oliepeilstok komt spontaan omhoog
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134

Gepost: 11 augustus 2006 05:57 PM

Sinds enige tijd (voor het eerst gemerkt op de terugweg uit Frankrijk) zie ik dat de oliepijlstok uit z’n koker omhoog komt. Spontaan. Het gebeurde ook weer op een ritje Utrecht - Twello (wat langere afstanden dus).

Ligt dat aan de stok of is er iets engs met overdruk in het carter? Klopt het dat je gratis een nieuwe peilstok kunt halen bij de Citroen dealer?

Of moet ik de carterontluchting gangbaar maken? Waar zit die?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 augustus 2006 07:15 PM
  [ # 1 ]

Re: oliepeilstok komt spontaan omhoog

robbiedee schreef:

Ligt dat aan de stok of is er iets engs met overdruk in het carter? Klopt het dat je gratis een nieuwe peilstok kunt halen bij de Citroen dealer?

Bij de dealer is niets gratis, enkel een kop koffie Wink
Die dingen kosten je de kop niet, dacht nog geen €10.

Ik heb een z.g.a.n. peilstok voor een 2 liter XM benzine liggen, mag je zo meenemen als je in de buurt ben.

Profiel  

robbiedee
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 augustus 2006 10:06 PM
  [ # 2 ]

ZX1.4i schreef:

Ik heb een z.g.a.n. peilstok voor een 2 liter XM benzine liggen, mag je zo meenemen als je in de buurt ben.

Toch niet die ZGAN uit Zegveld van Hospik? Die heb ik even in handen gehad en heb besloten hem daar te laten.

Mara om nog even op mijn overdrukvraag in tegaan. Komen peilstokken (door veroudering) spontaan omhoog of heb je dan een versleten zuigerveren situatie met overdruk in het carter?

Profiel  

Gepost: 11 augustus 2006 11:22 PM
  [ # 3 ]

het 2de

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

robbiedee
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 augustus 2006 01:29 AM
  [ # 4 ]
rataplan schreef:

maar daar kunnen ze nog wel oud mee worden
is ni gelijk een probleem

Als in: door versleten zuigerveren ontstaat overdruk maar dat is niet erg? Je raakt dan toch vermogen kwijt (en dat wil je niet)?

Of moet ik op zoek naar een verstopt carterdampontluchtingsding en heeft het niets met versleten veren te maken?? Of is die peilstok zelf het probleem en heeft die spontane erectie niks met overdruk te maken?

Profiel  

Gepost: 12 augustus 2006 03:15 AM
  [ # 5 ]

Zuigerveren verslijten -> druk in het carter -> pijlstok flopt eruit en als je de vuldop eraf doet voel je em blazen.

Dat ze slijten is normale slijtage, heeft niets met verstopte darmpjes te maken…

Doorrijden? hangt er vanaf in welke maten dat het is, als je er een fles water opzet en die word richting jupiter gelanceerd ja, dan zou ik er toch iets aan doen, maar als het gewoon een beetje walm is valt het wel mee(normaal als je een blok met km’s hebt).

Weet je zelf niet wat goed is en was niet ga er dan effe mee langs de garage ofzo…

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 augustus 2006 05:25 AM
  [ # 6 ]

robbiedee schreef:

Toch niet die ZGAN uit Zegveld van Hospik? Die heb ik even in handen gehad en heb besloten hem daar te laten.

Jawel diezelfde, dat ding is echt ZGAN, geen idee wat jij onder ZGAN verstaat als je dat ding niet de moeite waard vond om mee te nemen Rolling Eyes

Profiel  

robbiedee
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 12 augustus 2006 08:53 PM
  [ # 7 ]
Citroenbx schreef:

als je de vuldop eraf doet voel je em blazen.

Ga ik doen.

Profiel  

robbiedee
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 14 augustus 2006 02:43 AM
  [ # 8 ]
rataplan schreef:

ben je er niet gerust in dan moet je effe een compressie test laten doen

Misschien ga ik dat ook nog eens laten doen. Maar met de olievuldop open en stationair (ook bij wat toeren maken) merk ik wel enige druk maar het mag geen naam hebben.

Heb elders ook al vernomen dat versleten stokken inderdaad wel voorkomen. Echter moet ik wel aardig trekken aan mijn stok Very Happy  om hem omhoog te krijgen. Hoe het dan een paar keer spontaan kan zijn gebeurd is me een raadsel. Ik zal het in de gaten houden en ga niet direct van het ergste uit.

Is het oliepeil nog van invloed? Kan ik er teveel olie in hebben gehad?

Profiel  

Gepost: 14 augustus 2006 03:56 AM
  [ # 9 ]

normaal niet echt veel invloed…

als je je stok eruit moet trekken echt dan heb je ook redelijk wat druk nodig om dat ding omhoog te krijgen hé.

voel ook eens bij koude motor stationair en bij 3000toeren ofzo.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook