Geachte medeforummers,
Sinds korte tijd rijd ik in een zeer mooie BX 19 Digit. Na anderhalf jaar in een donkergrijze Digit te hebben gereden, is een lichtblauwe Digit nu de bewoner van de parkeerplaats voor mijn huis. Deze auto had 7 jaar geen APK, heeft lang stilgestaan, maar is zojuist voorzien van een verse APK-keuring
Het enige wat niet origineel is aan deze auto, is de motor. Normaal zit er de 1905cc GT-motor in met 105 pk. In mijn Digit zit een BX Sport-motor met enkel de inlaat en dubbeltrapscarburateur als onderdelen van de originele motor. Bij elkaar wordt dit zo’n 115 pk.
Maar wat heb je aan die pk’s als de nokkenas vervangen moet worden en de drijfstanglagers ratelen : :
Daarom zou ik graag jullie advies willen hebben over welke Citroën mee te nemen op vakantie.
Aanstaande zaterdag 12 augustus vertrek ik voor een paar dagen in de Dordogne om daarna naar Eurocitro in Le Mans te gaan.
Bij elkaar zo’n 10 dagen, maar toch flink veel km’s.
Voordeel BX: luxe reiswagen met alle luxe en verse APK.
Voordeel Dyane: open dak, heerlijk cruisen.
Nadeel BX: motor…
Nadeel Dyane: rookt veel blauwe rook en rechtsachter is de schokbreker niet meer zo goed (hij hangt zo’n 3 cm lager rechtsachter dan linksachter)
In plaatjes:
BX: klik en klik
Dyane: klik en klik
Leuk hè, zulke dilemma’s vlak voor een vakantie. En ik wil echt met 1 van beide auto’s op vakantie!!!!!! Het liefst met de BX.
Daarom ben ik benieuwd of jullie tips hebben.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik zou met de Dyane gaan…
Dat snappen de fransen misschien nog, en als er iets stuk gaat, kan je het makkelijk zelf nog repareren
En natuurlijk met het dak los rondcruisen, wat wil je nog meer…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
met de bx heb je wel meer ruimte… das toch ook best belangrijk?
ik ga dit jaar ook met bx op vakantie, daar kun je aardig wat in kwijt, maar dat nie alleen ik neem aan dat bx toch iets confontabeler (of hoe je het ook maar schrijft:P) is dan een dyane?
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ben je van plan veel snelweg te rijden of lekker met 80 over de route national? In het eerste geval zou ik met de BX gaan en ‘m lekker op 110 vastprikken, in het andere geval inderdaad lekker dakje op een kier en dwars door de campagne met de Dyane.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
EvelienBX schreef:confontabeler (of hoe je het ook maar schrijft:P) is dan een dyane?
Frans: Confort. Nederlands: Comfort
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Met de Dyana kom je vast minder snel stil te staan, een beetje blauwe rook mag toch? Een schokbreker zal je ook niet tot stilstand dwingen…
Bovendien is de fun factor van de Dyane toch wel wat hoger!?
Dyane. Over het algemeen veel minder onderdelen die storing kunnen geven. Dat roken is niet erg genoeg om de wagen stil te doen vallen, dus waar maak je je dan zorgen over? Daarnaast kun je met een paperclip en wat ducktape het ding prima rijdend houden, toch?
Versleten nokkenas en tikkende drijfstanglagers, daar ging ik geen 1000 kilometer mee rijden als ik de auto niet heel goed kende. Straks komen je de drijfstangen om de oren.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Versleten nokkenas en tikkende drijfstanglagers, daar ging ik geen 1000 kilometer mee rijden als ik de auto niet heel goed kende. Straks komen je de drijfstangen om de oren.
Groeten,
Jan
Daar sluit ik me bij aan…..pak die Dyane maar, Wouter.
(nu mis je wel die TZD, denk ik)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Hoe klinkt dat, drijfstangen die rammelen? Ik twijfel nogal. En zeker wat betreft die nokkenas. Is de oliedruk gemeten? Dat is je maatstaf. Als de oliedruk te laag is betekent dat grote lekkage langs de bewegende onderdelen dus veel speling. Zo niet, blijft de oliefilm dus intakt en valt er niets te rammelen. Een nokkenas hoef je pas te vervangen als de speling op de lagers in de kop te groot of je nokken te ver heen zijn. Versleten nokken hebben alleen invloed op je motorprestaties, je motor kan zonder gevaar er heel oud mee worden. Versleten loopvlakken op de nokkenas zijn niet heel logisch omdat die staaf van gehard staal is gemaakt. Je cilinderkop daarentegen is van lichtmetaal. Overigens is de druk op de lagerhelften in cilinderkop amper aanwezig omdat er altijd wel 1 of meer klepveren worden ingedrukt. De druk is dus vooral naar boven gericht, naar de lagerkappen. Als je oliedruk laag is, vervang dan eens de lagerkappen (of doe er iets dikkere olie in).
Ik geloof er maar weinig van. Als je gewoon de olie ververst met nieuwe half-synthetische motorolie en je kruist normaal 120 kun je prima zat kilometers rijden met je Digit. En zeker grote afstanden vinden motortjes heeeerlijk. Je zult zien dat die motor na 7 jaar zelfs gaat spinnen en zuiniger lopen.
Als de oliedruk inderdaad te laag is wordt het reviseren of blok weggooien. Dan heb ik nog mijn PH-11-FL blok liggen voor je.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
dyane!
lekker rustige vakantie, niet de hele tijd zitten stressen omdat je auto er mee zou kunnen stoppen…
ik ken het probleem, kan je behoorlijk slapeloze nachten van hebben, en je schrikt je rot als je onderweg een geluidje hoort dat niet helemaal normaal is, zelfs als het een slecht afgestelde diesel is die achter je of naast je staat bij het stoplicht en ie je niet gezien had… (en slecht afgestelde diesels heb je genoeg in frankrijk)
en dan weer uitgerust thuis aan de slag om de digit weer in optimale vorm te krijgen. die is te uniek om effe snel kapot te rijden.
toen ik vorig jaar hetzelfde probleem had heb ik inderdaad een autootje gehuurd
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ik zou met geen van beide gaan dan. BX kan onder zware vakantiebelasting misschien meer problemen geven. En de Dyane is gewoon gevaarlijk.
Of degene die het snelst op te lappen is. Dat is de Dyane. Schokdemper heb je zo vervangen en gooi er wat dikkere olie in, bijv. 15W50 of 20W50.
dyane en wat die schokbreker betreft aan de rechterkant; zie je toch niks van aangezien jij aan de linkerkant zit staat ze ook niet scheef meer
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Handjes schreef:
Of degene die het snelst op te lappen is. Dat is de Dyane. Schokdemper heb je zo vervangen en gooi er wat dikkere olie in, bijv. 15W50 of 20W50.
en best nog goede olie ook, volgens mij een fabeltje dat als je de olie eruit stookt dat het dan eenders wat mag zijn,motor heeft sleet en dus moet hij zeker goede smering krijgen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hmmmm, moeilijk. schokbreker vervangen en dyane denk ik. of eerst bij wijze van test een hele dag snelwegkarren met de digit en dan eens kijken wat ie doet.
succes met beslissen!
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien even langs iemand met de BX die kan vertellen of het gevaarlijk is?
als beide auto’s goed zijn zou ik voor de BX kiezen.
beter stoelen e.d. lijkt me, je moet er toch behoorlijk wat uren inzitten.
die dyane staat wel erg scheef op zijn poten
hoe loopt dat af met een noodstop op de snelweg?
trilt die trouwens ook niet erg, en loopt die wel netjes rechtdoor?
auto huren en naar eurocitro gaan lijkt me ook niet helemaal de bedoeling
al valt er vast wel ergens een Citroën te huren, denk ik niet dat Wouter daar lekker inzit
Pfffffff, bedankt voor alle reacties
Als wijze van test ben ik vandaag eens met de BX naar mijn werk gereden.
Wat Hel1 zegt is nu precies wat ik belef. Bij elk geluidje gaat de radio uit om te horen of er niks aan de hand is. Ik word daar dus echt helemaal gek van
Met de Dyane zou ik ook best op vakantie willen en naar Eurocitro willen gaan, maar ik had me er juist zo op ingesteld om met de BX 19 Digit te gaan, vooral omdat ie zo mooi is enzo etc blabla.
Maar aan de andere kant, als ik daardoor een motor naar de filistijnen rijdt…
Waar ik echter van baal is het volgende: ik heb totaal geen reserveonderdelen voor een Dyane bij me, terwijl ik altijd met een kofferbak aan BX-onderdelen rijd…
Morgen ga ik nog even naar degene die mijn BX goed kan beoordelen en dan maak ik de definitieve overweging. Ik moet zolang toch eens beginnen met inpakken van een van de auto’s.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX