2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Tikkende hydraulische klepstoters 1.6i 16v TU-motor
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 04:01 PM
  [ # 16 ]

Waar moet ik dan verder informeren? De dealer geeft eigenlijk niet thuis. Ik sta open voor alles behalve vervanging van de stoters op eigen kosten. Wink
Daarnaast weet ik uit ervaring dat Wynn’s erg goed is in chemisch reinigen van o.a. dieselverstuivers, dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Groeten,
Jan

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2006 04:35 PM
  [ # 17 ]
Chinco schreef:

Bij mij hebben ze er Protec Engine Flush in gemikt, de laatste keer. Helpt geen bal, tot nu toe. Het schijnt dat je er helemaal niet mee mag blijven rijden. . .
Ik overweeg sterk om heel dunne synthetische olie te gaan gebruiken, al dan niet aangevult met Wynn’s spullies. Iemand een idee of dit helpt? In de C4/C5 wordt ook erg dunne olie gebruikt toch? En volgens mij hoor je die niet meer klepperen.
Met de dieselverstuiverreiniger van Wynn’s heb ik erg goede ervaringen, dus ik zal in ieder geval even wat busjes van die zooi halen. Wink

Groeten,
Jan

gewoon doen Wink die zooi hebben ze niet uitgevonden/ontwikkeld om je moter in de soep te laten lopen. voor mij is het eerder zoiets als: wat baat niet dat schaad ook niet…..

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 06:07 PM
  [ # 18 ]

Ik heb een busje gekocht. Ik twijfel eigenlijk of ik eerst 0w30 erop zal gooien en dan dit busje erbij in of andersom. Tips?
En zou het goed gaan protec en wynn’s bij elkaar in of moet ik zowiezo wachten tot na de oliewissel?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 03 augustus 2006 06:21 PM
  [ # 19 ]
Chinco schreef:

Tips?
Groeten,
Jan

Mijn tip…? Niets aan doen en niet aan ergeren. Gewoon goeie olie erin, geen LIDL of ALDI, maar een merkolie 5w40. Het tikken kan geen kwaad, en als je er nu veel aan gaat doen en het blijft zo heb je straks helemaal de pé in. Hydraulische klepstoters kúnnen nu eenmaal wat tikken ja…

Gr Martijn

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2006 12:37 AM
  [ # 20 ]

tikken in het begin kan geen kwaad.
als het blijft tikken klopt het niet.

gewoon de voorgeschreven olie met eventueel eens een bussie…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 04 augustus 2006 12:50 AM
  [ # 21 ]
Martijn de Ruijter schreef:
Chinco schreef:

Tips?
Groeten,
Jan

Mijn tip…? Niets aan doen en niet aan ergeren. Gewoon goeie olie erin, geen LIDL of ALDI, maar een merkolie 5w40. Het tikken kan geen kwaad, en als je er nu veel aan gaat doen en het blijft zo heb je straks helemaal de pé in. Hydraulische klepstoters kúnnen nu eenmaal wat tikken ja…

Gr Martijn

Nou, de pé erin heb ik toch al flink. Sad Wink Voor de duidelijkheid: het is niet het normale tikken dat bijvoorbeeld een BX 16 Valve doet. Het is echt nagelen icm inhouden van het vermogen.
Het lijkt trouwens met dit ronduit koude weer direct na het starten minder te zijn waarna het na een minuut oid alsnog begint te tikken. Vreemd…

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 04 augustus 2006 12:52 AM
  [ # 22 ]
Citroenbx schreef:

Geen dunnere olie erin gooien!
Kan meer kwaad dan goed doen(ook zoals hierboven beschreven) én je klepstoters gaan er nog harder van lekken!

Maar is het probleem wel lekken van de klepstoters? Is het geen probleem van kleven van de kleppen of klepgeleiders?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2006 12:52 AM
  [ # 23 ]

als je start is de olie koud en dik dus werken ze zonder tikken
ze warmt iets op en word vloeibaarder en begint dan te lekken

zo simpel is het

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2006 12:53 AM
  [ # 24 ]
Chinco schreef:
Citroenbx schreef:

Geen dunnere olie erin gooien!
Kan meer kwaad dan goed doen(ook zoals hierboven beschreven) én je klepstoters gaan er nog harder van lekken!

