eerdere V6.
+ eventueel voor G3 geschikt i.t.t. de oude V6 (en de Mercedessen natuurlijk).
+ laatste typen Xm hebben redelijk goede betrouwbaarheid.
+ lekker luxe (Exclusive) en redelijk veilig (in ieder geval vanaf 98 of 99 ook zijairbags).
- helaas heeft ie een distributieriem (oude had een ketting) maar dat een klein ongemak voor de glimlach die je op de gezicht krijgt als je gas geeft.
Veel succes met de beslissing, in alle gevallen koopt je vader m.i. een leuke voiture.
rb schreef:Waarom juist een 280? De eersten worden pas in 2010 belastingvrij. Ik (maar wie ben ik) zou juist naar een latere gaan kijken (260 / 300 als het een straight six moet wezen (HINT HINT -> 420/500/560 V8 ).
Ik zou vanuit kostenoverweging eerder kijken naar een XM met nieuwe V6 dan een oude. De Diravi-besturing (standaard op de oude V6) kan juist reden zijn van aankoop, maar boeit mij niet.
Daarbij geldt voor de nieuwe V6:
+ hele fijne motor + beter geschikte automaat (ZF4HP20) dan de 4HP18 van de eerdere V6.
+ eventueel voor G3 geschikt i.t.t. de oude V6 (en de Mercedessen natuurlijk).
+ laatste typen Xm hebben redelijk goede betrouwbaarheid.
+ lekker luxe (Exclusive) en redelijk veilig (in ieder geval vanaf 98 of 99 ook zijairbags).
- helaas heeft ie een distributieriem (oude had een ketting) maar dat een klein ongemak voor de glimlach die je op de gezicht krijgt als je gas geeft.Veel succes met de beslissing, in alle gevallen koopt je vader m.i. een leuke voiture.
De W126 is sinds 1980 gebouwd en nu al 1,5 jaar oldtimer. Tis nog altijd lastig aangezien je voor mercedes meer betaald in aanschaf maar goedkoper is in vaste lasten..uiteindelijk kost de XM V6 op LPG en een Mercedes 280 SE op LPG na 3 jaar hetzelfde.. Morgen maar eens kijken naar wat auto’s .. (500/560 is overigens een beetje TE veel aangezien de km’s..) Bedankt voor je advies wb XM rb
Ijs schreef:rb schreef:Waarom juist een 280? De eersten worden pas in 2010 belastingvrij.
De W126 is sinds 1980 gebouwd en nu al 1,5 jaar oldtimer.
ops:
Ik denk al een hele tijd dat de MRB pas bij een leeftijd van 30 jaar vervalt.. Toch maar even bij http://www.blauwe-enveloppen-die-ik-niet-wil.nl gecontroleerd. 25 jaar dus..
Wat een duitse baggerschuiten!
Ik zou de C5 nemen!
@C2.. de C5 geen échte Citroën???????
Wat ziet iedereen toch in een BX? hou je van kraken ofzo?
René van Maren schreef:Wat een duitse baggerschuiten!
Ik zou de C5 nemen!
@C2.. de C5 geen échte Citroën???????
helemaal mee eens rene!
René van Maren schreef:Wat een duitse baggerschuiten!
Ik zou de C5 nemen!
@C2.. de C5 geen échte Citroën???????
Wat ziet iedereen toch in een BX? hou je van kraken ofzo?
Gelijk heb je, C5 heeft nog hydrau…de Picasso..das pas een neppert
Ik heb geen verstand van dit soort zaken, maar gevoelsmatig zou ik voor de CX gaan.
Schijt aan originaliteit.