Olie lekken aan benzinepomp
kat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 31 juli 2006 11:59 PM

Hallo,

Onze BX lekt zeer veel olie de laatste tijd. Zoveel dat één bougie in het nat kwam te staan en we één cilinder moesten missen. Met de boel op te kuisen was dat probleem wel opgelost, maar de olie lekt natuurlijk nog steeds, zodat we zonder komen te staan. Bij het nakijken, leek de olie van ergens rond de benzinepomp te komen.
Dus hebben we de benzinepomp gedemonteerd, maar daar is niets aan te zien.
Zou het kunnen dat de pomp binnenin stuk is, zodat ze olie verliest langs de gaatjes waar ze lucht aanzuigt? We kunnen eigenlijk niet veel meer bedenken.
Anders een nieuwe pomp natuurlijk en dan is ons probleem opgelost.
Heeft iemand al olielekkage gehad door de benzinepomp, of moeten we het toch elders zoeken?

Alvast bedankt

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 01 augustus 2006 12:04 AM
  [ # 1 ]

volgens mij zit de benzinepomp altijd vlak achter de tank.

Misschien is het handig om te melden om wat voor motortype het gaat dan heb je meer kans dat ze het weten

Profiel  

kat
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 augustus 2006 12:16 AM
  [ # 2 ]

Benzinepomp zit rechts naast de ontsteking (toch vrij zeker ... -?)
En we hebben een BX 1600 TRS…...

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 augustus 2006 02:20 AM
  [ # 3 ]
kat schreef:

Benzinepomp zit rechts naast de ontsteking (toch vrij zeker ... Confused)
En we hebben een BX 1600 TRS…...

Heb je niet gewoon een lekke klepdekselpakking dan?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Erik Hannewijk
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140

Gepost: 01 augustus 2006 10:33 AM
  [ # 4 ]

Carb versies hebben idd daar een klein pompje zitten. Weet je zeker dat het geen benzine is??! Dat heb ik daar wel eens meegemaakt. Door ouderdom was de pakking erin op en lekte die benzine.
Anders mischien het pakkinkje onderop het pompje waar die mee op de kop zit of idd de kleppendekselpakking.
Komt het uit het pompje zelf of eronder?

mzzls
Erik Hannewijk

Profiel  

kat
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 augustus 2006 11:30 AM
  [ # 5 ]

Hey,

Nee, het is zeker geen benzine. Ons oliepeil zakt echt goed en overal waar we parkeren zijn er olievlekken.
We heben alles erond eens goed afgekuisd, en het lijkt vanonder het pompje te komen. Natuurlijk weten we niet zeker of het uit het pompje komt of niet?
We hadden het pompje wel terug wat aangeschroefd op de kop, maar het lijkt ons of er daar niet zoveel olie kan uitlekken. Het lijkt echt of er olie uitgespoten wordt. Kan het zijn dat de pakking in de pomp stuk is en dat ze olie opzuigt en deze dan uitspuit langs de verluchtingsgaatjes? Stopt natuurlijk als je niet meer rijdt, maar als dat dan van je motorblok drupt….?

Ik hoop dat het het pompje zelf is. We hebben een nieuw pompje besteld en het zouden anders toch stomme kosten zijn.

Profiel  

Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 01 augustus 2006 11:56 AM
  [ # 6 ]

Zijn alle olie ontluchtingsslangen goed schoon,dit geeft een druk op de olie,waardoor het uit de ontluchting van de pomp kan lekken.Meestal zitten deze slangen vol met sludge,net als die pannenspons in de vuldop.

Profiel  

kat
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 augustus 2006 12:07 PM
  [ # 7 ]

Heb ik me inderdaad net ook afgevraagd. ... Pff, misschien toch een pomp voor niets besteld…
Dit zouden we inderdaad eens moeten controleren. Aan onze vuldop hebben we inderdaad drek, hoewel het nu al een tijdje geleden is. Het is een wagen die voor ons weinig gereden heeft. Wij rijden er wel tamelijk veel mee, en ik heb de indruk dat die mayo toch vermindert. Elke keer afgekuist.
Maar ja, in de ontluchtingsslangen… Nu die gaatjes van de pomp zitten echt vol olie… maar dan ligt het misschien aan de druk op de olie… Dat zou inderdaad wel kunnen.
Wij dachten dat het membraan binnenin die pomp misschien stuk was, waardoor ze olie optrekt. Maar benzinelekken zijn er echt niet. We hebben de compressor eens op de pomp gezet en daar ontsnapt geen lucht
Aé, we zullen wel zien. Dan hebben we toch een nieuwe pomp… wordt hij weer iets meer waard )

Profiel  

kat
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 augustus 2006 06:27 PM
  [ # 8 ]

Hoi,
We hebben de bestelling toch nog kunnen annuleren.
Dus de ontluchtingslangen goed nagekeken niets te zien. Alles is vrij.
We hebben de oude pomp terug gemonteerd, en er een klein vodje rond gebonden om te zien waar de olie juist uitkomt. Verder bovenaan eens goed afgekuist. Natuurlijk is er nu al een paar dagen niets te zien.
Binnenkort eens kijken of hij nog zoveel olie verliest.
Nog iemand een idee waar de olie zou kunnen lekken. De benzinepomp hing goed vol, zelf de kleine ontluchtingsgaatjes, en het kleppendeksel hing ook goed vol, zodat de bougie kort bij de pomp ook onderliep.
Aan de pakking van het kleppendeksel heb ik nog geen spectaculair lek gezien, en dan zou het niet tot aan de pomp vol hangen, vermoed ik.

Profiel  

Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 06 augustus 2006 07:27 PM
  [ # 9 ]

Het is bij deze type echt meestal de ontluchtingslangen die naar beneden
naar het carter aan de voorkant van de motor lopen en daar de meeste wind vangen en daardoor dicht gaan zitten met sludge.De oplossing hiervoor is elk jaar de slangen eraf en een doekje er door trekken
en het metalen sponsje in de dop goed reinigen,er zit een spijkertje in en
na verwijdering is hij helemaal af te rollen en schoon te wassen
Zelfs de klepdekselpakking kan hierdoor er tussenuit ploffen

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook