Ik heb sinds mei een 2cv6 Special S6 en heb altijd 98 mlv getankt. Maar nu lees ik hier en daar dat daar ook ongelood ik kan (of moet??). In hoeverre klopt dit? En kan het ook kwaad dat ik wel al een paar keer mlv hebt getankt
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: MLV in een S6?
Kan helemaal geen kwaad. Je kunt gewoon ongelode benzine (Super 98) tanken bij alle 602 cc 2cv-motoren. Loodvervanger en ook lood (niet meer verkrijgbaar in de Europese Unie) mag ook, er zit geen katalysator onder.
Omdat er ‘S6’ op je kenteken staat, is het de moeite waard om eens naar het typeplaatje op je motorblok te kijken. Als daar namelijk A06/664 op staat, mag je zelfs op euro 95 rijden. Alle overige blokken moeten op Super 98 (ongelood).
Ok gelukkig! Nou ja anders had ik het waarschijnlijk ook al lang gemerkt, maar toch bedankt . Maar maakt het dan helemaal niks uit? Op de prijs per liter na dan…
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Voor de 602 cc motoren maakt gelood of ongelood niks uit inderdaad.
Het octaangetal maakt echter wel uit! De meeste 2cv-motoren moeten op een wat hoger octaangetal rijden, omdat er anders zelfdetonatie optreedt in de verbrandingskamers. Alles hoger dan 95 is goed (in Nederland 98 dus).
Alleen het A06/664 blok mag op een wat lager octaangetal (95 en misschien nog wel lager), omdat ze daar de compressie van verlaagd hebben. Die motor heeft dan ook wat PK’s minder.
Een te hoog octaangetal is nooit verkeerd, te laag wel!
Ik heb geen S6 en kieper er ook altijd loodvervanger in, naast de euro 98 uiteraard.
Ook ben ik vies van V-power en haar vriendjes…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
voge schreef:Ik heb geen S6 en kieper er ook altijd loodvervanger in, naast de euro 98 uiteraard.
Ook ben ik vies van V-power en haar vriendjes…
Loodvervangen is overbodig, de 602 cc blokjes kunnen prima tegen ongelood.
Euro98 bestaat niet. Je bedoelt Super98?
V-power heeft een octaangetal van 97. Dat is prima voor onze blokjes! Ik rijd er zelf veel zuiniger op.
Handjes schreef:
Euro98 bestaat niet. Je bedoelt Super98?
Nee, ik bedoel Euro98 of Super plus…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
voge schreef:Handjes schreef:
Euro98 bestaat niet. Je bedoelt Super98?
Nee, ik bedoel Euro98 of Super plus…
Zou je een foto kunnen maken bij de pomp? Nog nooit euro98 gezien namelijk.
pff
over het sexueel vergrijpen aan een mier gesproken…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Tom Duckpower schreef:pff
over het sexueel vergrijpen aan een mier gesproken…
Ja, maak daar eens een foto van ! Welkom op het web 2.0 (word je een dagje ouder?): iedereen heeft toch een mobiel met fototoestel tegenwoordig? Euro98 is een rariteit blijkbaar, en een foto is zo gemaakt.
als ik het over euro98 heb, weet zelfs een foetus waar ik het over heb….
sorry hoor…
wat een mierengeneuks..
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
DUH! Het gaat er niet om dat ik niet weet waar het over gaat. Het gaat er om dat ik nog nooit euro98 op een pomp heb zien staan. Effe lezen dus aub.
Wat is een weblog zonder foto’s trouwens?!
lekker belangrijk
doet het er toe of het er bij de pomp bij staat dan?
gewoon het eerste de beste groene handvat pakken bij de pomp en in je vulpijp hangen..
95 doet een eend het geweldig op namelijk..
Volgens mij is de discussie euro98/super98 al eens gevoerd. Ga die maar eens lezen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Handjes schreef:Voor de 602 cc motoren maakt gelood of ongelood niks uit inderdaad.
Alleen het A06/664 blok mag op een wat lager octaangetal (95 en misschien nog wel lager), omdat ze daar de compressie van verlaagd hebben. Die motor heeft dan ook wat PK’s minder.
.
Ik heb een 2CV met A06/664 motor en volgens het originele Duitse instructieboekje moet er minimaal RON91 getankt worden. De compressieverhouding is van 8,5 verlaagd naar 7,9.
Het aangehaalde vermogensverlies van “wat PK’s” beperkt zich slechts tot 1 enkele pk. 28 DIN-pk tegen 29 DIN-pk voor de A06/635.
Vanwege de lagere compressie-verhouding is het rendement van de motor lager en daardoor het brandstofverbruik zo’n 10% hoger.
Als je alles tegen elkaar wegstreept maakt het qua brandstofkosten per kilometer niks uit of je met een A06/664 motor op 95 rijdt of met een A06/635 op Super Plus 98.