Ben opzoek naar een andere Xantia.
Toch maar een met wat meer luxe zal ik maar zeggen.
Nu heb ik een aantal gevonden en er springt er 1 tussen uit.
Alles zit er op en er aan, maar….. het is een automaat.
‘95 of ‘96 dat weet ik nog niet.
Afgezien dat is de grote vraag nu wel of niet voor een automaat te gaan.
Is dit onderhouds gevoeliger dan een schakel? Hij heeft 190 gelopen (benzine)
En wat zal het verbruik ongeveer op kunnen liggen?
Ik hoor verhalen dat een automaat altijd veel meer zuipt dan een schakel.
Mja.. hijs wel mooi wit
wie maakt mij blij met positieve informatie of waarschuwt mij het niet te doen omdat…...........
C4 Cactus 1.2
Optimistisch schreef:Heb nu ‘n automaat…. heerlijk.
Super relaxed. Doen…................
dat klinkt positief
is er iets waar ik wel op moet letten als het om een automaat gaat?
hoe gaat het overschakelen? merk je het behoorlijk of is het haast niet te merken of is het gelijk aan hand schakelen?
C4 Cactus 1.2
Comfortabel is een citroen altijd
Enig idee wat z’n verbruik zou kunnen zijn? Bezit nu een 93 xantia met 200.000 op de teller.
Zou een automaat 1 op de 11 kunnen halen? het is een 1.8i automaat.
C4 Cactus 1.2
Na negen jaar automaat rijden met mijn BX, weet ik zeker dat nu na vijf jaar schakelen in de Xantia er WEER een automaat gaat komen zodra de Xant plaats gaat maken voor wat anders. Zal wel een Picasso worden denk ik. Overigens, de BX automaat kreeg elk jaar verse olie tussen z.n tandwielen. Misschien heeft dat er ook wel een beetje aan meegeholpen dat ie een kleine 400.000 km goed z.n werk (incl. regelmatig een aanhanger en / of caravan) heeft gedaan.
Ton
Inmiddels toch gekozen voor schakel.
De automaat had iets te veel kleine dingentjes.
Barst in voorruit. Vast gezeten met de kont tussen 2 paaltjes of 2 muurtjes. Trok inmens veel naar links. Had redelijk wat km.
Ventilatie / verwarming werkte niet. Blies niet.
Airco moest hervult worden. etc etc. in combie met de vraag prijs was het niet wat helaas
Uit eindelijk een ‘94 sx e2 gekocht zilver/groen met 140 op de teller.
Trouwens .. wat betekent die SX en E2 Eigenlijk.
Heb zelf maar wat aan de SX geplakt maar denk niet dat dat het juiste is
SX : S pecial X antia
Mischien is E2 iets van Edition 2?
C4 Cactus 1.2
Automaat OK!
Ben een paar maanden overgestapt van BX 16-automaat naar Xantia-18i-automaat.
Tot m’n grote voldoening.
Verbruik is met zo’n 2 liter /100 km gezakt. En soms krijg ik hem zelfs tot 8 L.
Ook het ‘S’-knopje op de automaat is fun.
Citroën-moto: BFG 1300 - 1983
(+ Gillet-Herstal BELGICA - 1955) + Toyota PRIUS Classic - 2001
Momentum schreef:
Trouwens .. wat betekent die SX en E2 Eigenlijk.
Heb zelf maar wat aan de SX geplakt maar denk niet dat dat het juiste is
SX : S pecial X antia
Mischien is E2 iets van Edition 2?
SX geeft het uitrustings niveau aan, je had X en SX geloof ik.
E2 heeft toch iets met het milieu te maken?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik zou voor een hanbak gaan, sowieso met een benzine die geen 200pk heeft..
Je verliest vermogen, en krijgt er een hoger brandstof verbruik voor terug.
Hoewel ik de automaat in de xm als best prettig ervaar vind ik het wel storend dat het maar een 4 bak(dus altijd meer toeren dan een 5 bak) en dat je bijv 80 in zijn 2 rijdt ipv 3…
Daarnaast schakeld een automaat juist beter als je hem op zijn staart trapt, in dat geval is het verschil tussen Vmotor en Vbak groter en kan de automaat dat makkelijker geleidelijk gelijk maken(net als bij een handbak de koppeling gelijk op laten komen)
Ten slotte geef je bij een benzine ook gas bij het overschakelen om schokken te voorkomen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
M&M schreef:En ik vind 3000 toeren @ 150 km p/u prima
Dat ga ik niet redden met m’n handbak!
mja, ik vind 3500 met 120 anders wel storend in een diesel…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Juist, die van mij draait ongeveer 2400 toeren bij 120 en ik heb ook maar een 4-bak automaat
Heerlijk rustig hoor zo’n automaat, ik wil niets anders meer. Schakelt prima, geen last van je knie als je in een file staat. Cruise control instellen op de snelheid en zodra je een andere weg opdraait, even wachten tot je iets boven de 30 rijdt, cruise control aan en de automaat doet de rest….
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Helaas hebben we het hier over een Xantia, die hebben volgens mij op de V6 na allemaal een ZF4hp18 bak toch?
Dat is iets ouder dan die van een C5
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
In dat geval heb ik niets gezegd…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb me laatst nog verbaast over het comfort van automaat. Lekker onthaasten. Ik hoef niet meer de snelste te zijn bij de stoplichten, niet meer in die bak roeren, nee doe mij maar automaat. Ik kan het iedereen aanraden om te doen.
Het verbruik valt me ook erg mee rond de 1 op 11 is echt makkelijk haalbaar. En dan rij ik zeker niet truttig. Want als je 140/150 rijdt in een Xantia ben pas echt aan het relaxen
Gewoon doen mocht je nog twijvelen