voorraadbolprobleem
camme
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 08 augustus 2006 06:48 PM

hallo,

kan iemand mij haarfijn uitleggen hoe een xm-voorraadbol te vervangen tikprobleem)? En wat zou zo’n bol mogen kosten?

DANK BIJ VOORBAAT!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 08 augustus 2006 07:13 PM
  [ # 1 ]

De ontluchtingsschroef (sleutel 12) op de hogedrukregelaar een slag open draaien en dan met een steenbeitel de bol los tikken, nieuwe afdichtring plaatsen en de nieuwe voorraadbol handvast draaien. Motor starten, ontluchtingsschroef dichtdraaien, ff een paar keer met de auto op en neer, laagste stand, nog een keer de ontluchtingsschroef open en dicht, rijstand en karren maar.

Volgens mij zitten ze qua prijs rond de €35.
Succes!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 augustus 2006 01:11 AM
  [ # 2 ]

voor dat je het eerder genoemde gaat doen (zie Serge) wel eerst fff je XM in de laagste stand zetten Exclamation

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 09 augustus 2006 05:16 AM
  [ # 3 ]

Oops, die was ik ff vergeten te melden…. Rolling Eyes

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2006 12:46 PM
  [ # 4 ]
citroen23 schreef:

voor dat je het eerder genoemde gaat doen (zie Serge) wel eerst fff je XM in de laagste stand zetten Exclamation

Waarom?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 09 augustus 2006 02:36 PM
  [ # 5 ]

Het is iig netjes om het dametje al ff op d’r buik te leggen, ipv te ontluchten en ‘r met een klap op d’r smoel te laten stuiteren.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2006 02:59 PM
  [ # 6 ]

Hmmm
Bij een goed stel hoogteregelaars blijft de auto gewoon in rijstand staan als de druk van de hoofdbol af is.. Helpen de anti sink kleppen daar niet nog eens bij?
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7316
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 augustus 2006 03:15 PM
  [ # 7 ]
bogaard77 schreef:

Hmmm
Bij een goed stel hoogteregelaars blijft de auto gewoon in rijstand staan als de druk van de hoofdbol af is.. Helpen de anti sink kleppen daar niet nog eens bij?
Rolling Eyes

je zegt het zelf al: bij een goede !!!! stel hoogteregelaar en die heeft niet iedereen laat staan een anti zink bol .......
ik ben ‘m in ieder geval nog niet onder m’n DS tegengekomen Laughing

vandaar; gewoon altijd als eerste een citroen in z’n laagste stand te zetten, dan pas de rest Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2006 04:11 PM
  [ # 8 ]

Eens,
Als de hoogte regelaar matig is en lekkage heeft krijg je de volle druk uit je bollen uit het gat voor je hoofdbol spuiten!
Shocked

Dus eerst laten zakken maar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 09 augustus 2006 04:35 PM
  [ # 9 ]
citroen23 schreef:
bogaard77 schreef:

Hmmm
Bij een goed stel hoogteregelaars blijft de auto gewoon in rijstand staan als de druk van de hoofdbol af is.. Helpen de anti sink kleppen daar niet nog eens bij?
Rolling Eyes

je zegt het zelf al: bij een goede !!!! stel hoogteregelaar en die heeft niet iedereen laat staan een anti zink bol .......
ik ben ‘m in ieder geval nog niet onder m’n DS tegengekomen Laughing

vandaar; gewoon altijd als eerste een citroen in z’n laagste stand te zetten, dan pas de rest Wink

Oneens! De enige voorwaarde die er is bij het verwijderen van de voorraadbol is dat je de onluchtingsnippel open zet (en dat de motor niet draait, anders wordt het zo’n bende….  Rolling Eyes ). Dan is de boel daar drukloos, en er is geen enkele wijze waarop je daar dan nog druk kunt verkrijgen, ook al zijn je hoogteregelaar zo lek als een mandje. Wel kan het zo zijn dat als de hoogteregelaars flinke interne lekkage hebben dat je auto begint te zakken.

Gr Martijn

P.S. diegene die hier anders over denkt mag mij uitleggen hoe er nog wel druk kan komen bij de HD regelaar als je ontluchtingsnippel open zet maar de auto niet in de laagste stand….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2006 05:00 PM
  [ # 10 ]

Doordat de hoogte regelaar bij een iets gezakte auto zn asje verplaatst en de bol-leiding verbind met de toevoer drukleiding. Daar die leiding drukloos is ( ontluchting open) blaast de veerballon nu alle LHM uit zn bol richting de HD regelaar ( waardoor de auto zakt- waardoor de ‘kraan nog verder opent- waardoor de auto zakt enz enz)

Of niet?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 09 augustus 2006 05:34 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Doordat de hoogte regelaar bij een iets gezakte auto zn asje verplaatst en de bol-leiding verbind met de toevoer drukleiding. Daar die leiding drukloos is ( ontluchting open) blaast de veerballon nu alle LHM uit zn bol richting de HD regelaar ( waardoor de auto zakt- waardoor de ‘kraan nog verder opent- waardoor de auto zakt enz enz)

Of niet?

Nee, doordat de HD-regelaar drukloos is wordt de toevoer (of terugvoer, in dit geval) afgesloten door een pen in de regelaar. Door de druk in de voorraadbol (of eigenlijk de regelaar…) wordt deze juist opengedrukt. Het kan hooguit zo zijn dat als je een rotte HD regelaar hebt dat er zonder voorraadbol wat olie uitdruppelt (in meer of mindere mate) maar onder druk zal dit niet staan… Overigens hoef je voor het voorbeeld dat je geeft helemaal geen rotte regelaar te hebben, en zou het (als het zo zou werken) ook bij een auto met een goed werkende regelaar misgaan.

@ topicstarter: Bedenk wel: Je moet het op de manier doen waar jij je het prettigst bij voelt, en het is een kleine moeite om hem/haar wel in de laagste stand te zetten…

Gr Martijn

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2006 05:57 PM
  [ # 12 ]

Ok, Ik was in de veronderstelling dat de ‘pen’ of kogel alleen de voorraad druk afsluit van de pomp als de pomp geen druk levert en dat de voorraaddruk 1op 1 verbonden is met het veersysteem.

Dit schrijvende bedenk ik me dat er ook nog zoiets is als een veiligheidsklep die bij drukverlies het veercircuit afsluit van het rem- en feed circuit.

Zie hier

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camme
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 10-02-2006

Gepost: 10 augustus 2006 01:49 AM
  [ # 13 ]

Heeft iemand eventueel een vraagbaak of een Haynes of zo.
Zo ja, kan iemand mij dan de juiste blz hiervan doorspelen.

Hierin staat alles stap voor stap, als amateur zou ik me dan toch wat meer op mijn gemak voelen om er aan te beginnen.

Groeten,

Camme

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 10 augustus 2006 11:19 AM
  [ # 14 ]
Serge schreef:

De ontluchtingsschroef (sleutel 12) op de hogedrukregelaar een slag open draaien en dan met een steenbeitel de bol los tikken, nieuwe afdichtring plaatsen en de nieuwe voorraadbol handvast draaien. Motor starten, ontluchtingsschroef dichtdraaien, ff een paar keer met de auto op en neer, laagste stand, nog een keer de ontluchtingsschroef open en dicht, rijstand en karren maar.


Succes!

‘n Betere beschrijving vind je niet, en de vraagbaak zal je zeker geen succes wensen… Laughing  Zonder dollen, als je het zo doet kan het niet misgaan!

Gr Martijn

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 10 augustus 2006 01:54 PM
  [ # 15 ]

Als je hier even de zoekfunctie gebruikt vindt je een link naar een online XM Haynes. Echter alles wijst zich echt vanzelf, het kan -afhankelijk van de motor die in je XM zit en dus de beschikbare ruimte- wat pielen zijn om de bol los te krijgen, maar de klus ansich is heel simpel. Wanneer je je er toch niet zeker in voelt, dan zou ik er ook niet aan beginnen en het gewoon door een garage laten doen, of je gaat naar Chyparse in Soesterberg, daar mag je meekijken en kun je het de volgende keer zelf doen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook