moet wel benzine zijn, ik rij maar zo’n 6 à 7000 km per jaar.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Helemaal mee eens. Mijn jongste wordt 18 en is helemaal gek van een driedeurs.
Zo’n 1.8 is toch een prima auto om mee te beginnen?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Re: Misschien een ZX kopen
2cvman schreef:Hallo
Ik rij nu al een paar jaar tevreden een BX, maar wil wel eens weer iets anders (een paar jaar jonger)
Ik denk er sterk over na om een ZX (of een vergelijkbare Peugeot 306) te kopen voor zo rond de €1500 a €2000 (hang er vanaf wat ik voor mijn BX Chic krijg).
Wat zijn de interresante uitvoeringen en motoren?
En zit er veel verschil tussen de desbetreffende bouwjaren voor wat betreft de betrouwbaarheid???
Verder zijn tips van harte welkom.Groet Age Dijkstra
wat wil je ?
starke motoren, snelle auto’s , of een zuinige 1.4
de avantage is het instap model… de 16V id de top…
de aura is vergelijkbaar met de TRS of TZI ...
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
cb005978 schreef:Helemaal mee eens. Mijn jongste wordt 18 en is helemaal gek van een driedeurs.
Zo’n 1.8 is toch een prima auto om mee te beginnen?
zelfs een 1.4 is aan te raden, die is een stuk zuiniger dan een 1,8 !
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Re: Misschien een ZX kopen
rma_zxnl schreef:
wat wil je ?
starke motoren, snelle auto’s , of een zuinige 1.4
de avantage is het instap model… de 16V id de top…
de aura is vergelijkbaar met de TRS of TZI ...
Gewoon een fijne auto met genoeg pit.
Ik wil wel de nodige luxe als het kan, minimaal cv en stuurbekrachtiging.
Ik rij niet veel, dus als hij iets minder zuinig is, merk ik verder niet zoveel.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Suc6 met zoeken naar een mooi exemplaar. Ze zijn er te kust en te keur dus kan je volgens mij een goed exemplaar eruit zoeken. Zoals al gezegd staan er op het forum de nodige tips over evt. zwakke punten van de auto. Ik heb 13 jaar een diesel gehad en eigenlijk was alleen regulier onderhoud nodig. In al die tijd heb ik twee keer de remschijven eerder moeten laten vervangen omdat die krom getrokken waren (geen geventileerde schijven en ook ik houd niet de voet op de rem ). Ook zijn de reactiestangen twee keer vervangen. Op dit moment worden de silentblocks achter vervangen door de nieuwe eigenaar. Mag het na 365.000 kilometer? Geen problemen gehad met aandrijfsassen, kachelradiateuren of iets dergelijks. Banden gingen gemiddeld 90.000 km mee. Maarja, de diesel is geen sprinter hè, en dat heb ik echt nooit gemist. Hard doorrijden kunnen we allemaal wel en dat wil de diesel ook best voor je doen: 130-150 km/h constant is geen probleem, en dan nog steeds zuinig rijden.
ZX rulez.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Misschien een ZX kopen
2cvman schreef:rma_zxnl schreef:
wat wil je ?
starke motoren, snelle auto’s , of een zuinige 1.4
de avantage is het instap model… de 16V id de top…
de aura is vergelijkbaar met de TRS of TZI ...
Gewoon een fijne auto met genoeg pit.
Ik wil wel de nodige luxe als het kan, minimaal cv en stuurbekrachtiging.
Ik rij niet veel, dus als hij iets minder zuinig is, merk ik verder niet zoveel.
Reflex is het instap model en ik zou daar met een boog omheen lopen gezien de kwaliteit van de stoelen (helemaal als je uit een BX komt), vanaf ik meen ‘95 zijn ze omgegaan naar X en SX aanduidingen en luxer geworden, stoelen dito beter. Wil je voor echt weinig dan zit je aan een Aura,altijd electrisch en velours, stuurpomp is niet eens zo heel noodzakelijk. Met je wens voor luxe kom je natuurlijk uit bij de ‘hogere’ modellen, Aura, SX en de actie modellen. Ga lekker kijken en rijden, veel suc6 en plezier wanneer je er een hebt.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
denk eens aan mijn aanbiedingen 2.0 16v of een 1.9d
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:denk eens aan mijn aanbiedingen 2.0 16v of een 1.9d
Heb je ze te koop dan? Zo’n 2.0 16v is natuurlijk wel helemaal da bomb Zo’n 1.9d is euhm…. geduldig…. Maar ts rijdt te weinig km voor die laatste.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik zou ook gaan voor een 1.4 voor zuinigheid (en is toch lekker rap hoor) of een 1.8 voor wat sportivere prestaties. Ik zou niet gaan voor een 1.6 of 1.9(benzine bedoel ik dan). Die motoren halen over het algemeen de minste kilometers. Hoe dit zien met de 2.0 moteren weet ik niet. Inderdaad zijn de latere X en SX leuker om te zien met de volcane-stijl bumpers, dat maakt een ZX echt veel moderner om te zien. Datzelfde van toepassing op de actiemodellen Allure, Tonic, Tentation, Image en Avoriaz. Veel van deze auto’s hebben ook sb, cv en el. ramen. Als je goed zoekt vind je de jongste zelfst met enkele airbag en airco. Belangrijkste aandachtspunten voor een ZX zijn zondermeer koppakking van de 1.4 (moet ong. bij elke ton vervangen woren) en aandrijfassen. Als je er een kan vinden waarbij beiden al vrij recent vervangen zijn zit dacht ik behoorlijk safe qua grote raparaties in het vooruitzicht. Wie een ZX koopt met 90dkm moet niet boos worden als hij na een jaar de koppakking moet vervangen, dat is een bekend gegeven. Dat geld ook voor de meeste aandrijfassen na + / - 10 jaar (ook afhankelijk van rijstijl). Verder natuurlijk letten op de gangbare punten zoals remmen, distribute etc. etc…
Er staat een mooi lijstje met aandachtspunten op dit forum. Je kunt beter iets langer op zoek zijn naar een goede ZX dan te snel een ZX kopen die misschien wel aan alle wensen voldoet, maar vannalles in het vooruitzicht heeft. Succes ermee! Het is echt een geweldige auto. Rij niet voor niets al mijn 3e ZX
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
En je wil zeker geen 1.4?
staan soms best leuke tussen, en als je er een beetje me leert omgaan is ie echt wel vlot hoor..
Deze bijvoorbeeld
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Geplaatst: 02 Aug 2006 00:24 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
stan schreef:
denk eens aan mijn aanbiedingen 2.0 16v of een 1.9d
Heb je ze te koop dan? Zo’n 2.0 16v is natuurlijk wel helemaal da bomb Zo’n 1.9d is euhm…. geduldig…. Maar ts rijdt te weinig km voor die laatste.
ja ik wil nl een bx turbo diesel aanschaffen ivm caravan de 2.016v staat geschorst als je een technisch perfecte wagen wil hebben en je heb er wat meer geld voor over (want het is geen weggeefprijs omdat er zeeeeeeeeeeeeeeeeer veel aan gedaan is) dan is het een wagen waar je nog heeeeeeeeeeeeeel lang plezier van kan hebben hij heeft nl nog maar 110000 km gelopen dit is ook aantoonbaar.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Nou, die 2.0 16v lijkt mij een aanrader! Vreselijk geweldig mooie fantastische kar.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
goeiendag mensen. ik ben nieuw hier en al sinds het begin een liefhebber van de zx, en ook veel andere franse auto’s.
ik heb een citroen zx 1.8 furio 1996. 180.000 km op het oog voor 1450..
is dat een goede prijs, en verstandig zo’n auto aan te schaffen?
Tsja, kijk op het draad van de aankooptips. Daarnaast is een Furio natuurlijk een echte budget 16v waar niet om z’n comfort mee gereden is. 180d km betekent onherroepelijk aandrijfas(-sen) binnenkort tenzij reeds vervangen, denk dat distri bij 160d km vervangen zal zijn, koppeling bij zo’n wannabe-16v lijkt mij ook een aandachtspunt,check die dingen. Buiten de aankooptips om lijkt het mij dus erg verstandig een uitvoerige proefrit te maken en op de algemene en deze ZX specifieke dingen goed te letten. Persoonlijk vind ik de prijs wat aan de hoge kant gezien km stand maar bouwjaar maakt weer veel goed. Uitrusting? Geen elektriek en stuurpomp scheelt zeker een paar tientjes.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92