Tijdens mijn vakantie het volgend meegemaakt met de Xantia.
Normaliter rijdt ik altijd op LPG maar met de sleurhut achter de auto rijdt ik altijd op benzine omdat je net even wat extra vermogen hebt.
Nu kwam ik in Duitsland een aantal keer in een file terrecht en op een gegeven moment begon de auto al langzaam rijdend hevig te schokken. (Net alsof je de koppeling een aantal keren te snel laat opkomen)
Bij het werkelijk intrappen van het koppelingspendaal varrieerde het toerental van 300 tot 2000. (stappenmotortje?). Ben in de file op LPG gaan rijden omdat het geen doen was zo verder te rijden.
Na een kilometertje of wat weer lekker doorgereden te hebben op benzine geen last meer van dit verschijnsel.
Op plaats van bestemming het stappenmotortje gereinigd voor de zekerheid.
Echter op de terugweg tot twee keer toe exact hetzelfde verhaal.
Het motormanagmentlampje brande in alle gevallen niet.
In Duitlsand tankte ik loodvrij met een octaangehalte van 95, in Oostenrijk heb ik nog een keer loodvrij 91 getankt maar toen liep de motor ook gewoon zeer onregelmatig.
Iemand enig idee?
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
vervuiling in de benzine hoelang zat de benzine al in de tank
of slechte benzine met een slecht octaan gehalte
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
citroenc2 schreef:vervuiling in de benzine hoelang zat de benzine al in de tank
of slechte benzine met een slecht octaan gehalte
Dit klinkt erg aannemelijk. Rijd je normaalgesproken wel op benzine of 100% op LPG?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik rijd zeker elke maand een kilometer of 40 op benzine.
Voor ik op vakantie ging heb ik hem volgetankt met 50 liter verse benzine.
Benzine filter is 1.5 jaar geleden bij aanschaf vervangen.
De kleppen zijn een half jaar geleden gesteld…..
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Flesje injectiereiniger lijkt wonderen te verrichten
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
hammie schreef:Flesje injectiereiniger lijkt wonderen te verrichten
Ik denk niet dat het verstandig is 91 te tanken. Juist met een caravan (flinke belasting) wil je niet dat de motor gaat pingelen door een te laag octaangetal. Is het trouwens niet voldoende gewoon op LPG te rijden met caravan en alleen op benzine over te schakelen als je echt vermogen nodig hebt? Zoals bijv. met het beklimmen van (steile) hellingen. Vooropgesteld dat je aan LPG kan komen tijdens de reis natuurlijk.
Dat tanken van 91 was idd niet zo verstandig maar tijdens het tanken merkte ik pas dat het 91 was. Wist niet eens dat dat nog te krijgen was
De hele rit op LPG door Duitsland zou mogelijk zijn maar met mijn 8 klepper ben ik er extra voorzichtig mee om de motor langdurig op zijn top te belasten wat met een caravan erachter toch constant gebeurd.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000