Maar is het probleem wel lekken van de klepstoters? Is het geen probleem van kleven van de kleppen of klepgeleiders?

Groeten,
Jan

veertje al een proberen in te duwen Confused:
Ik denk dat je een klep moet vastlassen vooralleer die blijft staan.
als je duidelijk tekkende kleppen hoort zijn het ook meestal de hydro stoters…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 04 augustus 2006 12:57 AM
  [ # 25 ]
Citroenbx schreef:

als je start is de olie koud en dik dus werken ze zonder tikken
ze warmt iets op en word vloeibaarder en begint dan te lekken

zo simpel is het

Als dat het is zou het dus een kwestie zijn van defecte klepstoters. Ofwel, garantie in mijn ogen. Of zie ik dat verkeerd? Iemand een idee of het met nieuwe klepstoters blijvend opgelost zou zijn?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2006 12:59 AM
  [ # 26 ]
Chinco schreef:
Citroenbx schreef:

als je start is de olie koud en dik dus werken ze zonder tikken
ze warmt iets op en word vloeibaarder en begint dan te lekken

zo simpel is het

Als dat het is zou het dus een kwestie zijn van defecte klepstoters. Ofwel, garantie in mijn ogen. Of zie ik dat verkeerd? Iemand een idee of het met nieuwe klepstoters blijvend opgelost zou zijn?

Groeten,
Jan

defect is veel gezegd.
langs de ene kant zeg jij ze tikken->nieuwe
de garage zegt, normale slijtage ->laten zitten

ja, versleten dus…

Als je er nieuwe steekt is het gedaan voor weer 160dkm zeg maar Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 04 augustus 2006 01:06 AM
  [ # 27 ]
Citroenbx schreef:

defect is veel gezegd.
langs de ene kant zeg jij ze tikken->nieuwe
de garage zegt, normale slijtage ->laten zitten

ja, versleten dus…

Als je er nieuwe steekt is het gedaan voor weer 160dkm zeg maar Wink

Nee dus. Er zijn auto’s die het na 30.000 km al hebben, zelfs in het eerste jaar van de garantie. En ook dan wordt er niks aan gedaan!!! Dat vind ik GEEN normale slijtage. En mijn breakje heeft ook nog maar 114 dkm gelopen, hoor!
Ik heb bijvoorbeeld van een BX 16 klepper nog nooit gehoord van tikken zoals deze pruts-TU-tjes…

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Gepost: 04 augustus 2006 01:09 AM
  [ # 28 ]

als het eigen is aan de blokkies kan je er weinig aan doen, zeker kwa garantie…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 augustus 2006 01:30 AM
  [ # 29 ]

Ja zolang het werkt werkt het. Als de snaar van een wasmachine na een jaar begint te janken is dat jammer, want het zal de werking van het toestel niet nadelig beïnvloeden. Ook als de compressor van een koelkast begint te rammelen… Vervelend, maar minder koelen doet ‘ie niet.

De TU-blokken staan over het algemeen bekend al zéér betrouwbaar, zeker de laatste versies zoals in jouw Xsara geleverd. De TU5JP4 is de laatste, uitgeëvolueerde versie (die zal worden vervangen door de ET5 (Prince) motor, uit het samenwerkingsverband tussen PSA en BMW).

Ik heb een vriend van mij in twee jaar zo’n zelfde TU-blokje naar de te%#ing zien rijden - koud planken, met 120 terug in z’n twee zetten, alleen plankgas rijden etc. Zelfs na een ton en twee versnellingsbakken verder liep die motor nog prima. Pas toen ze op 140.000 zonder olie kwam te staan was het echt einde verhaal..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 augustus 2006 01:34 AM
  [ # 30 ]

Je moet alleen wat koppakkingen op voorraad hebben Surprisedops:

 

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook