Koelwaterlek
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 augustus 2006 03:50 AM

Vanavond zag ik het dus, nadat ik gemerkt had dat ik koelwater moest bijvullen (hoefde anders nooit): een plasje onder de auto.Het komt van de distributiezijde, maar voor zover ik kan zien is het niet de waterpomp (net nieuw 20.000 km geleden) en ook niet de in/uitlaat van de kachel. Het lekt niet hard, maar het lekt zeker wel.

Het stomme is, dat het harder lijkt te lekken als de motor uit staat dan wanneer de motor aan staat. Op een gegeven moment houdt het lekken ook spontaan op na een tijdje.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Het lijkt ergens achter/onder het blok te komen, maar ik kan er geen @#$% van zien… Wat zit daar wat gevoelig is voor lekken?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 09 augustus 2006 03:59 AM
  [ # 1 ]

Iets heel simpels: Heb je de slangen gecontroleerd?

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 augustus 2006 04:02 AM
  [ # 2 ]
Ijs schreef:

Alle -zichtbare- slangen heb ik gecontroleerd, behalve die recht onder het blok (als daar ueberhaupt slangen zitten, volgens mij niet).

Ingeving: misschien de slangen die van/naar de brandstofvoorvervarmerdinges gaan? Die zit achterop het blok geloof ik…

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 augustus 2006 04:04 AM
  [ # 3 ]
Robin schreef:
Ijs schreef:

Alle -zichtbare- slangen heb ik gecontroleerd, behalve die recht onder het blok (als daar ueberhaupt slangen zitten, volgens mij niet).

Ingeving: misschien de slangen die van/naar de brandstofvoorvervarmerdinges gaan? Die zit achterop het blok geloof ik…

Ik heb nagenoeg zelfde probleem gehad, maar dit kwam vanuit achter het blok en druppelde zo dat het (vanuit voor gezien) links onder de auto lag. Achterop het blok zit een slang, controleer deze eens…

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 augustus 2006 04:18 AM
  [ # 4 ]
Ijs schreef:
Robin schreef:
Ijs schreef:

Ik heb nagenoeg zelfde probleem gehad, maar dit kwam vanuit achter het blok en druppelde zo dat het (vanuit voor gezien) links onder de auto lag. Achterop het blok zit een slang, controleer deze eens…

Ik kan zowat niks zien achterop het blok, omdat er zo’n dikke zwarte kap bovenop de motor zit, bovenop het kleppendeksel. Kan ik die zonder problemen demonteren?

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 09 augustus 2006 05:00 AM
  [ # 5 ]

Je kan het beste even vanuit onder kijken (brug misschien?) en anders kun je (vanuit voor gezien) het aan de rechter kant achter wel zien…

Profiel  

Dinges
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

Gepost: 09 augustus 2006 12:32 PM
  [ # 6 ]

Als ik me goed herinder zit er achter op het blok een uitgang vanuit de waterpomp naar een pijp die achter het blok langs loopt. Deze twee zijn met elkaar verbonden dmv een kort stukje slang. Slecht te zien omdat het van boven af verscholen zit achter het uitlaatspruitstuk. Deze slangen willen nog wel eens stuk gaan omdat ze bij controle over het hoofd worden gezien. Dus zet je auto eens op een brug en gluur eens die kant op met een looplamp.

Let wel, het is al even geleden dat ik monteur was dus weet niet meer zeker of dit bij alle XU blokken was of alleen bij de diesels, maar bij het lezen van je verhaal moest ik meteen aan dat stukje slang denken omdat ik er vroeger meerdere, met wat lelijke woorden toegevoegd, heb moeten vervangen.

Suc7

Mooie wagen buurman….

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 09 augustus 2006 12:32 PM
  [ # 7 ]
Ijs schreef:

Je kan het beste even vanuit onder kijken (brug misschien?) en anders kun je (vanuit voor gezien) het aan de rechter kant achter wel zien…

Ik ga er vanmiddag even naar kijken. Bedankt voor de tip!

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 11 augustus 2006 12:46 PM
  [ # 8 ]

Wegens gebrek aan tijd en brug, en een overschot aan regen heb ik ‘m toch maar naar de garage gebracht, de kapotte slang is op sterven na dood een lekt niet toen ze op de brug stond, maar toen de monteur de slang even aantikte gulpte er zo een halve liter uit… Dure grap alleen, die koelwaterslangen.

Kreeg wel een C3 leenauto mee voor bijna nop. Help me herinneren dat ik geen C3 koop.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 11 augustus 2006 05:58 PM
  [ # 9 ]

Toch zeker geen pluriel he? Dan zit je van de regen letterlijk in de drup!  Laughing

Profiel  

Robin
> 800 berichten

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 11 augustus 2006 06:31 PM
  [ # 10 ]
WYD schreef:

Toch zeker geen pluriel he? Dan zit je van de regen letterlijk in de drup!  Laughing

Nee, een C3 1.1i Difference uit ‘04.

+punten:
soepele motor.

-punten:
de rest.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook