Wellicht beetje misleidend onderwerp want, helemaal geen technische problemen met mijn XM bij de hellingproef. Voornamelijk omdat ik geen XM heb, helaas helaas te duur. Maar wat ik mijzelf eigenlijk altijd heb afgevraagd, hoe doe je bij een handgeschakelde XM de handrem er op en er af wanneer je op een heuvel tot stilstand komt en weer verder gaat? Ik met de HANDrem: Aanrollen, vlak voor stilstand koppeling in en Handrem aantrekken. Natuurlijk andersom bij wegrijden. Hoe gaat dat in zijn werk bij eenhandbak XM, daar doe je de handrem met voet/linker hand oid??? >Ik heb nog nooit in een XM gereden ops: <
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Hellingproef XM
david.tb schreef:Wellicht beetje misleidend onderwerp want, helemaal geen technische problemen met mijn XM bij de hellingproef. Voornamelijk omdat ik geen XM heb, helaas helaas te duur. Maar wat ik mijzelf eigenlijk altijd heb afgevraagd, hoe doe je bij een handgeschakelde XM de handrem er op en er af wanneer je op een heuvel tot stilstand komt en weer verder gaat? Ik met de HANDrem: Aanrollen, vlak voor stilstand koppeling in en Handrem aantrekken. Natuurlijk andersom bij wegrijden. Hoe gaat dat in zijn werk bij eenhandbak XM, daar doe je de handrem met voet/linker hand oid??? >Ik heb nog nooit in een XM gereden ops: <
Als je aankomt rijden met een XM dan rem je gewoon af tot stilstand met de voetrem , je zet de versnelling in z’n vrij en je drukt met je linkervoet de handrem in.
Als je weer weg wilt rijden dan zet je de versnelling in z’n 1 laat de koppeling aanlopen en met je linkerhand ontgrendel je de handrem met de “schakelaar” (of hoe noem je zo’n ding) op het dashboard. Werkt prima.
De meer geoefende rijder heeft de handrem niet nodig. Zelf houd ik altijd de voetrem ingedrukt en laat de koppeling opkomen tot ie aangrijpt en laat dan de rem los en geef gas.
Re: Hellingproef XM
citro-power schreef:
De meer geoefende rijder heeft de handrem niet nodig. Zelf houd ik altijd de voetrem ingedrukt en laat de koppeling opkomen tot ie aangrijpt en laat dan de rem los en geef gas.
Juist, ook als je in de bergen rijdt met hete remmen ? Daarnaast moet je wel snel van rem naar gas gaan om het vlekkeloos te laten verlopen denk ik? Echt doseren vergt wss heel erg vele oefening en gevoel eer je vloeiend weg kunt rijden?
niet echt iets voor de gemiddelde vrouwelijke bestuurder….
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: Hellingproef XM
david.tb schreef:citro-power schreef:
De meer geoefende rijder heeft de handrem niet nodig. Zelf houd ik altijd de voetrem ingedrukt en laat de koppeling opkomen tot ie aangrijpt en laat dan de rem los en geef gas.
Juist, ook als je in de bergen rijdt met hete remmen ? Daarnaast moet je wel snel van rem naar gas gaan om het vlekkeloos te laten verlopen denk ik? Echt doseren vergt wss heel erg vele oefening en gevoel eer je vloeiend weg kunt rijden?
niet echt iets voor de gemiddelde vrouwelijke bestuurder….
Veel in de bergen heb ik nog niet gereden met de XM maar volgens mij maakt het niet uit of de remmen nu warm of koud zijn. Je moet er wel enige handigheid in hebben en al eens vaker gedaan hebben.
Of het iets voor vrouwen is weet ik niet , die van mij rijd geen auto , en laten we daar nu maar eens geen discussie over aanwakkeren of ze nu wel of niet rijden kunnen
op zicht kunnen veel mensen goed rijden met een voetrem mercedes gebruikt het al jaren
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hier ook geen troubles met de voetrem.
Ook hier regelmatig de bergen mee getrotseerd.
En als je het gevoel hebt met de auto, geen probleem.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb in Mercedes Vito ook altijd met voetrem gereden.
nooit problemen mee gehad.
komt misschien ook dat ik nooit geen handrem gebruik
vertrouw die dingen niet
arjan_verkade schreef:komt misschien ook dat ik nooit geen handrem gebruik
vertrouw die dingen niet
Als je de handrem nooit gebruikt, dan zou ik ‘m ook zeker niet vertrouwen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Serge schreef:arjan_verkade schreef:komt misschien ook dat ik nooit geen handrem gebruik
vertrouw die dingen niet
Als je de handrem nooit gebruikt, dan zou ik ‘m ook zeker niet vertrouwen.
het gaat mij erom dat ik toen de tijd in veel leen/huur auto en busje reed, die wilden er nog wel eens vandoor gaan op een helling
dus gewoon in de versnelling.
dat ben ik nu gewent en het is nog sneller en makkelijker ook
edit: overigens valt er met een XM/Mercedes voetparkeerrem prima een hellings proef te doen als dat echt nodig zou zijn
Ik geloof meteen dat dat mogelijk is. Heb zelf de Vito’s verhuurd maar dat waren geen limo’s waar je zijdezacht mee rijdt. Het spel tussen voeten en hand op de helling is mijns insziens vele malen makkelijker dan 3 pedalen met 2 voeten. En mij is altijd geleerd de voet nooit langer op de rem te houden dan strikt noodzakelijk gezien de warmte ontwikkeling die dan niet goed wegkan. Hier in NL is van dit soort gevallen nauwelijks sprake maar ik rijd redelijk frequent in de bergen en gebruik de handrem dus heel erg veel. De bergrijder zal het je ook altijd vertellen. En ik vroeg mij gewoon af hoe je dat vloeiend zonder veel slippende koppeling, plakkende remmen en stoten in een XM doet (wanneer deze niet is vzv een automaat). Kwestie van oefenen en balanceren denk ik zo.
[smilie=261.gif]
Goed, ik ga maar eens aan het werk, iemand moet die patienten van de straat houden ‘s-nachts
:44 :coolrol :neenee :jump :rainbow [smilie=119.gif]
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92