Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het volgende probleem is nu verergerd:
Een tijd terug mn bak laten reviseren voor een hoop pieken bij martens. Toen meteen het vliegwiel laten afdraaien en een nieuwe koppeling gemonteerd( en drukgroep en lager natuurlijk). Ik was toen vergeten de as van de gaffel te verlengen om de verdunning van het vliegwiel op te vangen. Later is daar een ring tussen geplaatst.
Eigenlijk vanaf het begin komt de koppeling niet geod vrij zodat schakelen niet zo soepel gaat als ik zou willen.
Nu is het probleem zover verergerd dat het in zn 1 zetten bijna niet meer gaat…
De koppeling set komt van chyparse…
Iemand vergelijkbare symptomen icm afdraaien vliegwiel?
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Is er bij het afdraaien van het vliegwiel, evenveel materiaal weggenomen van het vlak waar de frictieplaat op rust alsook het vlak waar de drukgroep op rust ?
Als je dit niet weet effe opmeten bij een vliegwiel waar nog niks afgedraait is.
Als het vliegwiel alleen gevlakt is mag dat geen probleem zijn, is het lichter gemaakt ook eigenlijk niet want je haalt het materiaal altijd aan de achterkant weg.
Heb je wel de juiste gaffel?
Is de gaffel niet gescheurd?
Zit het druklager goed geborgd op de gaffel?
Is het scharnierende gedeelte (kabel/pen) niet gescheurd?
Kan ook heel goed zijn dat de drukgroep niet in orde is, heb ik zelf twee keer gehad met een frictieset van Chyparse.
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jeroentje schreef:Is er bij het afdraaien van het vliegwiel, evenveel materiaal weggenomen van het vlak waar de frictieplaat op rust alsook het vlak waar de drukgroep op rust ?
Als je dit niet weet effe opmeten bij een vliegwiel waar nog niks afgedraait is.
Ja dat dacht ik wel. Als dat niet gebeurd zou zijn zou de koppeling slippen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mike schreef:Als het vliegwiel alleen gevlakt is mag dat geen probleem zijn, is het lichter gemaakt ook eigenlijk niet want je haalt het materiaal altijd aan de achterkant weg.
Heb je wel de juiste gaffel?
Is de gaffel niet gescheurd?
Zit het druklager goed geborgd op de gaffel?
Is het scharnierende gedeelte (kabel/pen) niet gescheurd?
Kan ook heel goed zijn dat de drukgroep niet in orde is, heb ik zelf twee keer gehad met een frictieset van Chyparse.
De gaffel is de originele uit de 5bak of martens heeft em verwisseld.
Ik had het lager goed geborgd - Hoe kan dat het effect veroorzaken?
Chyparse had het zelf over een nieuw type koppelingsplaat die een beetje veert om soepel inschakelen te veroorzaken ( YEAH RIGHT)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik had gelijkaardig probleem, eerste en achteruit gingen zéér moeilijk.
Bleek achteraf dat de uitwendige schakel arm die onder je olievat zit losgekomen was..(ttz het kogelgewricht dat de arm steunt) miniem probleempje, lang achter gezocht ! Gewoon vergeten te borgen met veerringen..
Denk dat jij het hier niet moet gaan zoeken, maar even checken is snel gebeurd.
groeten
Vik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:Ik had gelijkaardig probleem, eerste en achteruit gingen zéér moeilijk.
Bleek achteraf dat de uitwendige schakel arm die onder je olievat zit losgekomen was..(ttz het kogelgewricht dat de arm steunt) miniem probleempje, lang achter gezocht ! Gewoon vergeten te borgen met veerringen..
Denk dat jij het hier niet moet gaan zoeken, maar even checken is snel gebeurd.groeten
Vik
Reeds gedaan. Probleem proberen op te lossen door de duw en trek kabel strakker te stellen. Als de motor niet loopt of als je de kopppeling heel lang ingedrukt houdt schakelt ze prima…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat Martens de gaffel verwisseld zou hebben lijkt me van niet.
Dat je kan schakelen bij stilstaande motor is normaal, dat lukt zelfs nog als de frictie helemaal naar de k…. is.
Ik verdenk toch stiekem een beetje de drukgroep, vooral omdat je beschrijft dat het met heel lang indrukken wel wil werken.
Ik heb zelf 2 keer een slechte drukgroep gehad van Chyparse, je krijgt zo een nieuwe van ze dat is geen enkel probleem.
Maar wie bouwt het spulletje in en uit?
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 5 bak van mijn vorige DS (Normaal vliegwiel).
Bij mij zat de koppelingshevel op de bak los en was het schroefdraad uitgelopen. Nadat er nieuw in was getapt schakelde ze weer als vanouds…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martijn,
Bedoel je de boomerang die boven op de bak zit?
Toen de bak er net inzat moest de koppeling zover ingedrukt worden dat de gaffel de stuurhuis hoes raakte! Na deze observatie hebben we de as voor de gaffel verlengd (om het afdraaiverlies te compenseren) door er ringen tussen te doen. Dat scheelde iets.
Bij de break hoef ik de koppeling maar eenderde van de slag in te drukken om te ontkoppelen en bij de berline tot op de grond en dan komt ie nog niet vrij…
IK WORD GEK!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Chyparse had het zelf over een nieuw type koppelingsplaat die een beetje veert om soepel inschakelen te veroorzaken ( YEAH RIGHT)
Wordt daarmee niet een extra aantal in de draairichting geplaatste veren bedoeld? Valeo heeft een plaat met 8 i.p.v. gebruikelijk 6 veren. Mag geen invloed hebben op het ontkoppelen zelf.
Ook al is er een wijziging in de vering tussen de frictieplaten zelf toegepast, dan zal Valeo de afstand ertussen toch wel gelijk gehouden hebben?
bogaard77 schreef:Toen de bak er net inzat moest de koppeling zover ingedrukt worden dat de gaffel de stuurhuis hoes raakte!
Lijkt toch wel erg op wat ik vorig jaar meegemaakt heb. Zie
Lijkt of het aan veerkracht in de drukgroep ontbreekt. Groep met vingers? Afstanden verkeerd ingesteld of net als bij mij een groep die ongelijkmatig aandrukt. Dat moet je merken met vlot optrekken in z’n 1. Bonkt nogal.
bogaard77 schreef:IK WORD GEK!
Wordt vanzelf weer minder als je de boel openmaakt,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
bogaard77 schreef:Martijn,
Bedoel je de boomerang die boven op de bak zit?
Juist, die ja…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoi Peter,
Ja dat vinger probleem kende ik. Ik heb echter een diafragma drukgroep..
Ik heb al besloten dat het open gaat. tot die tijd wordt er niet meer gereden om de synchomesh te sparen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik heb echter een diafragma drukgroep..
Maakt ook weer niet zoveel uit. Verschil t.o.v. vingers is dat je niks (verkeerd) kunt instellen, maar uiteindelijk worden de krachten toch weer op slechts 3 punten overgebracht. Als op één van die punten iets afbreekt of vervormt dan komt ook zo’n plaat niet gelijkmatig los bij ontkoppelen. Nu rij je er niet meer mee, maar heb je dat typische bonken bij optrekken nou meegemaakt?
Gelukkig kunnen er nog zat andere oorzaken zijn, maar deze leuke kwam nog in me op. Ik weet niet of dat met jouw vliegwiel kan, maar omdat je zegt dat de problemen er direct na vervanging al waren: Zit de koppelingsplaat toch niet verkeerd om gemonteerd?
Ik zou er gek van worden,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Zit de koppelingsplaat toch niet verkeerd om gemonteerd?
Dat zal niet gaan met een diafragma drukgroep, dat merk je meteen met het monteren.
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
inderdaad. Ik heb het bonken niet geconstateerd. als je hem er eindelijk in zn 1 hebt rijdt ze verder volkomen normaal weg! ook geen kruipen enz.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>