1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
koelcircuit: olie / water / airco
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 08 maart 2006 11:42 AM

Ik ben vollop bezig met de restauratie van mijn sm en revisie van mijn motor.

Een aantal aanpassingen zullen al gebeuren.
- kleppen, oliepompas, kettingen, pakkingen, enz
- een alternator met ingebouwde regelaar
- elektronische ontsteking

Maar wat doe ik met oliekoeler?
Gebruik ik deze weer (dan uiteraard met nieuwe slangen) of moderniseer ik het oliekoelcircuit? En wat heb ik hier dan voor nodig?

Nog aan te passen zaken?

Welke type van bougie is het best te gebruiken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 maart 2006 08:41 PM
  [ # 1 ]

Je kan de olie koeler vervangen door een warmte wisselaar. Vraag waterman eens of bel WimvdLaan in Abbenes.
Nieuwe oliekoelers zijn te koop bij de franse club incl. leidingen.
Oliekoeler: 190Euro
leidingen weet ik niet…

Ik grbruik bougies van Bosch maar de NGK’s werken ook perfect!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 maart 2006 12:15 PM
  [ # 2 ]

het ombouwen van je SM oliekoeler naar warmte wisselaar stelt opzich niet veel voor.
echter een aantal onderdelen moeten worden aangepast op elkaar, en dat kan Wim van der Laan in Abbenes.
Hij kan je een complete set leveren, en je ook vertellen hoe je dat moet plaatsen.
Dit systeem heeft 2 hele grote voordelen: 1 je bent voorgoed verlost van die slangen en kwetsbare vaak lekkende oliekoeler, 2 je olie warmt sneller op, wat goed is voor de levenduur van je motor, en aan de andere kant is de koelende werking van de warmtewisselaar groter als die van een oliekoeler zoals die origineel gemonteerd wordt.
Ik heb zelf ook zo’n ding in de SM, en ben daar zeer gelukkig mee. Zelf bij het langdurig rijden met 200+ Km/h komt de olietemp niet in het rood!
En geen lelijke slangen die altijd kunnen gaan lekken, en in de weg zitten bij het werken aan je wagen!

Gewoon doen dus, ik denk dat het je nog minder kost als een setje slangen en een nieuwe oliekoeler! Very Happy

Groet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 14 maart 2006 12:25 PM
  [ # 3 ]

Ik zal bij Wim Van Der Laan informeren.
Ik breng er mijn blok binnen enkele weken toch naar toe voor de aanpassingen ivm de hydraulische kettingspanner.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 03 augustus 2006 11:30 AM
  [ # 4 ]

Moet er dan ook een grotere radiator in, of is de koeling met de originele voldoende?

Profiel  
 
georgeskawa
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-07-2006

Gepost: 03 augustus 2006 09:02 PM
  [ # 5 ]

@ waterman ; bedankt voor de waardevolle info over van der Laan, maar zo’n warmtewisselaar heb ik er nog niet op maar toch kan ook mijn SM lange tijd +200 rijden zonder dat de olietemp in ‘t rood gaat, de enige reden dat ik de aanpassing wil doen is dat er op mijn SM nog steeds (ik weet ‘t, ikbengek) de originele olieslangen en oliekoeler inzit.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 04 augustus 2006 12:56 AM
  [ # 6 ]
georgeskawa schreef:

@ waterman ; bedankt voor de waardevolle info over van der Laan, maar zo’n warmtewisselaar heb ik er nog niet op maar toch kan ook mijn SM lange tijd +200 rijden zonder dat de olietemp in ‘t rood gaat, de enige reden dat ik de aanpassing wil doen is dat er op mijn SM nog steeds (ik weet ‘t, ikbengek) de originele olieslangen en oliekoeler inzit.

bij mij ook die lelijke oude stoffige slangen,die ieder moment kunnen springen en tevens de oliekoeler!! er moet maar een bout of een steen in vliegen en lap ge hebt prijs!!
dus kijk maar eens in de draad *de sm van blooper1963* daar ga je de foto’s zien van wat ik ga plaatsen!! Twisted Evil

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 augustus 2006 01:20 AM
  [ # 7 ]
blooper1963 schreef:
georgeskawa schreef:

@ waterman ; bedankt voor de waardevolle info over van der Laan, maar zo’n warmtewisselaar heb ik er nog niet op maar toch kan ook mijn SM lange tijd +200 rijden zonder dat de olietemp in ‘t rood gaat, de enige reden dat ik de aanpassing wil doen is dat er op mijn SM nog steeds (ik weet ‘t, ikbengek) de originele olieslangen en oliekoeler inzit.

bij mij ook die lelijke oude stoffige slangen,die ieder moment kunnen springen en tevens de oliekoeler!! er moet maar een bout of een steen in vliegen en lap ge hebt prijs!!
dus kijk maar eens in de draad *de sm van blooper1963* daar ga je de foto’s zien van wat ik ga plaatsen!! Twisted Evil

Ik heb het meegemaakt toen ik mijn motor eens wou starten nadat ik de SM gekocht had. Had het niet gezien dat de leiding doorgeschuurd was tegen de keienbak. Resultaat was dat in een zeer korte tijd de garagevloer volledig onder de olie zat. Gelukkig op tijd opgemerkt en geen schade aan de motor.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 04 augustus 2006 12:50 PM
  [ # 8 ]

@ Bogaard77 en Waterman 771

Rijden jullie rond met een originele 2-rijen radiator of een aangepaste versie?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 augustus 2006 12:53 PM
  [ # 9 ]

Ik heb geen idee. Ik heb wel de originele fans dus waarschijnlijk een twee rijen. Ik dacht dat waterman een gemodificeerde radiator had waardoor de fans een stukje naar achter moeten…

Mijne koelt btw prima ondanks de olie-warmte wisselaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 augustus 2006 04:42 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Ik heb geen idee. Ik heb wel de originele fans dus waarschijnlijk een twee rijen. Ik dacht dat waterman een gemodificeerde radiator had waardoor de fans een stukje naar achter moeten…

Mijne koelt btw prima ondanks de olie-warmte wisselaar!

Ik heb een verbeterde 3 rijen radiateur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 augustus 2006 09:58 PM
  [ # 11 ]

Ik heb mijn radiator ook laten voorzien van een drie-rijen net .

Scheelde maar 25 € in prijs met een nieuw twee rijen net .

Maar het aller belangrijkste zijn degelijke ventilators ; heb een extra race ventilator voor mijn radiator geplaats , rechtstreeks op de batterij , dus blijft nadraaien en verluchten .

Denk dat de originele er gewoon uit kunnen ; deze voel je nog bijna niet als ze draaien .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 05 augustus 2006 01:42 AM
  [ # 12 ]

Wat is nu weer een “verbeterde 3 rijen radiateur”? Wil 1 van beiden me dat in een paar woorden uitleggen? En vooral: waar koop je zoiets. En ook ben ik erg nieuwsgierig naar de betere ventilatoren. Zelf vroeg ik mij af of de 2 trapsschakeling als bij een CX niet een verbetering zou zijn.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2006 02:03 AM
  [ # 13 ]
PBuijsman schreef:

Wat is nu weer een “verbeterde 3 rijen radiateur”? Wil 1 van beiden me dat in een paar woorden uitleggen? En vooral: waar koop je zoiets. En ook ben ik erg nieuwsgierig naar de betere ventilatoren. Zelf vroeg ik mij af of de 2 trapsschakeling als bij een CX niet een verbetering zou zijn.

haalt niks uit!! heb ik op een frans forum gevonden.
Het heeft als resultaat: dus die fransman die het heeft, dus een drie rijen radiator met ook aangepaste fan’s en een 2 snelheden module 6v en 2de 12 v!! maar hij wist mij te zeggen dat dit nutteloos is ,want zelfs met dit erg warme weer wat men nu gehad heeft,draaien ze enkel en alleen op laagste snelheid!! hij kan dit chekken door in het dachboard geplaatste ledjes!! Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2006 02:08 AM
  [ # 14 ]

@ Walter
ik ga eerst eens proberen,na ik de olie wisselaar geplaatst heb,er enkel nieuwe fan’s op te plaatsen!! zoals je al gemerkt hebt, koelt mij n SM nog degelijk met de 2 rijen radiator en de zwaardere injectiemodel fan’s.
dus eens goed mijn net reinigen met coilcleaner van op mijn werk en dan 2 R- power’s der op!! heb je al tijd gehad om er eens binnen te springen bij R-power?? ik had graag geweten welke diameter van fan’s er het best overeenkomt met de huidige geplaatste!! Wink

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 augustus 2006 02:14 AM
  [ # 15 ]

Staat gepland voor maandag

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook