Beste specialisten,
Ik heb een ID uit 68 met een oude gasinstallatie (ong 20jaar denk ik )met een stelschroef bovenop.
Mijn vraag is kun je de gasinstallatie zelf afstellen of moet daar een Co2 meter aan te pas komen. De auto heeft een tijdje slecht gelopen,( bleek o.a. lekke koppakking en vast zittende vervroeger te zijn) en dan probeer je het een enander, daardoor is de afstelling volgens mij minder geworden want hij rijd minder kilometers op een volle gastank.
De onsteking is nu electronisch .
Weet een van jullie of je daar zelf ook iets aan kunt doen of waar je iets meer kunt lezen over de afstelmogelijkheden ( stelschroef verdamper, stelschroef in de slang naar de carbarateur ) e.d.
Bij het draaien aan de stelschroef op de verdamper hoor ik het toerental veranderen, maar of dit door mengeselverandeing of gashoeveelheid komt weet ik dus niet.
Alvast bedankt !!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even er vanuitgaande dat de schroef op je verdamper je stationair regelt:
Hiermee bepaal je de hoeveelheid gas die mee gezogen wordt ergo: je mensel.
Die in de slang bepaalt de hoeveelheid gas boven stationair. Ook creeer je hiermee een plafond voor volgas! op een gegevenmoment krijg je zo’n arm mengsel dat de auto niet harder meer gaat.
1) zorg dat de auto PERFECT op benzine loopt.
2) zet nu je auto netjes stationiar op lpg, eventueel met een CO2 meter.
3) regel je slangschroef terug tot je je kruissnelheid en optrekken acceptabel vind ( lees zuinig genoeg)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de snelle en goede tips
‘k ga er mee aan de slag
Vr groet Martin
Ik heb een CO2 meter tot mijn beschikking. Kan iemand mij vertellen op welke waarde ze moet worden afgeregeld?.
We hebben haar nu stationair op 2.0 afgesteld, maar deze waarde veranderde weer, lees; ging omhoog, nadat ik de stelschroef op de slang volgens de methode van Wupke had ingedraaid (2500rpm->indraaien tot punt dat de toeren zakken en dan 1/8 terug). Nu ligt de CO2 waarde rond de 3.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CO2 of CO?
CO waarde meten ze bij de keuring en kan bij LPG heel laag zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oops het was een CO meter. Mijn ID komt uit 71 en is laatst bij de APK idd niet getest op uitstoot.
Omdat ik al een tijdje bezig ben om de hakkel uit de wagen te krijgen als ze op gas loopt, dacht ik het eens met zo’n meter te proberen omdat ik dat hier her en der ben tegen gekomen. Maargoed apparatuur is leuk, maar je moet ook weten hoe je er mee om moet gaan.
In eerste instantie heb ik het gisteravond nog eens volgens de methode die Wupke beschreven heeft gedaan en daarna liep ze vrijwel zo goed als vlekkeloos; ze pakte het gas meteen op en geen hakkels, enkel in scherpe bochten was er een kleine stotter (dat schijnt het membraam in de verdamper te kunnen veroorzaken). Het ging echter mis toen ik dacht nog een beetje te kunnen finetunen. Daarna was het weer rubbish, zelfs in dezelfde stand als toen het goed ging…
Uiteindelijk is het met behulp van de CO meter wel een stukje beter geworden dan het was, maar tof is het nog lang niet. Het verbruik is iig wel flink gereduceerd, want ze stond mijlen te rijk afgesteld.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat voor verbruik haal je nu? Ik haal zelf op LPG 1 op 8 op de snelweg.
Ik weet het nog niet precies, maar het verbruik is sowieso gehalveerd. Was ± 1 op 3 Morgen ga ik met het snoekie er een paar dagen tussenuit en zal waarschijnlijk zo’n 1200 tot 1500km rijden, dus dan zal ik zien.
Zometeen als het droog is iig nog ff aanmodderen met de afstelling, kijken of ik het nog iets beter kan krijgen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ah ok Ik hoopte dat je nu 1 op 12 haalde of zo Ik denk dat 1 op 8 normaal is op LPG.
Dat zou wel leuk zijn, maar dat haalt ze op benzine niet eens
Net nog een beetje zitten afstellen en ik heb uiteindelijk zo’n 25 min rondgereden zonder hakkel! De motor liep prachtig rond, ze pakte het gas direct op, geen gezeik meer uit de uitlaat en geen zichtbare rook, kortom super!! Behalve dan, dat het gehakkel na 25 min weer terug kwam….
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn DSuper5 doet 1 op 7,5 bij normaal stads gebruik. Op de vakanties zo’n 1 op 8 a 1 op 8,5….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal morgen eens checken of ze dat haalt.
Animal triste post coitum
Op gas doet ze 1 op 8,6 (lauter autobahn) en benzine 1 op 9 (deels snelweg en deels niet).
Ik denk trouwens dat ik wel een beetje uitgesteld ben met het gas vooralsnog. De wagen heeft nu power, pakt het gas meteen op, reutelt niet en is nog redelijk zuinig ook. Volgens mij moeten we het probleem nu eerst weer eens bij de ontsteking zoeken.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mooie verbruiken!
Mijn ‘74 DSuper (vierbakkie) doet op gas gemiddeld 1 op 7,afhankelijk van het gebruik (snelweg/stad).
Ik heb me bij de laatste APK laten vertellen dat de verdamper waarschijnlijk de volgende APK niet meer haalt: teveel lekkage.
Dus dat komt het verbruik ook niet ten goede…
Op benzine rij ik niet veel,behalve de afgelopen twee weken in de Ardennen door de slechte verkrijgbaarheid van LPG in België.
Bovendien loopt ze op benzine iets koeler,dat is in de bergen wel aangenamer…
Al met al kwam ik op een benzineverbruik van nét 1 op 9,dus dat vind ik niet slecht (voor in de bergen).
Overigens is de gasinstallatie van OMVL (italiaans) en uit ‘95.
Een vijfbak scheelt ongeveer 500 toeren,dus zal ook wel wat in verbruik schelen.
Volgens een plaatsgenoot haalt hij met een Super5 1 op 12,al vind ik dat een beetje ongeloofwaardig…
‘Spirit of avant-garde’
Misschien is 1 op 12 wel een beetje overdreven idd, maar volgens mij moet een Dsuper met 5bak op benzine toch wel 1 op 11 kunnen halen met enkel snelwegkms. Helemaal als ie 1 op 8,6 op LPG haalt. Dat zal ik binnenkort eens testen.
Waar uit zich die lekkage van de verdamper verder nog in, behalve in een iets hoger verbruik?
Animal triste post coitum