Hallo,
Vanmorgen is bij de Berlingo 1,8i uit 2000 de motor gaan koken.
De meter van de watertemp zat helemaal bovenin, en het lampje brandde.
Echter deed de fan het niet.
Wil dat zeggen dat de thermostaat niet goed werkt?
Zo ja, waar zit ie, en hoe moet ie vervangen worden?
Bedankt
T.
Re: Thermostaat
Tom Duckpower schreef:Hallo,
Vanmorgen is bij de Berlingo 1,8i uit 2000 de motor gaan koken.
De meter van de watertemp zat helemaal bovenin, en het lampje brandde.
Echter deed de fan het niet.
Wil dat zeggen dat de thermostaat niet goed werkt?Zo ja, waar zit ie, en hoe moet ie vervangen worden?
Bedankt
T.
KAN…..maar hoeft niet, zou ook het thermocontact kunnen zijn in je radiateur, die de koelvin in werking moet zetten.
Misschien is het stekkertje vuil ?
Kijk eens met contact aan…en je 2 pootjes in dat stekkertje met elkaar doorverbind, of de koelvin het dan wel doet ??
De thermostaat zit meestal daar waar de dikke slang van de radiateur naar het motorblok gaat…..ken de benzine uitvoering van de Berlingo niet. ops:
Re: Thermostaat
Bram schreef:De thermostaat zit meestal daar waar de dikke slang van de radiateur naar het motorblok gaat…..ken de benzine uitvoering van de Berlingo niet. ops:
Bij een 1.8i is dat ergens rechtsvoor (bij de cylinderkop) als je de bovenste dikke slang vanaf de radiateur volgt.
Mocht het de thermostaat zijn, vergeet dan niet goed te ontluchten na het vervangen en weer afvullen met koelvloeistof.
is de thermostaat
net de stekker van de fan kortgesloten, en die begon te draaien.
Straks/zomedadelijk even een verse thermostaat halen.
en inbouwen
shit auto’s, die koelvloeistof gebruiken om te koelen. Heb je alleen maar ellende van
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je bedoelt dus het Thermocontact. De thermostaat is een ander ding…
[/betweterige mode]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb de pinnetjes in het stekkertje van het thermocontact met een draad aan elkaar verbonden, en toen ging de fan draaien…
staat in mijn vorige post een beetje door de war geschreven.
dit zou beter zijn geweest:
het is toch de thermostaat
ik heb net de stekker van het thermocontact kortgesloten, en de fan begon te draaien.
Straks/zomedadelijk even een verse thermostaat halen.
en inbouwen
shit auto's, die koelvloeistof gebruiken om te koelen. Heb je alleen maar ellende van
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee flappie!
Doordat de thermocontact de fan NIET AANZET oververhit je motor. Als je thermostaat niet opent kookt ie in 30 seconden na koude start!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog iets:
als de radiator warm wordt doet je thermostaat het prima!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
klote koelvloeistofwagens ook….
ff voor de goede orde:
als ik de pinnen van de stekker van het thermocontanct met elkaar verbind en de ventilator gaat draaien….
wat is er dan mis?
ik weet dus niet of de fan het gisteren deed, aangezien ik in brabant zat toen het gebeurde.
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tom Duckpower schreef:klote koelvloeistofwagens ook….
HAHAHAHA.
HIer is hoe het werkt:
Motor is koud. thermostaat is dicht. Motor warmt snel op doordat er geen water naar de radiator kan. Als ie 85 graden is opent de thermostaat en begint het koelen. Als je geen rijwind hebt (FILE) wordt de radiator op een gegeven oment zo heet dat het thermoCONTACT de fan aanzet. Gebeurt di niet dan kookt ie over!
Nu heb je drie kansen: OF het thermocontact is stuk Of de bedrading is verrotOF de fan is kapot. Jij het 2 en 3 uitgesloten door het contact te overbruggen. DUS is het contact kapot. Als je wil rijden verbind je die stekkertjes door en alles is ok!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En ook uit DIT draadje blijkt wel weer dat het heel verstandig is om bij wat oudere auto’s (preventief) zowel het thermocontact als de Thermostaat te vervangen….zeker zodra je merkt dat de motor het wat *benauwd* begint te krijgen.
Hier links in de Avatar staat een mooi voorbeeld ervan.