1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
kapotte dieselpomp
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 04 augustus 2006 06:31 PM

beste mensen,

Ik hoop dat jullie me misschien weer kunnen helpen.
Mijn xantia 1.9d uit 94 is weer aan reparatie toe.

Er is het enige al gemaakt (laten doen door Citonda)
- nieuwe michelin banden voor
- spoorstang vervangen
- fuseekogel en spoorkogel vervangen
- bollen vervangen voor

En nu is mijn dieselpomp stuk
conclusie van ANWB:
er zitten (door vorige eigenaar) 2 kleppen in de slangen die voorkomt dat de dieselpomp leegloopt, dit is een tijdelijke oplossing die de levensduur iets zal verlengen (ondertussen wordt het probleem wel erger) en moet ik als de auto niet aanslaat een paar keer pompen op het handpompje linksachter onder de motorkap.

Mijn financiele middelen zijn even niet zo groot om het te laten maken, dus wat zou het kosten voor een 2de hands pomp en is dit zelf te doen? (klinkt niet zo heel erg ingewikkeld namelijk)

groeten,

Ondar Eendrijder
en een Xantia voor het saaie woon-werk verkeer

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 07 augustus 2006 12:19 AM
  [ # 1 ]

Welk merk weet ik even niet (ik zal morgen kijken) en hij lekt niet, 
behalve misschien terug naar de tank?

En nee die klepjes horen niet, ze zitten in de aan en afvoer slangetjes van de pomp (zodat ie niet leegloopt als ie te lang stil staat)

ik kijk morgen even hoe en wat (plus een fotootje als het lukt)

groeten,

Ondar

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 07 augustus 2006 11:18 AM
  [ # 2 ]

Het is een lucas pomp,

en dat balgje moet ik smorgens juist pompen om te kunnen starten.

foto’s heb ik,maar ik kan ze niet hier er opzetten,

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 augustus 2006 07:39 PM
  [ # 3 ]
Ondar schreef:

Het is een lucas pomp,

en dat balgje moet ik smorgens juist pompen om te kunnen starten.

Lijkt mij dat de terugslagklep in dat handpompje (balgje) niet goed meer is.

Effe de zoekfunctie gebruiken en ik vind een bericht van mij in dit draadje waarin staat:

Handpompje 1.9D motor (knijpballetje)
Artikelnr: 157987
Omschrijving: Ontluchtpomp
Prijs: € 21,05 incl. BTW bij de Peugeot
Dit nr. heb ik van de Citroen dealer gekregen, waar het ruim €50 kost Shocked

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 augustus 2006 10:33 PM
  [ # 4 ]
brian piet schreef:

ik denk dat het de balg is! als de pomp verder droog is kan er niet veel meer mis gaan

Kijk een dealer die het bevestigd Razz

De Citroen en Peugeot dealer hier in Rotterdam vertelde me ook al dat die pompjes weleens willen sneuvelen.

PS: Ik heb nog zo een balgje liggen, komt uit mijn Xantia, z.g.a.n., bijna nooit in geknepen Laughing

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 14 augustus 2006 10:58 PM
  [ # 5 ]

Nou, ben ik weer.

zo’n balgje besteld uiteindelijk.
vervangen—> geen verschil (oude balgje was niet lek)
het is uiteindelijk wel steeds erger geworden. Nu slaat hij ook al soms af tijdens het rijden als ik het gas loslaat. En starten gaat steeds en steeds slechter.

even persoonlijke raad ingewonnen van een kennis met enige verstand van zaken. Conclusie filter is in orde en de pomp geeft hoogst waarschijnlijk te weinig te druk af. Zijn advies was vervangen voor 2de hands, omdat reparatie/reviseren waarschijnlijk even duur is als een compleet nieuwe pomp.

dus:

Heeft iemand nog zo’n pomp toevallig (of expres) liggen?

het is Lukas (of zijn de types uitwisselbaar?)

groeten,

Ondar Eendrijder
-want de xantia is dus stuk-

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 augustus 2006 06:06 AM
  [ # 6 ]
Ondar schreef:

het is Lukas (of zijn de types uitwisselbaar?)

Als je nu een Lucas pomp heb, kun je deze uitwisselen door een Boschpomp, je heb dan echter ook nieuwe leidingen nodig en je moet de verstuivers vervangen of op een andere druk laten afstellen. Persoonlijk zou ik zeggen, maak van de gelegenheid gebruik om er een Bosch in te bouwen, dan kun je op PPO rijden, een Lucas pomp kan daar niet tegen.

Een setje leidingen kost c.a. €60 bij de dealer, afstellen/reinigen van de verstuivers bij een dieselspecialist kost ook niet verschrikkelijk veel.

Jammer dat het niet het balgje was, in iedergeval was deze goedkope oplossing het proberen waard.

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 15 augustus 2006 11:01 AM
  [ # 7 ]

Hoe kan ik controleren of dat ie daar lekt, hij lekt geen diesel.

Ik zal inderdaad ook eens kijken of een bosch pomp te krijgen is.

groeten,

Ondar Eendrijder
-omdat de eend met dit weer toch ook niet alles is-

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 augustus 2006 01:07 PM
  [ # 8 ]
Ondar schreef:

Zijn advies was vervangen voor 2de hands, omdat reparatie/reviseren waarschijnlijk even duur is als een compleet nieuwe pomp.

Ben ik niet met em eens. Een nieuwe pomp kost rond de 1500 EUR. Een reparatie of revisie (waarbij de pomp ook helemaal los moet) kost tussen de 300 en 600 EUR afhankelijk van de gebruikte onderdelen.

Waarschijnlijk is het acceleratiepompje kapot dat voor in de pomp zit geintegreerd (aan de kant van de leidingen). Dit is een schottenpompje dat de brandstof via de leidingen uit de tank zuigt en zorgt voor een statische druk (min of meer lineair met het toerental) waarop de hele rest van de pomp zich weer op calibreert.

Wellicht hoeft daarvoor niet eens de hele pomp gedemonteerd te worden (al is het wel verstandig om gelijk de lagers en keerringen te laten vervangen en te laten checken als men er toch mee aan de slag gaat). Dan kost het nog wel een paar 100 EUR, maar dan kun je er weer een tijd tegen en weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Met een andere tweedehands brandstofpomp moet je maar afwachten wat je krijgt. Het kan weer 100.000 of langer goedgaan, maar het kan ook binnen 20.000 km weer misgaan en dan heb je toch de nodige kosten gemaakt (vergis je niet: uit- en inbouwen is ook best wat werk) voor niets.

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 15 augustus 2006 01:46 PM
  [ # 9 ]

Jouw advies is dus om de auto weg te laten brengen. Mijn argwaan zegt dan weer dat ik een onbekend bedrag kwijt ga zijn voor reparatie.

Ik heb niet zo’n zin (en ook even het geld niet) om weer 500 (of meer)euro uit te geven (voorwielophanging, voorremmen en voorbanden bij elkaar was ook al zo’n 900 euro).

En ik kan best wel zelf wat sleutelen, maar dit gaat mij net iets te ver.
de voorwielophanging had ik zelf kunnen doen (als ik wist wat er allemaal aan de hand was: spoorstang+kogel + draagarmrubbers + fuseekogels)

Die gok/dat risico neem ik dan maar van een 2de hands pomp.
Die kennis wil wel helpen om die pomp er in te zetten (oftewel hij doet het en ik help).

groeten,

Ondar Eendrijder
-vind zijn xantia even niet zo lief, maar straks astie het weer doet…-

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 augustus 2006 01:59 PM
  [ # 10 ]
Ondar schreef:

Jouw advies is dus om de auto weg te laten brengen. Mijn argwaan zegt dan weer dat ik een onbekend bedrag kwijt ga zijn voor reparatie.

snip

Die gok/dat risico neem ik dan maar van een 2de hands pomp.
Die kennis wil wel helpen om die pomp er in te zetten (oftewel hij doet het en ik help).

groeten,

Ondar Eendrijder
-vind zijn xantia even niet zo lief, maar straks astie het weer doet…-

Je kan ook door die kennis de pomp eraf laten sleutelen, dan wegbrengen en dan zelf de gerepareerde pomp weer monteren.

De- en montage plus afstellen van de pomp (op de motor) kost je ook al snel 3 uur arbeidsloon. Dus als je denkt dat zelf te kunnen bespaar je dat al uit.

Mijn advies is dus wel om de pomp te laten reviseren/repareren. Ik zeg alleen niet dat je het helemaal moet uitbesteden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 augustus 2006 04:13 PM
  [ # 11 ]
Ondar schreef:

Die gok/dat risico neem ik dan maar van een 2de hands pomp. Die kennis wil wel helpen om die pomp er in te zetten (oftewel hij doet het en ik help).

Ik woon ook in Rotterdam, rij ook een Xantia 1.9D met Lucas pomp, dus ik wil je ook wel helpen mocht je dat willen Wink

Verder zou ik Marten’s advies in overweging, pomp laten repareren/reviseren kost wellicht net zoveel als een gebruikte. Die dingen zijn 2e hands niet zo goedkoop, of je moet er eentje voor een redelijk prijs met weinig km vinden. Vraag eens bij De Vos in Beneden-Leeuwen of hij een Lucas heeft liggen voor een leuke prijs.

Profiel  
 
Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 11-11-2004

Gepost: 23 augustus 2006 04:32 PM
  [ # 12 ]

Is de dieselpomp van een bx diesel of turbodiesel dezelfde als van de xantia?

Daar kan ik denk ik nog wel aan komen (voor niks of weinig)

groeten,

Ondar Eendrijder
-voormalig bx tzd en tzd turbo-

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 augustus 2006 05:38 PM
  [ # 13 ]
Ondar schreef:

Is de dieselpomp van een bx diesel of turbodiesel dezelfde als van de xantia?

Daar kan ik denk ik nog wel aan komen (voor niks of weinig)

Nee, die zijn heel wezenlijk anders ivm turbodrukcompensatie.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 augustus 2006 05:56 PM
  [ # 14 ]

Die Lucas pomp van een BX met 1.9D motor is toch wel bruikbaar Confused:
(of uit een ZX, Xsara, 306, 205, 405, 406, etc met 1.9D en lucaspomp ???)

En anders een mooie gelegenheid voor een ombouwproject naar een TD Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 augustus 2006 06:05 PM
  [ # 15 ]
ZX1.4i schreef:

Die Lucas pomp van een BX met 1.9D motor is toch wel bruikbaar Confused:
(of uit een ZX, Xsara, 306, 205, 405, 406, etc met 1.9D en lucaspomp ???)

En anders een mooie gelegenheid voor een ombouwproject naar een TD Razz

Diesel -> diesel zal in grote lijnen wel werken
Turbodieselpomp -> turbodieselpomp ook wel.

Het merk zou ik liefst wel hetzelfde houden (of anders moet je de verstuiverinspuitdruk opnieuw afstellen)

Wat ik begreep uit de vraagstelling: werkt een dieselpomp op een turbodiesel of omgekeerd. DAT zou ik niet doen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook