Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een citroen zx uit ‘91. Het beestje rijd verder prima, maarrrrrrr. Ik blijf maar koelvloeistof toevoegen, na een ritje van nog geen 4 km ben ik al meer dan een halve liter koelvloeistof verloren, waar dit heengaat geen idee. In ider geval niet via de overloop, heb hier een flesje aan gehangen, maar hier kwam niets in terecht. Bij een garage heb ik het hele systeem onder druk laten zetten en na een uur was deze nog steeds op druk, geen lekkage ergens dus. Onder de auto vind ik ook al geen plas koelvloeistof waar het misschien ergens weg zou kunnen lekken. In mn olie vind ik geen resten van koelvloeistof. Verder is het ook vreemd dat de ene keer mn resevoir leeg is en een andere keer weer vol, volgensmij zit er ergens een dikke luchtbel. Het hele systeem is ook al eens ontlucht. Er staat wel een behoorlijke druk op de slangen van het koelsysteem. Is dit probleem simpel te verhelpen?
Juist door die druk zit ik toch meteen te denken aan een koppakking, is je olie echt nog mooi zwart? Andere mogelijkheden die je misschien wat minder snel merkt zijn bijvoorbeeld een lekke waterpomp, lekke kachelradiateur of uitgedroogde radiateurdop. (dat laatste lijkt me bij zulke enorme hoeveelheden overigens vrij onwaarschijnlijk.)
Wat voor een ZX hebben we het eigenlijk over? wel zo makkelijk om dat even te vermelden. Niet elke ZX is met dezelfde motor geleverd en elke motor heeft weer zijn specifieke eigenschappen, problemen en oplossingen.
Het is een zx aura 1.6i u9. Ik heb deze week weer mn koelvloeistofpijl bekeken, er blijft nu al ongeveer 300 km dezelfde hoeveelheid koelvloeistof in het resevoir, het is wel beneden het minimum (het resevoir is niet lek iig). Mn temperatuur blijft wel constant 90 graden (tenzij tijd stilstaan voor stoplicht of spoorwegovergang) wordt dan ongeveer 100 graden, maar dit lijkt me normaal.
Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht?
Ontluchtschroef op de radiator, nippel op het thermostaathuis en nog een inbusschroef daar vlakbij.
Als het koelsysteem ververst is of je heb een flinke lekkage gehad, dan is het normaal dat er de volgende dag een halve tot een hele liter erbij moet. Meestal zitten er dan nog luchtbellen in, na het bijvullen altijd weer ontluchten.
Volgensmij is het probleem verholpen! Bedankt voor de tip