Ik hou het verhaal kort, want ben behoorlijk pissig en kan me wel voor m’n kop slaan hoe dom ik ben geweest:
Zaterdagavond laat uit m’n werk gekomen, gister laat wakker geworden (lees 16.00 uur ‘s middags). Gevolg: vannacht niet kunnen slapen en dan maar weer ff een rondje rijden met de Bix. Doe ik wel vaker, en aangezien ik op 3 km van de Belgische grens woon, duik ik voor ritjes meestal België in. Nu had ik ff zin om naar Frankrijk te gaan.
Goed, het traject zag er als volgt uit: Breda - Antwerpen - Brugge - Duinkerken - Calais -Lille - Brussel - Antwerpen - Breda.
Tot aan Calais ging het goed, maar vlak voor Lille hoorde ik vreemde hobbels: LEKKE BAND!!!
Op zich geen probleem, ware het niet dat die rechter achterband net nieuw was, en IK WAS M’N KRIK VERGETEN!!!
Dat was om 6 uur vanochtend. ANWB gebeld, die kon me niet helpen. Gelukkig heb ik wel een Reis en Kredietbrief, dus met de praatpaal een bergingsbedrijf gebeld. Uurtje gewacht in de vrieskou en naar de garage toe. Band geplakt en € 150 betaald met bonnen van de Reis en Kredietbrief, over enkele weken komt de acceptgiro.
Duur geintje dat gewoon voorkomen had kunnen worden als ik m’n krik niet was vergeten…. ops: ops: ops:
Dit zag er zo uit:
Dit is Calais:
En hier ben ik er net achter gekomen dat er echt geen krik meer in de auto ligt…
Zo, nu ga ik maar eens slapen…
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Naja ik heb op die franse fora gezien dat jij heel goed frans spreekt dus dat moet toch een makkie geweest zijn
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ben ik blij met dit verhaal zeg. Ik dacht dat ik de enige maf was die als ie niet slapen kan (meestal zelfde reden als die van jou, laat thuis, lang slapen) tourritjes maakt zo in de trant van…“waar zou die weg uitkomen? Ach Frankrijk, leuk.”
Ik vraag me alleen af, zit je dan ook zonder muziek in de auto en luister je naar het geluid van de moter, de banden en de wind ? Ik vaker wel dan niet.
Voor wat betreft de inhoud van je avontuur, pech € 150 lichter maar een ervaring rijker en je vergeet nooit meer de krik (zul je zien laat ie volgende keer z`n reservewiel thuis ).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
t(h)ijs schreef:Naja ik heb op die franse fora gezien dat jij heel goed frans spreekt dus dat moet toch een makkie geweest zijn
Eh, zit je ook op die fora dan??
Maar ik heb inderdaad meerdere malen in Frankrijk gewoond, dus dat was geen probleem, maar het verzacht de pijn helaas niet
JustShootMe schreef:Ben ik blij met dit verhaal zeg. Ik dacht dat ik de enige maf was die als ie niet slapen kan (meestal zelfde reden als die van jou, laat thuis, lang slapen) tourritjes maakt zo in de trant van…“waar zou die weg uitkomen? Ach Frankrijk, leuk.”
Insgelijks, leuk om te lezen dat ik dus ook niet de enige debiel ben die dit soort dingen doet…
JustShootMe schreef:Ik vraag me alleen af, zit je dan ook zonder muziek in de auto en luister je naar het geluid van de moter, de banden en de wind ? Ik vaker wel dan niet.
Nee, ik heb een flinke stereo in m’n Bixie, en ik kan op een donkere (regenachtige) snelweg in België of Frankrijk heerlijk tot mezelf komen met de radio voluit. Ik weet wel hoe een BX klinkt
Gelukkig voelde ik aan de manier waarop de BX hobbelde dat ik een lekke band had. Echter geen idee hoe lang ik hiermee heb gereden (ik reed constant plankgas trouwens, en dat is dus 140 km/h met een BX 14 met 4 versnellingen…)
Bij stilstand trouwens wel erg veel rook bij het rechter achterwiel (en daar zit dus ook de vulopening voor de gastank!!! )
JustShootMe schreef:Voor wat betreft de inhoud van je avontuur, pech € 150 lichter maar een ervaring rijker en je vergeet nooit meer de krik
Sja, ik kan er helaas niet om lachen, om mijn avontuurtje van vandaag. Ben een arme student die juist goedkoper wilde rijden in een BX14 op gas, maar zo lukt dat natuurlijk niet
JustShootMe schreef:(zul je zien laat ie volgende keer z`n reservewiel thuis ).
Ik heb er wel van geleerd, krik zal altijd in m’n Bixje gaan liggen en dat reservewiel blijft lekker onder de Bix hangen.
Trouwens in Antwerpen nog een “wannabe-BX” gefotografeerd:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
bx19gt schreef:Eh, zit je ook op die fora dan??
Maar ik heb inderdaad meerdere malen in Frankrijk gewoond, dus dat was geen probleem, maar het verzacht de pijn helaas niet
Ik googlede op BX digit en GT en toevallig kwam ik op een franstalig forum waar je GT in de verkoop ging
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Even een vraagje hoor… maar ehhh…..kon je niet wat bakstenen oid voor onder je krikpunt vinden?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Even een vraagje hoor… maar ehhh…..kon je niet wat bakstenen oid voor onder je krikpunt vinden?
Op de plek waar ik langs de snelweg stond was niks te vinden, helemaal niks. Stel dat ik iets onder de dorpel had kunnen leggen (misschien m’n gereedschapskistje), hoe had ik dan het wiel van onder de wielkast gekregen en het reservewiel er weer op gekregen : :
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gewoon nog een keer doen. Heb je meer dan een blokje nodig natuurlijk, maar. Wagen hoogste stand, volbouwen onder krikpunt, laagste stand, wiel van grond, volbouwen onder wiel. Hoogste stand, verderbouwen onder krikpunt, rijstand, wiel verwissellen. Alleen als er echt niets ligt houdt het op… ja wat zou je kunnen doen? Taxi bellen en vragen op 20 bakstenen mee te nemen. Met een budget van 150 euro moet er wat te regelen zijn nietwaar? .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Gewoon nog een keer doen. Heb je meer dan een blokje nodig natuurlijk, maar. Wagen hoogste stand, volbouwen onder krikpunt, laagste stand, wiel van grond, volbouwen onder wiel. Hoogste stand, verderbouwen onder krikpunt, rijstand, wiel verwissellen. Alleen als er echt niets ligt houdt het op… ja wat zou je kunnen doen? Taxi bellen en vragen op 20 bakstenen mee te nemen. Met een budget van 150 euro moet er wat te regelen zijn nietwaar? .
Sja, dat is dan inderdaad wel een manier om het op te lossen. Maar naast de snelweg waren alleen maar akkers, verder niks.
Toen ik stond te wachten op de bergingsdienst stopte er een politieauto om te vragen wat er aan de hand was. Wellicht had ik van hen een krik kunnen lenen… Stom, maar achteraf praten is makkelijk. Had ik daar toen maar aangedacht!!
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar je zal de volgende keer idd waarschijnlijk je krik bij je hebben - dat vergeet je niet gauw meer. Nu ik er aan denk moet ik nodig de staat van mijn reservewielen weer eens controleren.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Overigens, maar dat zal wel aan mij liggen, zat bij mijn bixen altijd de krik in het reservewiel geklemt. Was dat de standaard manier of niet?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Overigens, maar dat zal wel aan mij liggen, zat bij mijn bixen altijd de krik in het reservewiel geklemt. Was dat de standaard manier of niet?
Ja, dat was inderdaad standaard!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij mijn beide XM’s zat het frame waar het reservewiel in zit, vastgeroest en niet los te krijgen. Lang leve de lekkende kofferbak, die krijg je standaard bij elke XM
Ik ga tzt een andere oplossing verzinnen die niet kan roesten. Eerst de handel ontroesten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe, dat probleem heb ik dan weer niet op mijn XM… krijg ook niet de indruk dat m’n kofferbak lekt. Maar bij de CX deed ie dat wel… hele zeeen water, heb uiteindelijk alle 3 de achterste ruiten overnieuw laten zetten, dus is het droog.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vrienden,
ik wil niet de betweter uithangen maar als je een blok hout of een steen onder je dorpel legt en ja laat de auto zakken kan je het lekke wiel er zo af pakken. leg de steen wel aan de kant van het lekke wiel.
zo doe je dat met de krik ook.
alleen bij de SM moet je bij een achterband een handle over halen in de koffer zo dat de achter veering op druk blijft. ander krijg je het wiel NIET uit de wielkast…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Hehe….van dat soort nachtelijke ritten hebben wij vroeger ook heel wat gemaakt. Zeker toen mijn broer net zijn rijbewijs had.
Een keer gingen we naar Amsterdam, toen had hij net zijn eerste auto…een Renaultje 9. Ikke zo “zullen we eens over de afsluitdijk rijden” . Dus toen zaten we in Friesland. Ach…naar Groningen was ook wel leuk. Mijn broer: “Ben je wel eens in Hamburg geweest” ? Ook een mooie stad (om 5 uur ‘s ochtends). Hey…..we kunnen ook naar Denemarken rijden. Kortom…..na exact 24 uur kwamen we weer thuis.
Andere keer reden we naar Maastricht om wat weg te brengen voor mijn vader. Bij een tankstation kwamen we een Rotterdamer en een Ier tegen die onderweg naar Portugal aan het liften waren. M’n broer had toen zijn Renault Megane Coupe….dus die twee op de achterbank en naar Parijs gereden. Nog nooit geweest….maar we hebben we ‘s avonds laat de Eifeltoren beklommen (niet met de lift).
Een andere leuke tocht was toen ik net een dag mijn Ford Scorpio had. We waren op bezoek bij een klant in Tilburg die net terug was uit Berlijn. “Dat rij je al in 7 uur vanaf hier”...wij zo van….” ja…met dat Starletje van jou ja”. Kortom….4,5 uur later zaten we in Berlijn…op 1 volle tank!
De laatste keer hadden we wel wat gepland. Alleen ontbrak het ons aan een goeie auto. Ik had toen nog een Lancia Dedra die van ellende uit elkaar viel. Slechts een aantal uur voor vertrek vond ik bij een handelaar in Rosmalen een oude Mazda 626 Coupe…en ik kreeg nog geld terug voor mijn Lancia!!! Eindbestemming….Tjechie….Teknival! In Praag hebben we nog 3 vrienden opgehaald die daar naar toe waren gelopen (vanuit Eindhoven!). Maar…je weet niet waar het feest gehouden wordt. Het enige wat je moet doen is midden in de nacht het aantal mensen in andere brakken volgen naar de plek van het feest. Dat was dus een oude legerbasis midden in de bossen. Na 4 dagen maakte uiteindelijk de politie met heel veel machtsvertoon een eind aan het feest. Kwamen we thuis….spullen uitgeladen en op het moment dat we naar bed wilde gaan…...knal. Was een of andere dude bezig mijn radio te jatten. Gelukkig warten we er nog net op tijd bij. Maar de ruit was stuk. Dat heeft me nog flink wat geld gekost. Toch nog een dure vakantie
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart