karel schreef:macnail schreef:marx-7 schreef:Hmm, waar moet je op letten….
In elk geval dat zijn achterwielen in de hoogste stand recht staan en dus niet zo: /-\, dat betekent nieuwe lagers
===============================================Houdt er rekening mee, dat bij een Break de achterwielen standaard wat schuin staan. Dit hoort nu eenmaal zo.
Een andere tip; Kijk onder de achterbank naar de lasnaadwaarmee het breakgedeelte is vastgelast. Dit is anders dan bij een berline en in sommige gevallen roetsgevoelig.
De break is dus eigenlijk een berline met een aangelast breakgedeelte en een verhoogd dak.Dat is onzin want zo’n deel is er niet. De achterschermen zijn gewoon langer, en de kofferbakbodem ook. Ook heeft een BX een *dakconstructie* ipv een dakplaat; het is echt een veel degelijker (en ook duurdere) auto.
==========================================Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd: Voor de break is geen aparte bodemplaat ontwikkeld, maar de bodemplaat van een berline is aangepast, oftewel verlengd. Als je de bodemplaat verlengd, dan heb je een lasnaad. Bij sommige breaks wil er op de plaats van deze lasnaad wel eens roestvorming ontstaan.
Inderdaad heeft de break een compleet ander dak meegekregen en zijn de achterspatborden langer, edoch niet verlengd.11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:karel schreef:macnail schreef:marx-7 schreef:Hmm, waar moet je op letten….
In elk geval dat zijn achterwielen in de hoogste stand recht staan en dus niet zo: /-\, dat betekent nieuwe lagers
===============================================Houdt er rekening mee, dat bij een Break de achterwielen standaard wat schuin staan. Dit hoort nu eenmaal zo.
Een andere tip; Kijk onder de achterbank naar de lasnaadwaarmee het breakgedeelte is vastgelast. Dit is anders dan bij een berline en in sommige gevallen roetsgevoelig.
De break is dus eigenlijk een berline met een aangelast breakgedeelte en een verhoogd dak.Dat is onzin want zo’n deel is er niet. De achterschermen zijn gewoon langer, en de kofferbakbodem ook. Ook heeft een BX een *dakconstructie* ipv een dakplaat; het is echt een veel degelijker (en ook duurdere) auto.
==========================================Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg gezegd: Voor de break is geen aparte bodemplaat ontwikkeld, maar de bodemplaat van een berline is aangepast, oftewel verlengd. Als je de bodemplaat verlengd, dan heb je een lasnaad. Bij sommige breaks wil er op de plaats van deze lasnaad wel eens roestvorming ontstaan.
Inderdaad heeft de break een compleet ander dak meegekregen en zijn de achterspatborden langer, edoch niet verlengd.Dat verlengen is toch niet zo zichtbaar als jij stelt denk ik; ik weet echt niet welke naad je bedoelt en ondanks mijn ruime break-ervaring heb ik daar nog nooit problemen mee gezien. De kofferbakbodem van de BX zit gewoon los op het chassis gelast, heb je een berline dan pak je een korte, heb je een break dan pak je een lange, zo ongeveer. De kokerbalken v/e break of berline (en ook die naar achteren “richting trekhaak”) zijn volgens mij gelijk.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
nou even een updateje. Het was helemaal niks. achter de linkervoordeur zat een gat geroest en achter de linker achterdeur zat een hele dikke roestplek. De bollen waren plat want hij stuiterde over de weg. Bij het koppelen en ontkoppelen trok de auto naar links. Motor liep overigens wel prima. Pokkepok stangetjes waren ook hoorbaar…
We gaan snel kijken naar het exemplaar in limmen. ( staat ook op marktplaats )
De tips hebben het oordel snel geveld!
dank nogmaals!
karel schreef:
Dat verlengen is toch niet zo zichtbaar als jij stelt denk ik; ik weet echt niet welke naad je bedoelt en ondanks mijn ruime break-ervaring heb ik daar nog nooit problemen mee gezien. De kofferbakbodem van de BX zit gewoon los op het chassis gelast, heb je een berline dan pak je een korte, heb je een break dan pak je een lange, zo ongeveer. De kokerbalken v/e break of berline (en ook die naar achteren “richting trekhaak”) zijn volgens mij gelijk.
Ik heb laatst een 16TGI break gesloopt, en het viel mij op dat de kofferbak een gewone berline bodemplaat heeft, waar een stuk aangelast is!
Zo ook de wielkasten, je ziet duidelijk de naad van berline naar break.. (wel keurig afgewerkt)
Je kan zelfs op de bodemplaat nog zien waar bij een berline het gat zit voor de reservewiel ophanging, en dat is afgedopt, +/- 30 cm voor het kofferbakslot.
Volgens mij plakte heuliez er gewoon een stuk bij aan..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
succes met de volgende!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
hmmm een mooie panhard…...
das iets voor later.
GoofBlikscha schreef:karel schreef:
Dat verlengen is toch niet zo zichtbaar als jij stelt denk ik; ik weet echt niet welke naad je bedoelt en ondanks mijn ruime break-ervaring heb ik daar nog nooit problemen mee gezien. De kofferbakbodem van de BX zit gewoon los op het chassis gelast, heb je een berline dan pak je een korte, heb je een break dan pak je een lange, zo ongeveer. De kokerbalken v/e break of berline (en ook die naar achteren “richting trekhaak”) zijn volgens mij gelijk.
Ik heb laatst een 16TGI break gesloopt, en het viel mij op dat de kofferbak een gewone berline bodemplaat heeft, waar een stuk aangelast is!
Zo ook de wielkasten, je ziet duidelijk de naad van berline naar break.. (wel keurig afgewerkt)
Je kan zelfs op de bodemplaat nog zien waar bij een berline het gat zit voor de reservewiel ophanging, en dat is afgedopt, +/- 30 cm voor het kofferbakslot.Volgens mij plakte heuliez er gewoon een stuk bij aan..
Het zal allemaal best, maar het is onzin om te beweren dat dat een roestgevoelig punt is. Ik kan dat inmiddels wel met stelligheid uit eigen wagenpark beweren, ik ben dan ook al aan iets van mijn 5e break in 10 jaar tijd bezig ofzo en heb er nog enkele mee helpen slopen.
De kofferbakbodem is ook bij berlines een roestgevoelig punt, (vooral onder de achterbankleuning) als er een trekhaak aan de auto zit, en anders wel vanwege de uitlaatsteun (maar die niet bij een break).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
eXaMple schreef:hmmm een mooie panhard…...
das iets voor later.
ja hè,
ik zag deze (te koop staan) in frankrijk en dacht: ‘ik wil zoeen..’ maar ja er staat er 1 op marktplaats voor 7500. dat is net wat veel te veel van het goede.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
er kan een slotje op!
Mijn broer heeft zojuist een xm break gekocht!
Het was toch een boel meer auto en dat was wel de insteek.
Dank voor alle tips nogmaals en tot het volgend familielid in een citroen !!
( zus nog in een 309 )
eXaMple schreef:er kan een slotje op!
Mijn broer heeft zojuist een xm break gekocht!
Het was toch een boel meer auto en dat was wel de insteek.
Dank voor alle tips nogmaals en tot het volgend familielid in een citroen !!
( zus nog in een 309 )
Mooi, succes met de XM….ik zet hem op slot.